|
|
|
|---|---|
|
Har en 318i med dålig diff , utväxlingen på min diff är 3,45 . Vad händer om jag tar en diff från 325i som har utväxling: 3,15. Komer den snura 3,45-3,15=0,30 (mm,cm,m/timme elr min elr sek elr nåt) långsammare elr fortare? Elr vad ? Är det ingen fara för motorn elr lådan? Hastigheten då? | |
|
Bilen kommer gå fortare (per motor varav), men bli slöare, dra mindre bensin i jämn fart (varvar mindre), men kan dra mer vid typ stadskörning (slöare). På 4ans växel har man normalt utväxlingen 1:1, d.v.s 1 motor varv ger 1 varv på utgående axel från växelådan. Med 325 utväxlingen måste utgående axel (kardanen) snurra 3,15 varv för att hjulet ska snurra 1 varv. Nej, det är inte farligt, bara iriterande att bilen blir slöare ;) |
|
| Tack, det är bra att veta. Men vad menar med att den ska vara slöare ,du skrev ju att den kommer gå fortare. Menaru att den bli slöare bara då när man stoppar i ettan växel å börjar axelerera? Att den ska axelerera långsammare en med original diff? Är det det du menar? | |
Anthrax |
Isåkare menar att hastigheten kommer att vara högre, om man jämför samma varvtal och växel mellan dom olika diffarna. |
| Hur kan den vara slöare då? | |
|
Sk...t samma jag byter den imorgon ändå. Nåra tips innan jag skruver den dit? Nåra tips på vad som ska skruvas först-sist? Verktyg, Nå spesiel eelr? Hur långt tid tar det ung.? Nå krongel som kan vara? Skriv allt du vet så använder jag era kunskaper imorgon. |
|
|
Hur den kan vara slöare? Ta en cykel som exempel. Du trampar iväg på treans växel istället för ettan. Det tar längre tid för dig att nå "maxvarvet" din kropp orkar men cykeln går fortare när du väl nått det. Sen kommer din motor inte orka köra maxvarv på femma pga av den är anpassad till 325'ans styrka. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Jaja jag förstog det,men har du nå tips hur man ska montera den dit? | |
|
VEM F.......NNNN SA att klumpen från 325 passar till 318, det gör det inte alls. Ja hålde på med byte en hel dag utan resultat bara för att 325:ans diff är 20-30 mm längre än min 318ns. Om man inte vet elt man är osekert så är det bettre hålla käften!!!!! Tack för det!!! |
|
|
Jao, 316,318,320 har en mkt mindre diff. 325,328, m3 har en större. |
|
|
Sen var det ingen som sa att den skulle passa vad jag kan se. Bara prat om utväxling. Du kan annars försöka trycka ihop kardanaxeln. Jag gjorde det på 320in då jag bytte från lilla klumpen till stora. Stora klumpen är ca 3cm längre än den lilla men kardanaxeln går att trycka ihop en del. OBS!! Detta gäller då såklart E30 och jag vet inte hur det är på E36. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Man lever så länge man lär ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.