|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Anser att dubbdäck är att föredra då vintern är en aha-upplevelse för alla bilförare oavsett väderstreck, så om inte för din egen skull så för familjens och medtrafikanternas skull använd dubbdäck. | |
|
Har bott i Norrbotten, Jämtland och Skåne. Jag skulle påstå att dubbdäck är mest befogat i Skåne eftersom man där överraskas oftare än i norra Sverige. Och det är då man behöver det extr greppet. I Norrland vet man att det är halt hela tiden och man anpassar körningen därefter. Många Skåningar antar att det inte är halt och då åker de i diket eller på fel sida när isfläckarna kommer. Men ändå envisas Skåningarna med att köra dubbfritt och krockar på löpande band, ofta seriekrockar men många singel- och frontalolyckor också. Man blir mörkrädd när alla ligger i 120 på E6 och E22 30 meter bakom varandra i vinterväglag! // Länk |
|
|
pbengtss: Exakt min erfarenhet också! När jag bodde i Sundvall visste jag att det var halt mest hela tiden! Här i Göteborgstrakten överraskas jag minst ett par gånger om året av plötslig ishalka! Det är för dom tillfällena jag gärna vill öka sannolikheten att hålla mig på vägen! Ett exempel är för ett eller två år sedan mellan Landvetter och Skene då vägen som vanligt var plaskblöt. Vid en 70-sträcka saktade jag som vanligt ner och tryckte i farthållaren när 70-sträckan var slut. Resultatet blev att motorn varvade upp och jag fick sladd på bilen (ja, jag vet man skall inte köra med farthållare på vintern). Tack vare mina fina dubbdäck klarade jag både första och andra sladden. Sedan körde jag 40-50 vilket kändes alldeles för fort med tanke på ishalkan. Någon av lastbilen och dom 3-4 personbilar som hade krockat efter några kilometrar hade säkert inte upptäckt att det var snorhalt. Jag kom samtidigt som brandkåren och brandgubbarna var tvingen att hålla i sig i dom krockade bilarna för att kunna ta sig fram på glansisen. Efter 6-7 km blev det plötsligt plaskblött igen och normalbra fäste! Alltså är det självklart att jag alltid kör med bra dubbdäck! Per L |
|
|
De sämsta dubbdäcken som tidningarna testar brukar i regel vara aningens bättre än det bästa friktionsdäcket i testet! // Erik |
|
| Odubbat på båda. Säkerheten skall väl inte sitta i vilka däck man har utan hur man kör. | |
|
Per L Jag har inga tester att luta mig mot utan mina påståenden och uttalanden är av högst personlig uppfattning, tycker iof att det stämmer rent logiskt eftersom en långt utstickande dubb blir myckt hal mot stenarna i asfalten. Sen bytte jag däck på min vinterbil till dubbade Michelin Ivalo förra hösten och tycker den blev otroligt halfotad i rondellerna på våt asfalt, det skulle ju kunna bero på gummiblandningen med förvisso. Sen är det helt klart även en komfort sak för min del, dubb surrar högt. Men visst har ni helt rätt i att när det blir riktig isgata så är dubbat överlägset. ///Mvh Sibbe Länk |
|
| jag har åkt på odubbat i 4 vintrar nu och kommer att fortsätta med det! | |
|
Fortsätter med dubbat, känns säkrast så då jag jag kör mycket norrut under vintersäsongen. Keep Your Distance! |
|
|
CK_gbg: Tror nog dom flesta föredrar 8 mm mönsterdjup jämfört med 1,6 mm när regnet öser ner! Även om man saktar ner farten! Och varför ser man ibland "livsfarligt", "trygga egenskaper" och liknande beskrivningar vid tester av nya däck! Så nog påverkar däckvalet säkerheten i det praktiska livet! Bimmer Seb: Om jag inte missminner mig så var Teknikens Världs förklaring till att friktionsdäck fungerar sämre på asfalt att tillverkarna gör dom i mjukare gummi för att dom skall kunna komma så nära som möjligt däck med dubbar på isväg. I princip kan man väl sammanfatta skillnaden mellan friktionsdäck och dubbdäck som att friktionsdäck är lika bra som dubbdäck utom vid hårdpackad snö och isföre. Sedan är det onekligen en fördel med friktionsdäck: - om man är allergisk mot det högre däcksljudet (inga problem i min 3.0S för där överröstar ventilticket alla andra ljud) - om man ofta kör i Tyskland (det gör jag "aldrig"! Ialla fall inte med egen bil) - om man ofta kör fort på vintern (för min del är det inte lika roligt att åka fort längre sedan jag dels ägt en M5 med sin fina väghållning i hög fart och dels åkte med en Ferrarriägare i 280 kph på en vanlig 90-väg) Per L Per L |
