AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
689

Kondenor fläkten låter lite før mycket!

Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej på er alla!

jag har lite problem när det gäller kondensorfläkten. När den väl sätter igång så låter den lite før mycket än det gjorde innan. Kan man smørja den på något sätt eller sjunger fläkten på sista versen?

Tack i før hand.
Mvh. Said
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag gjorde det själv när jag bytte effektmotstånd i den för den gick ganska trögt. Jag använde elektronikrengöring i massor som jag sprutade in i motorhuset genom de små hålen som du ser när du tagit ur fläkten.

Men el-Folke Länk varnade för att spruta in saker där, han rekommenderar att man tar isär motorhuset och rengör och torkar ordentligt samt att man enbart smörjer lagret. Men för mig har den gått felfritt ett år sedan ingreppet. Och så kunde jag inte få upp motorhuset heller, jag var för rädd att förstöra någonting...

Här har du instruktioner för att få ut fläkten (engelska): Länk

* Rensa bort alla insekter och övrigt skräp när du ändå är där.

* Du måste ta bort framljusen så märk upp ordentligt t ex på en vägg från ett par olika avstånd så slipper du lämna in den för ljusjustering!

* Var försiktig så du inte repar kofångaren! Lägg en mjuk matta under bilen.

* Eftersom det är vanligt att effektmotståndet går sönder skulle jag personligen bytt det i samma veva. BMW tar 380:- för ett nytt (som egentligen är två) som du löder dit.

Lycka till!

//
Länk
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Tjena,har en 523 -97:a där kondensorfläkten inte fungerar som den ska,har haft bilen i 2 mån. o jag har ej hört att fläkten gått igång hittills....den går trögt när man snurrar på den för hand.Finns det någon bra beskrivning ,helst med bilder,på hur man får bort fronten,har sökt men ej hittat något,ska försöka byta fläkten..

HBK
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
koola:
Ta och prova länken ovan. Det är lätt att få bort fronten men det underlättar om man har hjälp att sätta tillbaka den.
Ditt effektmotstånd är nog slut. Eller så är det bara igenkladdat med löv & sånt.

//
Länk
Visa användare
153
koola
pbengts:Tack för tipset,får väl försöka enligt länken,ska bara få tag på delar innan jag börjar på att plocka ner fronten.Men annan fläkt är rätt svår att få tag på,har sökt efter beg. men inget napp hittills......Det såg rätt "murket" ut beträffande motstånden oxå, sitter ju inte i den bästa miljö heller!

HBK
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det är nog inte värt att satsa på begagnad fläkt eller motstånd.

//
Länk
Visa användare
153
koola
Nä, de har du nog rätt i ,köper man nytt så slipper man kanske att göra om jobbet igen efter ett tag.

HBK
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det är så pass stökigt (inte alls svårt, men stökigt) att jag har svårt att försvara ett par, tre sparade hundringar.

//
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.