AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.627

Dubbat eller odubbat i vinter?

Sida 1 av 4
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Vad kommer ni att köra på i vinter och varför?

Själv ska jag köra på odubbade Nokian Hakkapeliitta 17" friktionsdäck på 158-fälgar. Odubbade däck kan sitta på tidigare/senare, ger en tystare gång, och förhoppningsvis tillräckligt grepp på alla underlag i kombination med xDrive. Nokian-däcken har fått bra betyg i de flesta tester jag läst, dock inte alltid bäst. 17" för att det är snyggare än 16" (vintern är ju lång) och säkrare än 18". Utan xDrive hade jag valt dubbade däck.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Nja Det tar ju lika lång tid att stanna en fyrhulsdriven bil som en som bakhjulsdriven bil. Har sett alldeles för många avkörda fyrhjulingar efter vägen som har en övertro på sin bil.

Sedan kopplar Xdrive ur helt när du kommit upp i hastigheter över 70km/h. Är vad jag har hört? Vilket kan vara helt osant?

Dubb får det nog bli för min del, även om det är lockande att köra odubbat med mindre ljudnivå. De odubbande däcken slits väldigt snabbt också. Ett oddubbat däck håller för mig en vinter, dubbat däck kan jag köra två säsånger.

Mvh
Kristian

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Finns inga kompromisser som funkar mot blixthalkan och den lömska halkan som dyker upp i stockholmsområdet, därför kommer jag köra med dubbat så länge det tillåts i sverige. Det är min åsikt.

Min Länk Cabrio
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dubbat. Trots Quattro. Men pga bromssträckan.
Jag har gått tillbaka till dubbdäck för 2 år sedan. Innan körde jag bara på friktionsdäck och var stor förespråkare för dessa. Dom går somsagt tystare och fungerar överlag bra, men när det är halt skiljer det rätt mycket mot dubbdäck och då framförallt när man ska bromsa. Fyrhjulsdriften är lite lömsk då man aldrig märker att det är halt först man vill ha stopp på ekipaget.

Val av däck hänger ju mycket på vart man bor och hur mycket man kör och vart man kör under vintern. Bor man i sth eller söderöver och inte åker till fjälls under vintern så skulle jag köra med friktionsdäck för komforten och att det då är såpass få dagar med riktig halka. Men bor man mer norröver eller planerar att åka till fjälls endel under vintern rekomenderar jag dubbdäck
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En idé är ju att ha friktionsdäck på moderna bilar där systemen hjälper till. Å sen att ha dubbdäck på gamla Volvos t ex.

mvh
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Intressanta synpunkter.

Alf och acey, stoppsträckan blir inte kortare med AWD, nej. Det är en viktig observation. Värt att tänka på.

Själv räknar jag med att köra lugnare under vintern, men det vägde ändå 50/50 dubbat/odubbat. Det kanske bara blir en vinter med friktionsdäcken. Får se.

Alf, har inte hört att så skulle vara fallet. Tror att default-läget för xDrive är 40/60-drivning, dvs 40% av kraften fram och 60% bak.

ryk, vad gäller geografin är det många som hävdar att blixthalka/svart is är vanligare söderöver, och att dubbar därför fyller en viktigare funktion där, precis som Anders är inne på. Ser man isen eller snön brukar man ju ta det lugnt.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Öh, såg att Alf heter Kristian. Jaja...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tvärt emot "ryk 330xi" anser jag dubbat mer befogat i lömska stockholmstrakten, här är det alltför ofta man inte ens ser eller förväntar sig isfläckarna. Norröver är det relativt "jämn" halka över hela året och mest snöväg. Visst, dubbar är bättre även där men det är mer sällan med överaskningar.

Min Länk Cabrio
kilroy
Håller med Anders S. Har man "riktiga" vintrar med ordentligt med snö så är grovt mönstrade vinterdäck, eventuellt med dubb, det bästa. Om man däremot har vintrar som mer kännetecknas av blixthalka och underfryst regn tidiga mornar och kvällar så biter endast rejält dubbade däck.

540´n, som bara rullar i (södra) Sverige vintertid utrustas med dubbade vinterdäck.

Golfen, som mestadels rullar i Tyskland, får gå med odubbade vinterdäck.

M5:an, som bara rullar i Tyskland vintertid, får behålla sina sommardäck ifall det dyker upp några sköna snöfria vinterdagar vilket det oftast gör.

