AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.700

Avgassystem 318is

Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Börjar på att bli lite less på mitt "fisiga" avgasljudet på 318is:en. (E30) är det ngn som har ngt bra tips för att få lite "vassare" ljud för en billig peng?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Länk har rostfria Grupp N system, ljudet är ganska "rivigt".

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, det har jag sett. Det är riktigt bra pric. men jag tänkte mer lite mer "bondtrimning"
Tryggve: Hur blir ljudet med Supersprint kontra Powersprint? Stor skillnad? Hur mycket mera än orginal systemet låter det?
Bondtipset blir egentligen att söka då det har funderats och beskrivits kring detta flera gånger tidigare.

Men för att bespara dig det så skriver jag en rad här.

Efter katten tar du bort den lilla flamdämparen som inte gör någon glad. Ersätt med 2.5" rör som går ända bak till den plats där det en gång satt en stor tung originalljuddämpare. Den stor ljuddämparen ersätts av en Simons eller Apple dämpare. Simonsdämparen är budgetalternativet som fungerar helt ok men samtidigt ger en med tiden ökande ljudnivå. Materialet i burken brinner ur och till slut råmar det ganska mycket. Applealternativet sägs vara bättre (jag körde med Simons). Framförallt hållbarheten (den brinner alltså inte ur lika fort) är bättre.

Alltså, i korta drag, raka rör med en lagom ljuddämpare efter katten.
Gör du det själv kostar det inte många kronor. Jag fick mitt byggt rakt på bilen helsvetsat och klart för 1200 kronor av ett företag i Västerås.

/Anton
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Men va perfekt! Jag hänger på i tråden=)
Mitt avgassystem är kass och skramlar från ljuddämparen etc.
Har ända sen jag var nere o köpte bilen i Eldsberga hos Sandtler funderat på ett powersprint till is:en. Men då undrar jag också om man istället ska köpa ett supersprint som även kostar lite mindre(Ett ytterst lite använt)...?
Hur låter dessa system och vilket håller bäst etc.?
Har nog inte möjlighet att få till det så som du fick det Anton...=/

Ska också köpa ett luftfilter och jag har fått prisuppgift på 936 kr. Detta var ett K&N filter, med LMM adapter och fästen. Hos HCJ.
För visst måste man ha någon slags adapter till den "fyrkantiga" kopplingen på LMM?
Vad ska man annars köpa för något filter? Jag hade tänkt lägga ner filtret i originalboxen på nåt praktiskt sätt!
Kom gärna med råd, tips, o prisuppgifter=)

//Ronelov
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Måste även passa på o fråga hur det är med det där omtalade Grupp N chipet? Vad har det för egentlig effekt på bilen? Måste man komplettera med avgas o luftfilter eller dyl. för att få nån märkbar skillnad?
Är det bara att "Sätta in" eller måste det lödas o modifieras?(Är inte så duktig på sånt)
Var det på www.318is.de man beställde hem det från?
Eller finns det andra bra eller bättre chip?

Ursäkta alla dessa frågor och funderingar, men man måste ju få veta=)

// Ronelov
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Supersprint systemet låter nästan som original och är ungefär lika tungt.
Är ej i rostfritt.

Powersprint systemet är ett friflödes system helt i rostfritt, väger betydligt mindre än originalsystemet. Svetsar och utförande är likvärdigt eller bättre än Supersprint. Ljudskillnaden är väsentlig, dock ej störande.

Ronelov > Sandtler säljer luftfilter också om det är intressant.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Ett "sportfilter" i originalburken gör ingen glad.. Du får inget extra insugsljud och det medför inte mer effekt..
Du kan vinna poäng vid korvkiosken medett öppet filter då det kommer att låta mer om insuget med ett sånt.
Mer effekt blir det inte.

Grupp N chippet är inget mirakel i form av en liten svart sak med några pinnar att sticka ner i styrboxen. Du vinner mera varv innan varvstopp och kanske aningens mer effekt. Mera soppa går det dock åt, förhållandevis mycket mer soppa. Beroende på vad det kostar så kan det vara väl investerade pengar om bilen körs på bana.

/Anton
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Okej. Tack för tipset Anton. Har nu starka fudneringar på att inhandla en "simonsburk" och lite rör. Och det här med hållbarheten hos Simons dämparna vet ma ju att det inte är den bästa. men då kostar ju därefter :) Så ska nog inhandla en burk till veckan. Men det blir nog ett Super eller Powersprint nästa år. Och agående Grupp N chipet så blir det skillnad. Rejält mycket starkare på låg varven, svarar mycket bättre på gasen. Får jämnare fördelning av effekten enligt mig. och du slipepr löda, bara "sprätta" bort det gamla och in med det nya.
Jag har ett komplett Simons system på min is, tycker den låter rätt trevligt för att vara en fyra. Jag får lite 80 tals vibbar av ljudet, det låter trimmad Golf GTI. =)

Hängde på systemet i februari -05, såg det nedmonterat härom veckan då bilen står på verkstad för att få en ny tank monterad, det var skitigt, men såg väldigt fräscht ut, har klarat första vintern bra med andra ord. Verkar som de fått till kvaliteten bättre. Hade ett Simons system på en Honda Civic i början på nittiotalet, det försvann snabbare än jag hinner säga avgassystem.

Absolut skönaste ljud från en fyra jag hört är detta. Länk

/Fredrik
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag köpte ett sport system till 318i dvs med m40 snurra (samma slutdämpare som till is på sport systemet) man får bygga om systemet något bla svetsa på anslutnings konan mot katten, samt förlänga systemet ca 300-400mm.
Kostade ca hälften till motsvarande is system.

Skippa grupp N då det är ett chip som blev framplockat till ett jäkligt stramt reglemente. Sattsa på ett rally el race chip...(läs vad jag har skrivit om detta tidigare)

Sport filter...se bara till att du inte tar bort den lilla plast tratten som sitter mot Lmm..det tappar man lite på.
Jorsten: Allt är relativt, men att säga att skillnaden är rejäl med Grupp N chippet är att ta i tycker jag..
Jag gjorde själv bytet när det begav sig och sån stor skillnad märkte jag inte.

Som Pelle skriver så skrev han en intressant text angående detta för inte så länge sen. Bara att söka så finner ni det. .-)

/Anton
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, ursäkta.. ordet rejält skulle nog inte vara där. men skillnad blir det. Men det är väl inget att sätta i granen. Men du bättre effektfördelning blir det iaf. (inte lika mycket ketchup-effekt)
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Hmmm. Är det värt o beställa ett Grupp N chip då?
Vad kostar det inkl frakt? Var det från www.318is.de man beställde det?
Tillsammans med sportluftfilter o avgass. kan ju bilen bli lite mer placebo race iaf=)

/Ronelov
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jo, jag tycker det jag. Men ha inte mig som ngn garanti nu bara :P Och det kan jag tyvärr inte svara på, Köpte mitt beg här på autopower. om jag inte minns fel så har "johnc" ett chip. han erbjöd sig för några veckor sedan att sälja det till mig. Hör med honom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.