|
|
|
|---|---|
|
Häromdagen dog plötsligt bilen på p-platsen...jag bogserade hem den och började felsöka, hörde inget ljud från bränslepumpen o inget "klick" i relät.... tvångsmatade pumpen o bilen gick igång. För att göra det bekvämt för mig så lämnade jag in bilen på bilteknik för felsökning där de konstaterade att spänning kom fram till relät och att de också tvångsmatade pumpen från sockeln där relät sitter. De rekommenderade ett nytt relä så jag åkte iväg till en vän med alla mina tre relän o satte de i hans bil för att testa om bilen skulle starta o till min förvåning sågick bilen perfekt med mina relän. Jag tog med hans relän till min bil o den startade inte. Så mina frågor är: Vad finns innan relät o felsöka? Vilka säkringar rör bränslet? Har kamaxelgivarna något samband men bränsletillförseln om de vore defekta? Vad mer kan jag felsöka vidare på än ovan nämnda? Tacksam för hjälp snarast... | |
| Glömde o tillägga att bilen är en BMW 523i -97 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lurigt. man kan låna reläet bredvid som är lika, är till bakrutevärmen. för att testa reläfel, men det har du väl elliminerat med lån från annan bil. Relän speciellt bränslepumpsrelän är vanskliga och opålitliga om de suttit länge och börjar krångla. Kablageanslutningen vid pumpen är också en problemkälla som glappar Kan det vara så att du har problem med immobilzern, den stänger både bränslet o tändningen men den borde isåfall påverka matningen till reläet. Och kolla för all del så att sockelns anslutning är hel och inte bränd till reläet och att det inte har glappat och gått lite varmt så det inte nyper till ordentligt. Behöver ju inte vara matningen till reläet kan lika gärna vara jordningen till spolen som har kontaktproblem. Så det finns en del att luska på felet bör ju ligga i bilen. ///MVH Hasso Länk |
| Om matningen är korrekt till relä sockeln och pumpen går med bygling i sockeln skulle jag gissa på glapp i ngn lödning i ditt relä som vid test i din polares bil förtillfället hade kontakt , vissa relän går enkelt att öppna och då kan du granska alla lödningar med förstoringsglas , har du provat reläet i din bil igen? Prova att knacka på det samtidigt som du har tändningen påslagen eller vicka på det i sockeln ifall du har ett glapp däri. | |
|
Ja.... Det finns en del o tänka på men jag misstänker att verkstan inte gjort en ordentlig koll på spänningen i sockeln men det som irriterar mig med dessa verstäder är att de tar så bra betalt o inte lyckas hitta mer än en vanlig kille som jag som utan varken datorer o utrustning luskar fram mer. Det räcker med att det är dålig kontakt någonstans fram till relät som gör att spännigen är för svag för att få relät att slå till. Jag skulle gärna vilja få tag i en ritning på forumet över bränslesystemet för jag har försökt spåra kablarna men de två tjocka kablarna från kontakten till pumpen går ju som vanligt till relät men däremot de två tunna kablarna går fram någonstans o det är de som jag är nyfiken på att spåra o testa men utan någon skiss så blir jag tvungen o riva en hel del... Tacksam för fler tips.... |
|
| Var sitter immobilizern o hur kopplar man förbi den?? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Immobilzern ska du defentivt inte manipulera med, det kan ställa till det ordentligt. med kodningen mellan motorelektroniken och startspärren Är tveksam till att den skulle krångla, och det ser man iså fall med en datauppkoppling och felkoder. har tyvärr lite mycket att göra för att sätta mig med schemat fnv får se under morgondagen. ///MVH Hasso Länk |
| Tack Hasso! | |
Ok. Du har byglat mellan 30- 87 vilket gör att pumpen går via sin säkring F54 15A som sitter ovan batteriet. Reläspolen för sin matning från säkring F31 10A till uttag 86 reläspolen jordas sedan i DME motorstyrningen från uttag 85. Och för att jorda denna kontakt så bör DME och Immobilzern vara synkade och ge klarsignal misstänker jag. Så kolla upp säkringen F31 på 10Amp i handsfacket ///MVH Hasso Länk |
F31 går matar även ASC strömbrytaren och till ABS/ASC styrdonet. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja Nu har jag hittat felet!!!!! Felet var säkringen F54 15A i bakluckan, det hade inte gått o med förstoringsglas se att den säkringen var ihjäl men med din hjälp Hasso så löste det sig i alla fall. Stort tack till Hasso och ett kanonbra forum! |
|
Ok när du då byglade så byglade du från "fel" uttag från 86 till 87 och fick ström från "fel" säkring till pumpen .Därav startade bilen, hade du mätt i uttag 30 så hade du sett att säkringen från pumpen varit trasig. skönt att det löste sig. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.