|
|
|
|---|---|
|
Hej! Om köpet på en BMW-728 årsmodell -99 blir av, vad är då viktigast att undersöka på bilen innan jag slår till. Vilka fel är vanligast? Det jag har hört är bl.a pixelfel i instrumentteringen,rost i nederkant på bagageluckan. Det man funderar mest på är hur motor och växellådan(steptronic) är när milen börjar ta ut sin rätt. Det skulle vara kul att höra ifrån er som äger en 728 eller en annan 7-serie om ni är nöjda ägare,särskilt om ni ägt bilen länge och kört måååånga mil. Har ni förresten något tips om bästa försäkringsbolag? | |
|
Läs begagnatguiden för E38 modellen så får du svar på de flesta av dina frågor. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack för tipset, men det skulle vara kul att höra några röster från er som äger en 728 och kanske haft den länge. Ex. hur mycket bättre är en -99 mot föregångaren -98 (eller sämre)? Var det mer än fronten med xenonljus som dom förändrade. En annan sak jag undrar,finns det några 7-serie som har trepunktsbälte i mitten bak eller snålade dom in på det i alla dyra vagnar. Hoppas på svar. |
|
| Jag har en -98, kör ibland en -99:a & skillnaden är kosmetisk. 98:an känns fortfarande fräsch och välfungerande efter 18K mil. Rost kommer ju alltid, men det är ju lite äldre bilar vi pratar om. Maskinellt funkar de kanon om man servar ordentligt, det får man inte missa då det kan bli dyrt. 728:an är också förvånansvärt pigg och definitivt billigare i drift än 740:n, bla försäkringspremien som ju är trista pengar. Har dock lite funderingar på att sälja pga att bagagen inte är så rymlig (tyvärr har alla Bmw bilar lite trång skuff), man jag vill egentligen inte då det är en kanonbil som kostar lite. | |
| 3 bälten bak finns.(trepunkt), Läs beg guiden om Face-lift,dubbelvanos mm | |
|
Äger en 728-00 som jag är jättenöjd med. Den har gått 16000 mil. Motor och steptroniclåda känns som nytt. Det förekommer rost även på nyare bilar. Jag har lagat rost på vänster bakdörr, svetsskarven där dörrlisten (utanpåsittande) slutar. Man bör oljespruta dörrar innifrån mot dörrskarvarna för att undvika detta. Jag tror att det håller på att krypa fram rost även under de nedre dörrlisterna. Tar jag lös dom så är det små små bubblor, det kan inte var annat än begynnande rost. Bakluckans nedre del har varit ett problem på 700-serien, men från 99 eller 00 har man ersatt plåten med plast. Pixelfel är det på min, men det ser jag inte som något större problem. Jag sökte med ljus och lykta efter en bil med tre 3-punktsbälten bak. det verkar finnas några i Sverige men då är de "specialopererade" i Tyskland. Pratade med en mek på BMW i Lybeck. Han berättade att de satt in ett tredje bälte på en svensk bil fast han var osäker om man fick ha det i Sverige. Då hade man tagit delar från en annan krockad bil. Ingen svensk BMW verkstad verkar ha gjort detta. Jag har pratat med Göteborg, Stockholm, Malmö, Sundsvall samt generalagenten. Jag betalar 4534 riksdaler i försäkringspremie helår till sockenbolaget - oslagbart! |
|
|
Har 3st trepunktsbälten i min.visste inte att det var ovanligt. Kolla efter en bil med garantin kvar (6 år) kanske svårt nu på en 00,a |
|
| Opps hjärnsläpp jag har bara ett midjebälte i mitten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.