|
|
|
|---|---|
loftahammar |
Undrar om bmw 540 4.0 insug är större än bmw 530 3.0-93, isåfall om det skulle ge nått om man bytte till det i min 530-93?? Alltså om det skulle ge någon effekt, för jag har läst om att 325:an har större insug än 328 och att om man byter det i 328:an så går dom betydligt bättre... Robban -=Mmm Bmw=- Länk Länk |
|
stämmer inte riktigt det där om 328an, råder delade meningar om bilen går "bättre" eller om det bara känns så eftersom vridet flyttas uppåt i registret, kanske du tjänar nån hk på topp, men där 2,8an trivs som bäst 2000-4000rpm där tappar du garanterat både ork och effekt med 2,5ans, det är egentligen inte "större" tror jag, bara att det saknar den där böjjen som 2,8ans har.. säkerligen har 540in större insug, men om det är nån som helst ide att byta eller ens ekonomiskt försvarbart tror jag inte.. /mvh jocke |
|
|
jokko, måtten på kanalerna i 325 insuget är samma som måtten på kanalerna i toppen på 328:an. 328:ans insug är mindre i kanalerna! Om du söker så ser du dessutom att folk har bänkat och fått högre effekt! Inte bara här på autopower utan också på andra forum. |
|
| Ganska naivt att tro att man får en bättre motor genom att flytta över olika insug (325-328).Jag gissar att folket som jobbar på BMW har en viss koll på vad dom sysslar med.Finns nog en anledning till att dom gjorde insuget på 328an lite mindre än till 325an. | |
|
Bättre och bättre, man får en helt annan karaktär på motorn med insugsbytet. Visst fanns det en anledning till att dom gjorde som dom gjorde, mer vrid längre ner i registret på bekostnad av effekt högre upp. 2.8ans motor gör sig mycket bra med 2.5ans insug, mycket roligare att köra. Vad det gäller 540 så finns det lite att läsa på andra forum om hur det blir efter bytet, dock har jag endast sett det bytet på e39orna. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Vad bytar dom då till på E39orna?För det finns ingen 3L V8 till E39,dock en 3,5 L och en 4,4L.Sätter dom då på 4,4ans insug på 3,5an ? | |
loftahammar |
tsaros: Kan du länka till något forum så man kan läsa om hur det blir på e39, det skiljer sig väl inte så jätte mycke på dom motorerna och dom V8:na som sitter i e34, skulle vara kul och läsa iallafall... -=Mmm Bmw=- Länk Länk |
|
På M62Tu motorerna sätter man antingen M62 eller M60 insuget och får liknande resultat som man får med 325ans insug på 328an. Vilket av insugen det är dom faktiskt använder blir jag inte klok på trots mycket forskande kring det hela. Jag ska försöka snoka rätt på länkarna där det diskutteras. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Bimmerbåjj: anledningen att dom gjorde insuget mindre på 2.8:an var för att strypa motorn så att 728:an skulle kunna gå i en lägra skatte klass i vissa länder! | |
| Det borde dom ju kunna göra elektroniskt,som dom gjort på 323 motorn som igentligen är 2,5L.Du tror inte att det med skatteklassen (728) är en myt då?Tycker förklaringen haltar lite... | |
|
Flera andra tyska bilar har ju samma effekt (193 hk), ex. några mercor och golfar. Genom att utforma insuget så som det är original har du ju bra vrid redan på låga varv men inte så mkt effekt på dem högre varven, kan du få det genom en elektronisk begränsning? |
|
|
klart dom kan göra programvaran så att du har vridet på lägre varv och mindre toppeffekt med tändkurvor osv... /mvh jocke |
|
| så om det nu är så att 323 bara är elektronsikt stryp måste det vara rena julafton att "chippa" den då det skulle innebära att man fick 192hk som i 325:an? har inte hört nått om det och tror inte på det häller! och 328:ans motor funkar bäst med 325:ans insug så är det bara! | |
|
kolla på denna sida om m50 och m52 insug så ser man skillnad på dom.sen så e det samma insug på 320,323,328 allt enligt ETK. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.