|
|
Dubbat, alltid och endast dubbat! Köper man nya, moderna vinterdäck finns det inte några vägförhållanden där dubbat fungerar sämre än odubbat/friktionsdäck. Däremot funkar dubbdäck bättre på isföre/hårdpackad snö, på ställen dom behövs bäst (där vägbanan 'polerats' av inbromsningar med odubbade däck - t ex fram emot korsningar) och framför allt på torr asfalt, som ju paradoxalt nog är det vanligaste vinterföret i större delen av landet. Dessutom håller dubbdäck längre, eftersom gummiblandningen är hårdare. Och av samma anledning ger dubbdäck bättre stabilitet. Ljudnivån då? Ja, mina dubbade Hakka 4 går tystare än sommardäcken på min 120d..... Vad beträffar vägslitage, är det rätt så minimalt med dagens lättviktsdubb med minimalt utstick. Tung trafik sliter betydligt mer på vägbanan än personbilarnas dubbar! Återstår 2 argument mot dubb: Att dom inte tål farter över 130-140 (kör jag inte ändå, särskilt inte på vintern) och att man inte får använda dom i Tyskland (skulle behov uppstå, får man lösa det då). /// Gunnar E. |
|
| Vi kan helt enkelt inte lite på varandra i trafiken, hur kan du möjligen veta hur greppet är 30 meter framåt eller vem som kör rätt ut i korsningen?! Visst, vi kör antagligen bil bättre än alla andra, eller hur... Kör man norr om Dalarna (osaltat) kan jag tänka mig att odubbat fungerar bäst men med tempraturväxlingar och följande is-gata vill jag inte möte dig på fel sida av vägen! Dubbat för att lagen tillåter det. | |
|
gunnare>>Nja,det där med att friktionsdäck inte har NÅGRA andra fördelar mot dubbat än det du skriver är väl ändå inte riktigt sant,bra friktionsdäck/odubbat har en del fördelar på främst "riktig lössnöväg" eller dylikt,där brukar "sajpningen" göra en hel del nytta gentemot dubbdäcken pga av att dubben "rider ovanpå" underlaget...ungefär så :) Sedan finns det absolut andra fördelar med friktionsdäck mot dubbdäck som faktiskt bevisats i diverse däcktester... Utvecklingen går framåt :) Men ska man vara "hyffsat säker" på att klara av vinterväglag(vad det än vara må) så fungerar fortfarande det bästa dubbdäcken bättre än det bästa friktionsdäcken,MEN>>>det gäller att välja RÄTT dubbdäck för att inte bli "blåst"på konfekten! Årets tester börjar väl snart i div biltidningar,då gäller det att välja det "rätt":) Mvh Janne. |
|
|
".....en hel del nytta gentemot dubbdäcken pga av att dubben "rider ovanpå" underlaget..."! Hjälp mig förstå detta som tycks vara en sådan allmän uppfattning! Ge mig fakta i form av verifierande tester eller åtminstone en sannolik teoretisk ansats! Jag får i alla fall ingen ordning på tankarna när jag försöker få ett sådant påstående att stämma! Per L |
|
|
Ja,kanske blev lite fel där då...det var bara min kanske lite sneda beskrivning av hur det låg till. Men ett sajpat däck/friktionsdäck/dubbfritt däck har i princip oftare än dubbade däck lättare att "forcera" snö än vissa dubbade däck pga annan gummiblandning,annan utformning av däckmönster ,"sajpningen" mm som ofta gör att dessa dubbfria däck "biter bättre" än dubbade däck(inte ALLA märk väl) i snöväglag. Man kan inte lita på att endast dubben biter,man MÅSTE ha ett bra koncept i "bakgrunden" också.. Dubbfria däck är tvungna att ha ett bra mönster anpassat utan dubb som fungerar på vintern ;) vilket gör att de BRA dubbfria däcken ofta har vissa egenskaper på vinterväglag som är bättre än dubbade däck som ibland bara förlitar sig på dubben(de sämre dubbdäcken då) och inte har en genomtänkt funktion i stort.. Finns många t.ex "taxiägare" som lovordar dubbfria däck mer än vad de lovordar dubbdäck,så visst har dubbfria däck sina fördelar också när det blir vinterväglag. Sedan så är även bra dubbdäck bara riktigt bra den första vinter'n(eller knappt det) efter inköp,delvis pga att dubben nöts relativt fort i de flesta fall..