AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.455

Hur kör man en automat E38?

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Tjena,

Blir jag trackad pga denna fråga så får jag väl ta det, har aldrig kört automat och undrar nu hur man gör.

Dels för att vara bensinsnål, köra sportig osv, men vad jag har fattat så finns dessa lägen att välja?

Sedan så undrar jag när man kommer till rött ljus, står man på bromsen o väntar eller lägger man i neutralläge?
Jag står alltid på bromsen vid rödljus om det är "korta" stopp. Vid längre, t ex bommar som går ner så lägger jag alltid i P. Vet ärligt talat inte om detta behövs, men det känns bättre för mig iaf. Dessutom jobbigt att sitta och trycka på bromsen.

För att köra snålt är det väl bara att vara hyfsat lätt på gasen. I u för sig har man ju hört att snabb acceleration upp i rätt hastighet är mer bensinsnålt än att långsamt sega sig upp.

Köra sportigt ===> Tryck på Gasenibotten.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Du får väl ta det som sagt....

Öka farten = gasa

Minska farten = bromsa enkelt va?!!!

Skämt åsido, står du vid rödljus behöver du inte lägga ur D-läget, endast vid längre tomgångsstopp, men då bör man ju i alla fall stänga av motorn.

Ekonomi och sportlägena säger sig ju själv egentligen och lägenena påverkar växlingarna. Ekonomi växlar upp tidigare = lågt motorvarv, Sport håller kvar växlarna längre = bättre varv och effekt

Du lär dig efter en kvarts körning, antingen vill du aldrig byta tillbaka till manuell eller så säljer du bilen och kör aldrig mer automat...:-)

Mats
BMW CS #5847
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
tack för tipsen, vi märker på lördag om jag blir kär eller inte :)
Av någon anledning lägger jag alltid i neutral när jag närmar mig en kö eller trafikljus som slår om, jag använder mig även av motorbroms. Viktigt för att köra billigare med automat är att undvika pumpandet ( man ligger för nära), håller man koll på tre fyra bilar framför så får man ett bättre flyt och slipper pumpandet. Men det gäller iof all körning. Motorvägstipset är farthållaren på 110-120km/h. ingen risk att du kommer ikapp någon alltså slipper du pumpa där med. =))
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
kaptenlöjtnant: Har hört att det inte är bra att rulla med neutralen i för att smörjningen inte blir som den ska.. vet ej om det stämmer dock.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
En kort bit i låg fart är ingen fara att rulla på neutralen. Men varför skulle man det - vitsen med automat är ju att slippa slita i spaken. Vid bogsering däremot bör man se upp. Kolla vad som står i instruktionsboken (olika för olika bilar/årgångar). Och se alltid till att ha välfyllt med fin olja i lådan.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
så vad är bästa sättet då vid rött ljus? att bromsa lär väl slita på bromsarna mer och at lägga i neutral hela tiden lär slita på den.

eller?
lägg i p vid rött ljus. det funkar väl bra?
En motor som motorbromsas drar 0 l/mil i moderna bilar så länge varvtalet på den inte understiger det inställda tomgångsvarvtalet

Lägger man i neutralen och rullar drar motorn bensin för att hålla den på tomgångsvarvet.

D.v.s det drar mer bensin att lägga i neutralen medans man rullar och dessutom som någon nämner står det till och med i manualerna ofta att man INTE skall rulla med neutralen i.

Och det som sliter mycket på en automatlåda är ändring mellan P-R-N-D lägena så kör helt enkelt med automaten i driveläget vid normal körning och kortare stopp. I övrigt stäng av motorn och lägg automaten i parkering
Fa
9
Farstorp
750iA -95
750iAL -88
En bra regel:
Rör bara växelspaken när bilen står still och foten trycker på bromspedalen.

Geld regierts die Welt
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har även en undran. Jag brukar ibland när jag kommer i hög fart i och skall stanna längre fram slänga i 3:an på automaten bara för att få i motorbromsen. Å inte slita på bromsarna. Det är ju trots allt två ton bil man skall ha stopp på.

Frågan är om det är hälsosamt för lådan?

mvh
Har kört taxibilar -88 till -95 och inget har påpekat några bekymmer med "attomaten" dvs. verkstaden, däremot är trasiga turbos vanliga iom fullgas-tvärstopp-tändningav=skuren turbo. I taxi-branchen ska jag tillägga för tydlighetens skull. =))
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
N vid längre rödljusstopp, lär spara lite soppa då motorn snurrar lättare i N än i D. E läget vi alla normal körning, S när man måste sätta någon på plats eller köra om med kraft, min låda är iaf mycket mera på hugget i S än i E. * vet jag inte riktigt vad man har till, antispinn gör ju jobbet iaf. Inget buskörande i R, då dör lådan mycket lätt på vissa modeller.

//Magnus

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
* Läge D för all körning och stillastående som inte bryter mot tomgångskörningsförbud
* Läge P endast med avstängd motor (tomgångskörningsförbud)
Om bilen har klimatanläggning använd REST-knappen för att hålla värmen
* Stå helt still vid iläggning av läge R - utan undantag!
* Vid körning: tryck ner pedalen ordentligt och släpp upp den gradvis under accelerationen tills önskad hastighet uppnåtts
* Sportläge är roligt, men kom ihåg att lägga ur det efter övergång till normal körning. OBS att vid fullgasacceleration så spelar det ingen som helst roll om Sportläget är i eller inte - jag har mätt och det är ingen skillnad. Så t.ex. inför omkörningar behöver man heller inte hålla på att fumla med spaken
* Njut av lugnet som uppstår när man inte behöver 'rycka i kryckan' eller 'röra om i soppan' :)

Mvh Björn
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
tack för alla tips, det var inte så svårt som jag trodde
En viktigt sak man ska tänka på är att om man kört hårt ska man inte tvärstanna och hålla kvar på bromsen utan gärna släppa på bromsen precis innan man stannar och rulla en bit. Detta låter bromsarna svlana. Om man inte gör det riskerar man sneva skivor och det är inte billigt och det kan enkelt undvikas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.