AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.152

kostnad för kamkedja 318is

ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
någon som bytt kamkedja samt de delar som ingår i bytet dvs sträckare, drev, förbrukningsmatrial m.m? kostnad för delar samt arb hos bmw-verkstad? har offert på ca 6k för enbart arb.kostnad!? rimligt!

är de dessutom nån som har idè om detta kan medföra bättre avgas värden? tänker främst på hc-värdet då förstås! har fått de tipset från bmw då mitt inte vill gå under 200 ppm på tomgång!
Börja med att själv byta sträckare. Det gör du till en låg konstad och arbetet är enkelt och tar dig max en halvtimme.
Stäckaren kostar cirka 500 kronor. Du behöver en ledhylsnyckel storlek 19 om jag inte minns galet.

Blir det inget bättre så får du se över andra utvägar. Visst kan kedjan vara utsträckt så pass att den inte "tajmar" som den ska men det känns lite osäkert. Hur långt har motorn gått?

Det första man brukar kolla på vid felaktiga avgasvärden är de gummislangar som går hit och dit under insuget. Dom torkar och spricker med tjyvluft som följd.
Jag förutsätter att motorn är servad med ny olja, filter stift osv.

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
vanligaste att man får höra är ju att kedjan inte behöver bytas överhuvudtaget om oljebyten skett ordentligt mm!

hursom är detta gjort:

orginalstift
helsyntet olja
luftfilter
oljefilter
div vacuumslangar
insugsbälj
katalysator
lambdasond
Hur långt har motorn gått på ett ungefär?

Börjar det rulla över 2 000 mil så är det kanske inte helt dumt med ett kedjebyte inkl allt vad det medför. Drev och skenor bör bytas i samma veva.
Men allt sådant är säkert inkluderat i din offert.
Frågan är vad en icke märkesverkstad vill ha för att utföra arbetet, min gissnign är att det blir billigare iaf.

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
kedjan är nog aldrig bytt va ja känner till! bilen är ny för mig och har gått 18500mil
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
åkte in på efterkontroll idag! hade reserven kvar med e85/95okt 50/50 och tankade 5liter 95oktan och 15liter e85! det försämrade mitt hc-värde från förra gången (215) till 303! nu hade ja 5mil till besiktningen som gick stadigt i 140 km/h dessutom varvade ja bilen rejält innan ja åkte in på kontrollen! dessutom gick co på 2500 varv - värdet upp till 0,4 (skall vara högst 0,3) så både k-sprit varianten kan man glömma samt etanol-varianten som försämrade både hc och co 2500varv - värdet!

ganska ovanligt tror ja, men har nån hört talas om nån rökmaskin man testar slangar för läckade till motorn med? "leak-master" nånting heter den! tror ju inte de finns så många sånna men det känns långsökt med kam-kedje grejen som enl bmw menar är troligt fel till det dåliga hc-värdet! tror med på nåt skitfel som nån slang, vevhusvent, kolvringar, ventiltätningar/styrningar etc!

nån som har haft samma fel och löst det? ryktas om att just denna motor lätt får problemet! har läst hela "is-erfarenheter" där de flesta löst liknande problem med k-sprit eller etanol!

some help please
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
anton! kan du länka en bild på sträckaren via etk här åt mej? vet du nån som kan meka kamkedje-renoveringen här i sörmland.. privat då vill säga! kostar fett hos bmw-åf!
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
var sitter vevhusventilationen?
Nr 17 på denna sprängskiss är sträckaren
Länk

Vem som kan tänkas ta åt sig jobbet har jag ingen aning om. Lämpligt är väl att ta kontakt med verkstäder i din omnejd för offert på jobbet.

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
offert hade verkstan redan tagit fram ca 11-12k!

som min motor låter så är kedjan rätt fel ände
att börja i när de handlar om ett felaktigt avgas
värde?! kanske har fel men de känns som att
det indikerar på något annat mekansikt i motorn
som inte mår bra! testar nu me tillsats för bensin
och en i oljan! bägge för att smörja upp div komp!
Jag kan inte säga att det är just det du ska börja med. Men det kan vara en bidragande orsak.

Har du kollat så att kammarna står rätt? Kamdreven är ställbara både på insug och avgas när det gäller M42.

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
har läst att man kan på ett lättare och framförallt billigare, ställa om kammarna upp till 6grader +/-

lätt eller svårt samt med vilka verktyg vet ja inte!

hursom: inför 4:e besiktningen vidtog jag följande åtgärder:

hällde i stp csc (complete system cleaner) bränsletillsats! Länk
hällde i sonax oljetätare
tillsammans med full 95oktan tank!
lossade batteriets +pol en timme och nollade styrboxen
(fick en idè om att bilen ev gick på förinställda gamla data)

vips! nu har ja den godkänd!

nya data: tidigare: gränsvärden:

lambda: 1,01 1,00 0,97-1,03
hc: 003 303 100
co: 0,0 0,0 0,5
co 2500: 0,0 0,4 0,3

känns rätt ok nu! rekommenderar de medel ja använde!

ps! tror mest på nollningen av styrboxen iof...
Kammarna kan du ställa om om du lyfter ventilkåpan (ett gäng 10 mm sexkantsskallar) och sen lossar kamdreven (4 st 13 mm sexkantsskruvar per drev).
Vrid till önskad inställning och lås med skruvarna.

Trevligt att det löste sig med värdena på avgaserna! :)

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
chip, k&nfilter och ny slutdämpare väntar!

anton: har du mixtrat me kaminställningen? hur blev de?

ska gå att porta upp spjällhuset till 57mm oxå?!

skulle vilja lätta svänghjulet i framtiden oxå! vill dra en 325a på raka! ganska säker på att de kan gå me div mods!
Nej jag har inte gjort något test med olika kaminställingar. Sök lite på det, har för mig att jag läst om någon som gjort det. (tror det var Micke "strypt" som skrev ner sina erfarenheter om det)

"Ska gå att porta upp spjällhuset också"
Ja? Men varför? Det följer andra saker med det för att få effekten av ingreppet.

Att åka jämt eller ifrån en 325 går självklart, men det bli mer än diverse modifikationer då..

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
anton! du ser min bil på tunapark/micro/summermeet#2 ikväll!

pm:a din mail! har en sak du kan läsa med div trix för 318is
Min mail står i min användarinfo. :-)

Jag har sett din bil utanför Tunapark under dagstid. Underkvällstid då det är såna där spektakel i form av bilträffar försöker jag hålla mig därifrån.. ;-)

/Anton
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
snällare mot däck, bensinbudget, gamla gubbar o tanter på vägarna samt miljön ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.