|
|
|
|---|---|
|
Tja! Köpte hösten 2005 en BMW 520i från 1991. Den var nyservad och en hel hade blivit bytt. Gled igenom besiktningen galant utan något som helst fel. Strax efter jul så började jag få vibrationer i växelspaken någon dag innan det var dags för service. Jag lämnade in den på service och det visade sig att stödlagret behövdes bytas så det byttes. Vibrationerna försvann. I maj var jag på väg hem till göteborg från västerås då jag märkte att vibrationerna i växelspaken hade kommit tillbaks. Körde med den ett tag och efter en veckas pendlande till/ från jobbet (typ 6 mil/dag) så började det dunka i kardanaxeln, under handbromsen på 2:ans växel vid 2000-3000 varv. Lämnade in den till BMW och fick svaret "stödlagret är slut". Fick tillochmed se hur stödlagret var när dem bytte det. Har nu råkat ut för samma sak igen nyligen. Lämnade in bilen igen och bytte stödlager än en gång, samtidigt så bad jag dem göra en översyn av hela bilen för då jag sa att jag hade bytt stödlager i maj trodde ingen i hela verkstaden på mig. Dock hitta de inga fel (drivknutar, kamaxelgivaren, stötdämpare, stötdämparfästen, vaccumslang byttes i sept förra året) som kunde förklara varför stödlagret slits så pass snabbt. Undrar då om det är någon här som kan ha en teori varför det blir såhär? Är ju varken bra för min plånbok, eller för bilen om man ska byta stödlager 3-4 ggr på ett år!? Tack/ John | |
|
Bara en liten tanke...Där sitter ju en hardyskiva också mellan kardan och v-låda...Det man ska tänka på när man plockar ner den är att sätta tillbaka den EXAKT som den satt, annars riskerar man att få vibrationer...Det kan inte vara så att dessa vibrationer (som du kanske inte känner i bilen) leder till att stödlagret mattas ut snabbare än normalt? OBS! Bara en tanke inget annat... |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu hängde jag nog inte med riktigt, på vilket sätt menar du att hardy-skivan måste monteras EXAKT som den satt? Självklart skall man montera pilarna på hardyskivan mot flänsarna, men gör man inte det så blir "bara" resultatet att hardyskivan slits fortare än normalt men här pratar vi 5000-10000-15000 mil. Däremot delar man kardanen skall den monteras ihop precis som den satt innan, detta för att den är balanserad som en enhet. |
| Låter som obalans i kardan, gissar på att första meken satte ihop den fel så att den är skrev. | |
|
Jag har haft dunkande kardan jag med och har bytt tre stödlager ända tills jag tröttnade och beställde en begagnad kardan när jag rev ner den gamla så jämförde jag dessa och det visade sig att den gamla hade tappat en balansvikt ......DUNK DUNK DUNNK blir det då exakt vid 15000-3000 rpm. Nu när den är bytt , spinner den som en katt !!!! Byt kardan, kan vara en balansvikt som har lossnat... Mvh Niklas |
|
|
Sådär. Tack Niklas o Jigga för era svar. Jag o en kamrat tog bilen till skroten där vi fick låna en lyft för att sedan själva plocka ner kardanaxeln från min bil och jämföra med en som de hade till salu från en annan 520i. Det var inte helt uppenbart när man såg på den för sig själv, men när vi la den andra bredvid såg vi att den var sne. Mekanikern sa också att den var ur obalans. Så jag köpte kardan, plockade fram den nya hardyskivan och ännu ett nytt stödlager och vi monterade den. Alla vibrationer som bortblåsta! Hoppas det håller nu ett tag. Dock fick jag ett stort fint stenskott på hemvägen som besiktningskillen kommer att anmärka...åja...bättre det än vibrationer! /john |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.