AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
944

Fläkten på vattenpumpen slirar...

ro
3
roggan73
318i -87
Hej!

Har en BMW 318i-87

Har läst om flera här som haft problem med för hög tempratur.
Har själv problem med det men det har blivit bättre sen jag bytte termostaten, men ändå efter ett tags körning så "smyger" sig mätaren upp mot det röda.. Jag tror att det är fläkten som sitter direkt på vattenpumpen som inte "hänger med" riktigt...har läst här om att den kan slira och att man kan göra den "stum" ,alltså sätta fast den så att den snurrar helt i takt med pumpen.. e det bra att göra så eller kan nåt bli fel... och hur gör man enklast då i så fall... om inte annat hur får man den att hänga med o inte slira??

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Skulle inte rekomendera att "steloperera fläkten" den kommer ta en massa extra soppa och låta som en gamal volvo.

Jag tyckte min lät konstigt i somras när jag stått i drive-thrun' när jag lyssnade lite mer noga så insåg jag att det var fläkten som snurrade gick med samma varvtal som motorn.

Är nog bättre att byta fläktkopplingen istället.
ro
3
roggan73
318i -87
Okej... hur byter man fläktkopplingen då?? e det den som e sliten så att fläkten slirar alltså...??

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Först köper du en ny, den är dyr, över 1000:- tror jag, problemet är att några bra begagnade knapt finns, jag kollar alltid när jag är på skrotar efter färska kopplingar, men har hitills inte hittat nån, man kollar genom att känna på framsidan av den, är det kladdigt där är den snart paj.

Sen åker du till biltema och köper en fläkt nyckel, kostar några tior, eller lånar en 36ans fast nyckel av nån, ganska ovanligt i ett vanligt garage.

Du lossar den från vattenpumpen med nyckeln genom att slå på den med en liten slägga, åt fel håll, den är vänster gängad, ibland lossnar den på första slaget, ibland på 100ade. Ett par skruvar håller den i själva fläkten. när man sätter tillbaka den behöver man inte dra hårt, den drar åt sig själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.