|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
gretzky |
Tro F-n att hakka rsi m fl hamnar högt när de jämför med Miche pilot alpin som är avsett för övriga europa o ej skandinavien. Här är det Michelin X-Ice som gäller. Grymt bra e dom! Men den mest intressanta testmetoden för oss vanliga "svensson" borde väl vara ett test där däcken får rulla ca 1000-1500 mil och sen testas. Alla byter ju inte däck varje vinter och samtidigt vill man ju att däckets egenskaper inte ska skilja sig allt för mycket från inköp till andra o tredje säsongen lr? Själv har jag svårt att lita på däcktester utförda av journalister som tex. Robert Collin m fl. Kan tänka mig att det som biljournalist är lätt till att ge några xtra plus om man får en uppsättning däck till sin egen bil. Sen har det ju visat sig att vissa tillverkare använder en annan dubb i testdäck än i däck som hamnar på marknaden. Inte helt oväntat så åker jag på michelin själv och kommer mest troligt att fortsätta med det. dieseldoris |
|
Många övertygande argument för dubbat. Har faktiskt börjat omvärdera mitt val av friktionsdäck till den grad att kag undersökt möjligheten att byta (har inte fått mina vinterdäck än). Vad gäller 17" på 158-fälg finns det dock bara två alternativ i BMW:s tillbehörskatalog: 1. Dunlop SPWiSP ROF - Pris: 21 300 kr, 2. Nokia Hakkapeliitta 4 - Pris: 27 310 kr Hakka 4 är ju ett erkänt bra dubbdäck. Någon som har erfarenhet av Dunlop? |
|
| SPWiSP står antagligen för SP Winter Sport. | |
|
När det gäller Hakka 4, kan jag bara säga att jag är grymt imponerad av hur bra grepp de har på halt underlag - trodde ärligt talat inte att det gick att få så bra grepp på vinterväg med standarddäck...rekommenderas! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan, tack. Har inte hittat Dunlop i något av de tester jag läst. Det lutar åt Hakka 4 trots prisskillnaden, | |
|
gretzky. En sak har jag genom årens lopp dessutom lärt mig! Försök bilda dig en egen uppfattning om vad som är dåliga, bra och bättre däck när du lyssnar på representanter för däckförsäljare. Av någon konstig anledning som jag inte riktigt förstår är det en tendens att dom fabrikat som en däckförsäljare säljer är bäst och mycket bättre än konkurrerande firmors däck av annat fabrikat! Mycket märkligt! Så tar jag mig friheten att plita ner litet ytterligare fakta (från Teknikens Värld) om dom dubbfria däcken Michelin Pilot Alpin (här kallad Alpin) och Michelin X-ice (här kallad X-ice): - Bromsning is: Alpin 2 poäng, X-ice 8 poäng - Bromsning snö: Alpin 8 poäng, X-ice 7 poäng - Bromsning vått: Alpin 9 poäng, X-ice 2 poäng - Bromsning torrt: Alpin 8 poäng, X-ice 7 poäng - Slaskplaning: Alpin 7 poäng, X-ice 4 poäng - Vägegenskaper: Alpin 6 poäng, X-ice 5 poäng - Älgtest: Alpin 9 poäng, X-ice 4 poäng - Rullmotstånd: Alpin 9 poäng, X-ice 7 poäng Jag bryr mig inte om att ha en uppfattning om vilken av dom två som kan betraktas som bäst! Dubbfritt är ju inget alternativ för mig i dagsläget! Per L |
|
| Oavsett vad man har för personlig uppfattning om dubbdäcks eller friktionsdäcks fördelar, så har då jag hittills aldrig sett ett vinterdäckstest där ett dubbfritt däck varit bäst när man vägt samman alla aspekter. Och så länge ett sådant test inte sett dagens ljus vidhåller jag samma sak som däckstestarna: Dubbdäck är bäst, men det är stora skillnader mellan olika märken. Säkraste kortet har i testerna varit Gislaveds Nordfrost i olika utgåvor, vilket jag tror kommer att visa sig även i årets tester. Den som lever får se./ Freude am winterfahren. | |
|
Per, tack för infon. Toomas, ja så är det nog, men det beror väl på vilken typ av underlag och test det rör sig om. På is är det definitivt precis som du säger, men på andra underlag vill jag minnas att friktionsdäck hamnat lika bra som dubbdäck i något test. Men jag kan ha fel, har inga resultat framför mig. Jag har ändrat min beställning till Nokian Hakkapeliitta 4 dubbdäck. Känns bra! |
|
|
Dubbat och alla stabilitetssystem som finns. Och konstant fyrhjulsdrift förståss. Varför skall man ha något som är bevisat sämre än det bästa? :D Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
