|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har hittat en jättefin BMW 318 touring på privat annons. Jag skulle vilja ha lite info om vad som kan vá struligt med en begagnad bil som denna? Bilen är av årsmodell -00 och har gått ca 15.000 mil. Det jag hittade som felat på besiktning förra året var läckage ifrån stötdämpare, vad betyder det? Om det är åtgärdat, kan det återkomma? Har en 316 compact -96 nu men vill ha en touring. Om man jämför med tex Audi A4 avant, hur är rostskyddet på en BMW 318 touring? | |
|
Hej, Jag har en 318i touring -91 till min fru och är ganska nöjd med den. Jag köpte den förra år och tycker att det var mycke bil för pengarna. Rostskyd måste vara bra för den rostar nästan ingenting. Det är t.ex. mycke värre på min egen 318i touring från 2001! Däremot fick jag en anmärkning hos bilprovning för rostiga bromsledningar och behövde byta ledningar back på båda sidor. Kolla även avgasrör och spindelleder och om du kräver komfort att all elektronik fungerar (c-lås, el fönster, stolvärme). Sen är det bara provköra. Kör den bra så har du stor chanse att den är bra. |
|
|
Hej! Grejen är att den jag kikat på är en 318 Touring från 2000. Alltså närmare din i årsmodell som du skriver är rostig? Är det alltså ingen bra bil att satsa på om man jämför mot helgalvaniserad Audi? |
|
|
Prova Sök inlägg "galv* AND rost*" då får du bla denna Länk med bla en film om tillverkning av E46 och en del kloka inlägg. Lycka till med BMW-köpet, men se upp! Både BMW och Autopower är synnerligen vanebildande ... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Alså, min 318 från 2001 en e46 har på motorhuv precis ovanpå strålkastare bublor under lacken. Jag gick till BWM och de sa, "Oh, då har du inte ens tittat under motorhuv". Sen öppnade jag och han skrapade med en nyckel stora bitar lack bort. Jag var chockerad! Som tur finns det 1 år rostgaranti kvar så jag får väll en ny motorhuv men akta dig med en bil från 2000. Rostgaranti gäller 6 år. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Madicken, välkommen till forumet! 318 i Touring är en mycekt trevlig bil. Den är mycket bensinsnål, jag körde tex den under 0,65 l/mil på hyfsad snabb långkörning. den upplevs trots det inte som slö med sina 118 hk. rostproblemen finns, men å andra sidan så är BMW generösa. det som rostar på 3-serien är främst huven och i vissa fall bakluckan. Så se till att köpa en som det är bytt på (BMW-verkstan kan bekräfta om det är gjort via regnummer), eller en bil som har den 6åriga garantin kvar. En -00:a har tyvärr ingen garanti kvar, och därför måste du säkerställa att den är fixad eller rostfri. Det andra stora problemet är spindellederna fram, som BMW också bytte på garantin. Denna reparation är verkligen dyr, kostar 7000 kr på BMW eller runt 4000 kr på en vanlig verkstad. felet märker du på att bilen spårar rejält på landsvägen, och att framdäcken kan slitas snett. På vissa bilar känns styrningen "död" runt mittläget. Däremot är det sällan du hör rena missljud när de är dåliga. Skriv gärna lite mer om pris, utrustning osv så får du säkert bättre svar. Audi A4 har garanterat sina problem, men de kan jag inget om. Det enda jag ahr hört är att framvagnen kan kosta en förmögenhet att laga, och att övriga reparationer är dyra pga dåliga verkstäder. Fördelen med 318 är att all kunskap du behöver finns här på forumet. Vet du typfelen så är det mycket enklare att undvika en blåsning! Mvh Johan |
förresten, läckage från stötdämpare innebär att de är slut och måste bytas! låter lite underligt efter bara 15000 mil, då har den troligen gått på dåliga vägar. det är säkert inte gratis att byta heller! kolla så att inte bakfjädrarna har gått av samtidigt, det är också vanligt.... mvh Johan |
| Madicken: Kolla upp bilens historik med hjälp av servicebok där du kan se verkstädernas stämplar. Dessa ringer du och kollar om milen stämmer. Du kan även kolla även med SBP och verifiera mil med hjälp av besiktningshandlingar. Det vill säga om bilen inte är nyimporterad för då blir rådet att leta vidare. Var misstänksam och gå efter din magkänsla. Det finns många fina bilar där ute och tyvärr lika många fuskade vagnar. Lycka till... | |