+säkert innehavarens oförmåga att behandla däcken rätt under sommarstilleståndet,vilket gör att dessa däck tappar sin "mjukhet" och saboterar vintrarna därefter en smula. Kanske en bättre förklaring? Mvh Janne. |
|
|
Ja...ett litet tillägg också>>>Paradoxalt nog så fungerar en del dubbfria däck sämre än dubbade på barmark! just pga att dessa dubbfria däck är så optimerade att fungera bra på vinterväglag att barmarksegenskaperna blir "förstörda".. Mvh Janne. |
|
| Varför nöja sig med något annat än det bästa? Du har ju valt en bra bil, så köp riktiga dubbdäck till den så får du en garanterat rolig vinter oavsett väder. Det är bara att läsa vilken som helst av biltidningarnas omsorgsfulla tester för att inse att dubbdäck är bäst. Dessutom har ljudnivån sänkts radikalt på moderna dubbdäck. Ha en trevlig vintersäsong Och kom ihåg att antisladdsystemet går att koppla bort för ökad körglädje./ Dubbat for ever och rallydubb på is. | |
|
Jag brukar läsa Teknikens Världs vinterdäckstest innan jag köper däck! Deras test ger ett mycket seriöst intryck. Bla höll dom på och testade i över 7 månader. Jag köper någon av dom tre bästa däcken. Sedan kör jag tre år innan jag köper nytt igen. Då är dom knappt halvslitna. Här sammanfattar jag testet från nr 22/2005. Skalan är från 1 till 10 där 10 är bäst. Jag tar genomsnittspoängen för dom totalt sett tre bästa dubbdäcken (Continental Winter Viking, Nokian Hakkapelitta 4 och Gislaved Nordfrost 3) och jämför med snittpoängen för dom totalt sett tre bästa dubbfria däcken (Continental Conti-WinterContact TS810, Nokian Hakkapelitta RSI och Michelin Pilot Alpin): - Bromsning is: dubbat 8,0 poäng, odubbat 5,3 poäng - Bromsning snö: dubbat 10,0 poäng, odubbat 8,7 poäng - Bromsning vått: dubbat 8,3 poäng, odubbat 7,3 poäng - Bromsning torrt: dubbat 9,0 poäng, odubbat 7,7 poäng - Slaskplaning: dubbat 8,3 poäng, odubbat 7,3 poäng - Vägegenskaper: dubbat 9,0 poäng, odubbat 8,0 poäng - Älgtest: dubbat 8,7 poäng, odubbat 8,0 poäng - Rullmotstånd: dubbat 6,3 poäng, odubbat 8,0 poäng För mig som inte kör fort på vintern, inte åker med min bil i Tyskland, inte störs av den aningen högre ljudnivån från dubbarna och väldigt gärna vill ha så bra fäste som möjligt på olika underlag när jag vill stanna är valet självklart! Per L |
|
|
Per>>>Du sammanfattar det väldigt bra måste jag säga :) Mvh Janne. |
|
|
Förresten....det där med att de testar däck i 7 månader kan ju inte stämma... Var såg du den siffran? Mvh Janne. |
|
|
Siffran 7 månader står i artikeln i Teknikens Värld! Kan väl stämma om man räknar med planering, inköp, mätning av dubbutstick mm, inkörning, tester på olika underlag i olika ändar av Sverige, analys av data, skriva artikel mm. Som jag nämnde här ovan har jag mycket stort förtroende för deras tester. Deras tester är förmodligen bland de absolut mest seriösa som utförs över huvud taget! Exempelvis drar jag mig till minnes ett år på 90-talet (tror jag det var) då dom upptäckte att någon/några däckleverantörer försökte fuska genom att leverera däck med extra stort dubbutstick för att få så bra värden som möjligt. Detta år presenterade inte Teknikens Värld testresultaten alls i sin tidning! Allt för att inte tappa trovärdighet! Åtminstone jag fick då än större förtroende för TV:s däckstester! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.