Allt enligt min egen prsonliga uppfattning som säkert inte delas av alla.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Ci
531
CiM
325ciM-04
har alltid kört med odubbade däck och har aldrig haft problem.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Alltid dubbat, alltid det som får bäst resultat i blitidningarnas tester. Kanske inte många gånger per vinter dubbarna verkligen behövs, men dom gångerna är det en billig livförsäkring.

Körde quattro förut. När jag köpte den satt det några halvtaskiga Michelin dubbdäck på bilen, inte värre slitna än att dom torde vart lättsålda på blocket. Körde ner till jobbet som vanligt en tidig morgon, alltid innan saltbilen besökte länsvägarna med höga nummer. Trots att jag körde riktigt lugnt och vaksamt överraskades jag när jag kom i "benet" i en T-korsning, jag hade helt enkelt inte en susning om att det var halt. Som tur var ingen trafik och mjuka snövallar. Var ju van med 318iS-en som fick startas på trean vid frosthalka, där missade man ju aldrig dålig friktion.
Efter den incidenten fick quattron Hakka 4:or, grymma däck.

Nu till vintern skall Fiat Coupén renoveras, men till nästa vinter ska den ha dubbsulor. Få se.. 16" dubb, 16" R-däck och 17-18" pose-sulor. Det här blir dyrt :)
Vad jag hört av bekanta i däcksbranchen så är nya dubbdäck bättre än nya friktionsdäck. Men efter 500 mil när de dåliga aluminiumdubben slitits ner en hel del är friktionsdäcken bättre. Tydligen är ju de "nya" aluminiumdubben som gäller pga miljöskäl mycket klenare än de dubb som användes förr.

Har själv alltid kört friktionsdäck och aldrig haft några problem.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dubbat i norr och friktion i söder!?

Det är ju precis tvärs om om man nu absolut måste köra odubbat!

I norr vet du ju oftast om det är halt eller ej! Vinter= oftast halt. Sommar= oftast inte halt!

Söderut, där det ofta är runt 0 grader, kan du överraskas av svinhalka 50 meter efter det vägen varit normalt vinterslaskigt blöt. Då är det ovärderligt med dubbat för du kör garanterat vidare med vinterslaskfart när det plötsligt blir halt!

Per L
gretzky
Håller med om mycke...
Har åkt mycket på dubbfritt o tycker det funkat bra, men det går ej att komma ifrån att dubb e bättre.
Absolut värsta däcken jag åkt på än är Michelin X-Ice North. Har även testat nya Nokian Hakka 5 men ej på min bil, kanke till vintern. Är dock något skeptisk till deras 4-kantsdubb, dubbhålen brukar bli grymt slitna runt dubben. Miche har tack o lov en rund dubb som sitter kvar i däcken o även gör skäl för namnet(dubb).

Dubbfritt så håller jag nog också på michelins X-Ice, inte lika slingriga som nokian.
Inte bara bromsförmågan som e bättre med dubbdäck utan även styrrespons mm.

dieseldoris
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag kommer köpa dubbfritt eftersom merparten av vintern är helt snöfri och greppet på våt asfalt är klart sämre med dubb. Men hade jag bott i norra delen av sverige så hade jag helt klart valt dubbat.

///Mvh
Sibbe
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Dubbfritt för mig, som alltid. Tillhör dom som stödjer förslaget att förbjuda dubbdäck.

BMW CS #5139
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Bimmer Seb:
Intressant att greppet på våt asfalt är sämre med dubbat jämfört med dubbfritt! Det visste jag inte!
Kan du ge mig några av dina källor så att även jag kan ta del av dessa fakta!

På (torr har jag för mig) asfalt är det ju testat av bla Teknikens Värld för några år sedan att dubbdäck bromsar bättre än friktionsdäck!

J.L:
Har du åkt i Tyskland någon gång när det varit snö och is? Det är spännande kan jag lova när alla dubbfria däck polerar isen till oanat högt glanstal! Det var inte ovanligt att bilarna hade svårt att komma igång vid grönt ljus på plan väg!

Per L

Per L
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
pga av det dåliga fästet som det är i friktions däcken (utom på barmark) så blir det en omgång nya dubbdäck i år igen.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Blir dubbat på bägge bilarna i år, trots jag är förespråkare av odubbat eftersom man kör väldigt mycket barmark trots vinter, men kom över Gislaved dubb däck till ett pris som inte gick att motstå.

mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har alltid kört dubbat,och kommer alltid att göra det..

Inget kul med t.ex kombinationen regn+isväg,då är det alla gånger bättre med fräscha bra dubbdäck...friktion i klass med PTFE ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.