|
Hej! Tack för alla svar jag fått!! Men inte f..n blir jag klokare av det tyvärr..en djungel det här måste jag säga...Vet att dom bytat stötdämpare fram efter besiktningen. Det som oroar mej är rosten tyvärr... =/ Här är utrustningslistan på bilen jag kikat på: Priset är 99.900:- * Silvermetallic/svart interiör med borstat stål * Klimatanläggning * Stora färddatorn * Multiratt * Sportstolar (halvskinn) * Specialbeställt svart tak * Farthållare * Original cd stereo * 17" alu med nya däck -06 * Vinterdäck på alu fälg * Fjärrstyrt c-lås * Airbag * Antispinn * ABS * Skattad och besiktigad våren -06 * Ifylld servicebok * Svensksåld |
|
|
Den här?: Länk Ser ju kalasfin ut. Har utöver det som står i annonsen sportratt, rails och även larm tror jag. 318 är väl i princip skottsäker. Fel kan det vara på alla bilar men 318i E46 är väl knappast otryggare än något annat. Det är väl rosten då, under huv och baklucka. Så här såg det ut på min -01 innan jag tog ut ny huv och bagagelucka i somras på rostskyddsgarantin: Länk Det är alltså bubblorna runt rosten på bilden du skall titta efter. Den synliga rosten kommer inte fram förrän man skrapar lite. Kolla under kanten på insidan av huv och baklucka, ser du inga misstänkta bubblor utan lacken är slät och fin så har du gjort vad du har kunnat. Lycka till. Mvh /Janne |
|
|
Japp, den är det...Har ju fastnat så för utseendet...så blir man så besviken när man måste "leta" fel så som rosten... |
|
|
Jag förstår vad du menar. Fast alla modeller har sina typfel och det är väl bättre att få reda på det innan man köpt bilen än efter. Med lite tur är den här bilen åtgärdad redan, så har du förhoppningsvis många års bekymmersfri ägarglädje att se fram emot :) Mvh /Janne |
|
jag håller med Janne, det är svårt att hoppa över en bil för fel som kanske kommer i framtiden. kolla upp så den är rostfri nu så skulle inte jag oroa mig. rosten kommer inte snabbare än på någon annan bil, så om det eventuellt skulle börja bubbla upp så hinner du fixa det innan det blir ett problem. mvh Johan |
| Madicken: Om du har läst här på forumet om rost och diverse problem så kan man kanske tro att E46 är en problematisk rostburk vilket är allt annat än sant. BMW ägare är petiga människor särskilt dom som tar sig tid att hitta hit och skriva om sina pärlor. Fel som hade gått mer eller mindre obemärkta på mera bruksbetonade Svensson transportörer tenderar att blåsas upp till oanade proportioner. Rostproblemet handlar mestadels om millimeterstora småbubblor på insidan av motorhuven och bakluckan. Och folk skriver knappast om bilen inte rostar eller krånglar, utan bara när det "rostar" och "krånglar". Exempel: "Hej, idag gick bilen fint och ingen rost heller, hej då". ;) E46 är en bra konstruktion på det hela taget. Men se bara till att hitta RÄTT exemplar! Alltså en vårdad och servad ärlig bil... Om bilen känns vissen så lär den vara det. Då pratar jag inte om lackens glans vilket är lätt åtgärdat, utan allmänt slitage i inredningsdetaljer typ dörrhandtag, ratt, pedaler, dörrars passform, växellänkage, chassiets spänst, missljud, osv... Provkör ett par vagnar innan du slår till så vet du hur dom skall kännas. Små skitfel skall du inte vara rädd för men allmänt slitage blir man inte av med i en handvändning. | |
|
=) Helt rätt skrivet, såklart skriver ingen om det bra..speciellt inte när man letar efter fel som jag gör nu... Mailade iallafall ägaren till bilen jag kikat på, angående rost vid motorhuv och bagagelucka. Fick detta svar: Det finns ingen rost på bilen nu. Det fanns ett liten märke (5*5 mm) vid tanklocket som dom fixade sista gånge jag rekonditionerade bilen. Får kanske bli en tur till Göteborg och kika på den...och som Powermac skriver, kika på allmänna standarden, det brukar säga en HEL del om bilen!! Tack återigen för alla svar! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.