|
|
|
|---|---|
|
Har precis inhandlat 4 fälgar där storleken fram är 8,5x18 (et 38) och bak 10x18 (et 25). Behövs det bara spacers bak? 15mm? Vad ska jag tänka på när jag kollar på spacers? Måste jag införskaffa nya bultar? | |
| Humm. Fram känns det som att det kommer passa riktigt bra. Bak behöver du spacers på åtminstone 15mm som du säger och säkerligen lite mer också för att få det snyggt. Prova och se. | |
|
Ja du måste ha längre bultar. /Fredrik |
|
|
Är inte så säkert att du behöver spacers bak. 10tumsfälgar är ju fem cm bredare än 8tums. Och du vill ju inte ha all breddning åt ena hållet. Därför tror jag att ET-måtten är olika för olika breda fälgar. Har du köpt fälgarna med specifikationen att de ska sitta på en Z3? I så fall ska inga spacers behövas om säljaren kunde sitt jobb. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Jag har köpt fälgarna begagnade och de har inte suttit på någon Z3. ?Spelar det någon roll vilken typ eller material som spacern är tillverkad av? Eller är det bara att köpa första man ser? | |
|
VillaRosa: Skilj på Z3 och Z3M, de har skilda ET bak. De flesta spacers är tillverkade i aluminium. Finns i olika utförnaden. Finns de som du sruvar direkt in i navet och de som har genomgående hål avsedda för längre bult. Se till att få den senare kategorin av spacers, de andra har inte lika bra hållfasthet. |
|
|
Z3 M-raodstern bakfälg är 9" bred orginal, inte 8" Så den nya fälgen kommer att sitta längre ut än den förra. 12mm om jag räknat rätt. Mvh Henrik |
|
|
Soda: Det låter ju lite märkligt att fälgen skulle sitta 12 mm längre ut eftersom jag precis har hört från andra att jag behöver spacers. Jag har inte hittat nån sida där det går att räkna ut om hur många mm spacers man kan behöva. Nån som kan tipsa? |
|
| Soda: Har du lust att redovisa dina beräkningar ? Tänk på att ta med M Roadsterns inpressningmått i dem. | |
|
Om du behöver spacers eller inte känner jag inte till, men om du ska ha spacers så är det mycket mycket viktigt att spacern har styrning både mot navet och mot fälgen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Förklara gärna vad du menar med styrning både mot navet och fälgen... | |
| Han menar att de ska koppla i varandra och ge varandra stöd. Spacern ska inte bara vara en platta utan den ska kunna skjutas in over navet lite precis som fälgen ska skjutas på spacern. | |
|
Z-Fredde: "Jag har inte hittat nån sida där det går att räkna ut om hur många mm spacers man kan behöva. Nån som kan tipsa?" I en annan tråd här på forumet hittade jag denna länk till en mycket användbar sida för att beräkna just det du är ute efter: Länk Ange bredd och ET för en fälg du vet funkar och skriv sedan in värdena för den fälg du tänker montera. Som resultat visas hur mycket det skiljer både inåt och utåt. |
|
|
Toppen DLux - en ET-kalkylator :-D Att jag fick min tanke ovan kullkastad, om att skillnaden i bredd kompenseras av skillnaden i ET, kan jag leva med... Med samma ET oavsett fälgbredd, breddar det enligt kalkylatorn lika mycket utåt som inåt. Så frågan är var det tar i först - i skärmen eller fjäderbenet? ET ska tydligen minskas om man vill att det ska bredda mer utåt. Kan därför vara så att man ska ha ett lägre ET om det inte ska ta i på insidan. ET är ju ytterligare ett exempel på det djävulskap som hittats på när det gäller däcksmått. Fälgdiameter och fälgbredd i tum, däckbredd i centimeter, däckshöjd i procent av bredden, däcksdiameter summan av två däckshöjder plus fälgdiametern omräknad till centimeter. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Fredde: Precis som "Highway star" säger måste det finnas ett anligg för spacern både mot navet och fälgen, likadant som fälgen har anligg mot en styrning på navet utan spacer. Utan styrningar kommer alla krafter att tas upp av hjulbultarna, och det är inte alls bra. Hjulbultarna är bara till för att hålla hjulet på plats, krafterna ska tas upp genom hjulnavet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.