AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.368

Montering av fjäderbensstag??

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Mors!

Har beställt ett Weischers fjäderbensstag till min M3:a.
Jag har hört olika varianter på montering av detta...några har sagt att bilen ska hissas upp så att framhjulen hänger fritt när staget monteras...

Hur ska jag göra?

Tack!
/Klas
Det är för att det kan vara problem med monteringen , chassit har rört sig sen bilen var ny , men prova och se om du behöver lyfta den ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Jag har alltid fixat mina bed bilen på marken, har varit inga problem, dock ej BMW bilar, men det skall väl inte vara någon skillnad. Har aldrig hört om att bilen skall vara upplyft, lossar dom inte då?!

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Gu
80
Gum
320 Touring -05
gör så mycket du kan medan han står på marken så får du inga konstiga spänningar hit o dit
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack för tipsen!
någon som pallar berätta hur man gör?

är det bara att lossa skruvarna på fjädertornen, trycka dit staget och på med skruvarna igen ?

Inget man skall tänka på ?
jag vil inte få en fjäder i huvet eller något bara för att man inte gjorde rätt..

Surfa in på Länk
Det är bara att lossa skruvarna. Sedan ska skruvarna dras fast med ett visst moment "styrka" brukar ligga vid ca 50nm. Låter mycket, men det är inga problem. Om man vill vara supernoga, kan man ju dra fast den med en momentnyckel. Lönar sig nog inte att köpa en sådan endast för att dra fast ett fjäderbensstag. Jag lånade en från den lokala ESSO. Så om ni har goda kontakter hos nån verkstad el liknande, så fråga dem om ni får låna.

-or else-
NOMADS FINLAND
och resultatet ?
har inte fått på min än men alltid intressant och höra vad andra tycker.

Kände du något positivt/negativt efter installation av fjäderbenstaget?

Surfa in på Länk
Bilen blir stadigare. Den kanske kränger lika, men den slutar flexa:) Dom är värda sitt pris.

-or else-
NOMADS FINLAND
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Om du har bilen upp hissad så tänk på att om du lossar skruvarna till fjäder benet så kanske det vill åka ner men då sätter du bara dunkraften under fjädebenet så slipper du att det ska krabba en massa.

Jag märkte en stor skillnad efter att jag hade bytt på min.Mycket bättre väghållning kränger inte alls lika mycket som innan..Men den blev lite trögre i styrningen, Kanske att man borde göra en framvagns inställning efter för att rädda däcken.

Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel..
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Ja ok...Kränger är väl inte rätt ord..Men jag tycker att den ligger bättre på vägen.

Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.