AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.078

oljud bak diff!

Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
323ci -00 159000km, vinande ljud vid 100-110 vid mellan gas, olje nivå e ok, ny olja va det ju i oxå, köpte den för en v sen, ljudet kom efter några mils körning, vart finns lager att få tag på?? tror ju inte direkt på ngn mirakel olja, ngt e fel o det lagas ju inte utav annan olja, o problemet fanns ju innan därav den nya oljan! ngn annan m likn prob??

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Kanske fel olja? nåt liknande hände mig när jag hällde i "för mkt vinterolja", altså oljan som passade inte så bra under sommaren. Mobil1 var det-tror inte ett dugg på deras reklam "att motorer presterar som nya även efter 14 000 mil" Biltema olja var tom bättre.

Men det är klart-ljudet kan lika gärna bero på allvarligare problem, men man bör alltid kolla de "dummaste" sakerna först, brukar man säga...
Jo
3
Josefsson
320i med 325 motor -89
Hej!

Har också ett vinande ljud, ska byta olja i helgen men min fråga är vad det ska vara för olja?!!
Är väldigt ny på det här med BMW....

Mvh
Josefsson
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
hmm. du menar asså bakaxeloljan nu? och att det är från bakaxeln det låter? oturligt nog så upptäckte jag imorse något vinande/tjutande ljud från min 328 - 95 från bakrepartiet oxå, verkar vara mellan hjulen. så bakaxeln är det nog här med... aldrig hört förut. ljudet är kontinuerligt precis hela tiden. dvs. spelar ingen roll hur mycket gas, växel, stor still/rullar, bromsar/gasar, kall motor som varm motor. jag är jätte förbryllad!
Jo
3
Josefsson
320i med 325 motor -89
Aquilla:

Det stämmer, viner hela tiden, men det tilltar om hastigheten ökar.
Ja, det är bakaxeln som låter och det är bakaxeloljan jag undrar över (skrev nog lite otydligt förra gången).
"Äntligen" någon mer som har samma "fel" som jag... 320 E46 -02/-03:a som viner från bakaxeln/slutväxeln, vid farter runt 100-110 (och 70-80) VID MELLANGAS/GAS.

Är ett litet/lågt men ändå tydligt vinande transmissionsljud som låter allt annat än sexigt... är förmodligen slutväxeln som e kass... (Kvalitetsbil???)

Har du fått fram nåt va det kan vara, vad bmw säger om det? Själv har jag mötts av "kalla handen"

//SR
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
ska prova m lite tjockare olja, annars köper ja en beg o river isär o renoverar, men på bmw finns ju inga lösa delar te diffen tyvärr, men det går nog att lösa på ngt sätt!!

hmmm...då ska vi se här dååå gossar...

hade en 325 -92 som bakaxeln ven på,, ganska jobbigt var det.

det var lagren som va kaputt...

så det är bara att leta upp beggad diff kostar mellan 1500 - 3000 lycka till grabbar...
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
okej, då har jag turen att slippa detta bekymmer. var nämlingen bara vattenpumpen som börjar tjuta lite när man har dåligt med soppa i. kunde bara inte lokalisera det först o blev helt paranoid.
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
ja sambandet mellan vatten pump o bränslet e ju stor :p bränslepump kanske??

Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
oj..haha!! sorry, naturligtvis menade jag bränselpump. var väl inte så klar i huvudet imorse :P
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Lyfter igen:
Då va iaf min slutväxel bytt, hittade en m 7000k mil på skroten, känns mkt tightare o frächare, har dock inte vågat prova intervallen 100-110km/h där problemet va på min, men hoppas de e löst nu, va inga problem att byta den iaf enklare än ja trodde, c:a tid 1,5 tim!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.