|
|
|
|---|---|
|
har hört att typer av däckglans torkar ut däcksidorna pga medlen innehåller sillicon som suger ur oljan ur däcksidan som sedan börjar småspricka....... kan det här stämma??! skulle va kul o veta om det stämmer........... | |
| nej, däckglans (i allmänhet) torkar inte ur döcksidorna. tvärtom. | |
| Är det citron inblandat i smörjan så kan gummit torka ut. Oftast så sliter man ut däcken innan dess. | |
| Jag brukar använda bromsvädska! har hört att de som ställer ut brukar använda det! de blir otrolit blanka! men jag vet om de kan ta skada av det jag har inte märkt något! men man ska vara försiktig så det inte kommer på fälgarna! | |
|
bromsvätska vet jag ej om det är bra... Det har ju rätt så frätande egenskaper på t.ex. lack och gummi och plastdetaljer. Men däck kanske klarar av det? Man skall nog vara försiktig med var man tar sådant. Får ni sådant på lacken så rekommenderar jag att så snabbt som möjligt skölja bort det med vatten. |
|
|
Bromsolja är inte att rekomendera, gummi tar stryk av olja... Silicon smörjer ju gummi så vanlig silicon spray borde väl vara det bästa... Patrik L |
|
| Det finns flera olika gummi material! det finns ju gummi tätningar vid broms cylinder och de tål bromsvädska! jag har provat ett flertal gånger med bromsvädska och jag har alldrig märkt någon skillnad! men man måste vara väldigt försiktig så det inte kommer på fälgar och lack! | |
|
I och med att däck innehåller olja lär det inte vara oljan i sig som förstör däcken, snarare tillsatserna.... Vet däremot inte vad som döljer sig i bromsvätska och kan därför inte uttala mig om det gör någon skada. Mvh Anders S. |
|
|
Ursäkta om jag låter missionerande, men många blandar ihop begreppen lite. Bromsvätska är inte olja! Det är normalt en glykolbaserad produkt. Bromsvätska är en produkt som är väldigt aggressiv mot många material. Jag misstänker att gummit tar stryk av just bromsvätska. Olja i bromsvätskan resulterar normalt i att gummipackningarna löses upp i bromssystemet så det borde vara motsvarande med om du tar bromsvätska på en produkt som innehåller olja! En gummigubbe sa en gång till mig att han inte skulle rekommendera att man tog på något medel överhuvudtaget på gummit i däcken. Mvh |
|
| Okej! jag är ju inte 100% säker på det där med bromsvädska! om det är farligt eller inte! men jag har har alldrig märkt att de skulle ta stryk av det! en bekant till mej, putsade upp däcken med olja när han skulle sälja en moppe! dom var väldigt blanka!;) men efter några dagar så var däcken helt "uttårkade"! så det skulle jag alldrig göra! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.