AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.364

Glapp i styrväxeln ?

Visa användare
62
gigge
E36 320i -92
Vilka symtomer framkallas vid glapp i styrväxeln ?
Finns det något bra sätt att kolla upp ev glapp, t ex vilket grepp är lämpligtast att använda för att upptäcka glapp om man ska rucka lite på framvagnen ?

Har förstått att alla E36or (M3 ?) har samma styrväxel så om man får tag på en begagnad, vad kan ett byte kosta på en vanlig mek ?
Visa användare
62
gigge
E36 320i -92
Lika bra att tillägga..
Alltså förrutom vibrationer , något mer specifikt ? (får vibrationer vid 60kmh+ främst vid högersväng)
Är medveten om att vibrationer mm kan uppkomma från andra slitdelar i framvagnen, men tillsammans med en eller flera utslitna delar, som spindelled eller länkarmsbussning, vad utmärker att det även är glapp i styrväxlen som framkallar vibrationerna om så är fallet ?

Hoppas jag varit tydlig nog :)
Visa användare
62
gigge
E36 320i -92
Jasså ingen med kunskap eller erfarenheter av glapp i styrväxeln ?
Eller hur man kan utesluta att det har något med den att göra ?
Lyft upp bilens front och kryp under. Säg till polaren att han rycker. När du ligger där under så är det bara att känna med händerna. Det är lätt att hitta glapp när man bara tar i allt. Sen kanman också ta med nån järnrör och vrida länkarmar och dylika med den. på det viset har jag (tyvärr) kunnat lokalisera var glappet finns. Förra gången var det inre styrstagen och "hundbenen". Nu är det styrväxeln.
Visa användare
62
gigge
E36 320i -92
Tack för tipset Liraren, skall testa dessa saker.
Har du bytt din styrväxel ? Gör du det själv i så fall ?
Nej, jag har inte bytt styrväxeln ännu. Jag ska försöka besiktiga bilen med den glappande styrväxeln eftersom åtmintone här i Finland är det tillåtet med något glapp. Få se om det är för mycket i min bil. Om det blit byte så låter jag verkstaden fixa det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.