larssssss och Johan B, Jag kör också på dubbade Hakka 4 och de är otroligt bra. De bästa jag kört på och tro mig, jag har provat många. Jag vill inte möta de i vinter-trafiken som kör på friktionsdäck/sommardäck/dåliga dubbdäck. Sedan skiljer det ju mycket i vårat avlånga land på vad som är "vinter" :) |
|
gretzky |
Per L Precis det jag gjort. Har på min 320 dt -01 kört på både Michelin X-Ice, Hakka 4 och Michelin X-Ice North och av de däcken var X-Ice North överlägsna. För min del märkte jag bara vid ett fåtal tillfällen att hakka 4 var bättre än miche dubbfria och det var i rondeller och vissa andra isiga och uppslipade vägar. En annan häpnadsväckande upptäckt jag och vänner gjort är att både hakka4 och nordfrost3 hade mycket mer torrsprickor och kändes hårdare i gummit än michelindäcken. Och detta bara efter en säsongs körning. Dom hade heller inte samma sting säsong 2 som föregående vinter, samtidigt som miche-däcken fortfarande kändes hyfsade. Trots detta e jag lite sugen ändå att prova nya hakka5....Continental och Gislaved kommer jag trots att jag är norrlänning av principskäl aldrig mer att köpa! Måtte vi få en härlig vinter me en jädra massa snö. dieseldoris |
| larsss. Lägg noga märke till att jag skrev det sammanlagda resultatet. I vissa avseenden kan tom ett sommardäck vara bättre. Tex vad gäller komfort på ren asfalt. So what? Det är ju för de sämsta( roligaste) förhållandena man lägger ut en massa slantar på andra puckar på vintern. Vill man bli distriktsmästare i drfting på is, välj dubbfritt! Vill man ta sig snabbast och säkrast från A till B väljer man dubbdäck givetvis. Förutsatt att både A och B ligger i ett land där dubbdäck är tillåtna tex. Sverige eller Norge./ Fartfantomen. | |
| larsss. Lägg noga märke till att jag skrev det sammanlagda resultatet. I vissa avseenden kan tom ett sommardäck vara bättre. Tex vad gäller komfort på ren asfalt. So what? Det är ju för de sämsta( roligaste) förhållandena man lägger ut en massa slantar på andra puckar på vintern. Vill man bli distriktsmästare i drfting på is, välj dubbfritt! Vill man ta sig snabbast och säkrast från A till B väljer man dubbdäck givetvis. Förutsatt att både A och B ligger i ett land där dubbdäck är tillåtna tex. Sverige eller Norge./ Fartfantomen. | |
|
Toomas, javisst, jag håller med. Det här med att Hakka 4 skulle hålla sämre än Michelin är ju oroväckande, om det stämmer. |
|
|
Dubbat eller odubbat? För mig är svaret enkelt! ...man kan anpassa farten för att bromssträckan skall räcka till. ...man kan inte anpassa farten för att få fart på bilen i en korsning. Så dubbat får det bli.... =D |
|
gretzky |
Larssss Varför skulle det vara oroväckande? Prata med nån däckgubbe som säljer både och, och hör dig för vilket däck som får torrsprickor snabbast. dieseldoris |
|
Åretsdäcktest. Länk Mvh Kristian |
|
|
Kristian, tack för länken. Nu slapp jag en tur till biblioteket. Tycker att de överdriver plus- och minus sammanfattningen av testresultatet för Nokian, speciellt Hakka 4 RFT. /Lars |
|
|
Dubbat, Michelin X-Ice North 225/50-17. Förra vinterdäcken var friktionsdäck, GY Ultra Grip, RFT. Spännande att känna skillnaden mellan icke RFT och RFT. Varför det blev dubbat denna gång beror på att jag läste om ett test där de jämfört nya friktionsdäck (mönsterdjup 9,5 mm) med slitna (6 mm mönsterdjup) och kommit fram till att skillnaden var enorm. Ett dubbat vinterdäck med 6 mm mönsterdjup och hyfsat dubbutstick har ju ganska mycket prestanda kvar till skillnad från friktionsdäcket enligt testet. Kört både odubbat och dubbat genom åren av olika fabrikat. Livslängden på däcken är viktig för mig då jag kör 500-600 mil i månaden vintertid. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
gretzky |
Monterade nya hakka 5 för ett par veckor sen för att se om de nu är så bra som alla tycker, men så här i efterhand så ångrar jag att jag inte valde michelin x-ice north istället. Maken till högljudda däck har jag aldrig varit med om! I mitt tycke helt oacceptabelt för ett däck som kostar så mycket. Hoppas verkligen att ljudnivån sjunker efter lite mer slitage annars byter jag nog ut dom. Förutom ljudet har jag inget att klaga på än så länge. dieseldoris |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.