AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.345

service garanti e46?

Suck...

Börjar faktiskt tappa lite modet nu med min bil... Har varit massa stök och nu vart det dags igen...

Jag har en 320i e46 touring -02, uttagen -03. Svensksåld, steptronic, 1 ägare och rullat ca 8000 mil. (Fullservad givetvis!)

Hade bilen inne på insp. I för knappt två månader sen, inget att anmärka på där. Så i helgen som var, så tändes en gul indikeringslampa i instrumenten helt plötsligt (skall väl föreställa en motor eller nåt...) Indikerar tydligen "förhöjda/felaktiga avgasvärden".

Fick hicka å ringde bmw-assistans. Dom frågade om bilen gick orent eller misstände? Nix, bilen hade/har gått hur fint som helst. Ok, då e de nog att den bara fått en snetändning för en pyttesekund, för att sen gå som den ska igen. Grejjen är bara den att indikeringen inte försvinner förrän man åker in till bmw och nollar den igen. Jaha, behöver man boka tid för det då? Njae, ska nog inte behövas, är ju bara för dom att läsa av och nollställa (om det nu bara är det såklart)...

Ok, så ringer jag till lokale bmw-handlaren å berättar mitt problem: Nädu, du får boka tid och komma in. Dessutom säger dom att lampan skall släckas om felet försvinner dvs. felet finns alltså kvar...

Jaha, för det första; varför skall det alltid vara så att för varje gång och gubbe som man frågar så får man alltid olika svar?!?.... Känns ju inte direkt "förtroendeingivande".... Vad är rätt, vad är fel?

För det andra; (bilen är nu inlämnad hos bmw, för "felsökning") Är det rimligt att få ett sånt här kex-fel, så här "tätt" inpå den service bilen varit innne på? (Ja menar, är inte vitsen med en service, att man skall få den genomgången och kontrollerad så att den skall hålla och funka, åtminstone till det är dags för nästa service???? Är det riktigt att man måste betala "fullt" för detta kex?) (Det kanske hade varit en sak om det var 11,5 månader sen sist service, men när den knappt har hunnit lämna verkstaden förrän den skall in igen... känns lite trist...)

Vad säger Ni som kan?

//SR
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Tell me about it.
Min bil var inne på Insp II för mindre än två månader sedan. När jag var hos itsfun.nu och chippade den förra veckan poängterade de att bilen rapporterade fullt av fel (DSC, vänster och höger cylinderbank, radio mm. Åkte direkt till BMW i Segeltorp och snackade med servicechefen där som sa att de flesta felen var tillfälliga, de nollade alla fel och nu ska den in nästa vecka för att se om felen dykt upp igen.

Känns väldigt trist att de inte sa ett knyst om dessa fel när den var inne på InspII.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
pu
547
puiu
330i-03
prova med att ta väck batteriet 1 timme.

alex
pu
547
puiu
330i-03
jag menar ta väck pluskabel till batteriet.

alex
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
puiu: Varför skulle detta hjälpa?

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
pu
547
puiu
330i-03
för att jag har läst någonstans att ibland hjälpar.

alex
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Det där kan ev. vara ett problem med tändspolarna. Råkade ut för liknande problem i vintras, med samma varningslampa som lyste, se tråd: Länk

Min bil gick dock inte på alla cylindrar och bärgades till verkstaden och där byttes alla tändspolar på en förlängd garanti. Det var, enligt BMW, en av underleverantörerna av tändspolar som hade någon typ av fabrikationsfel.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har haft lysande motorlampa både på min 540 -00 (13000mil) och min Volvo V70 (5000mil) och i båda fallen var det problem med lamdasonderna.

På 540'n så testade dom att byta sida på dom och då slutade lampan att lysa. På Volvon så byttes den direkt då det var ett välkänt problem (=goodwill).

___
//Ulf
Aaargh... blir så trött!!!
Lämnade som sagt var in bilen igår em och så mäckade dom idag. När jag kommer och skall hämta den, idag em, så får jag följande besked;

varningslampan var släckt/lyste inte när dom tog in bilen!?!?! Felminnet avlästes och sade att det varit nåt med lambdasonden/spänningen..bla bla men att det var ett temporärt fel och kvarstog inte. SEN, hade dom "för säkerhets skull" provkört x-tra långt för att se ifall felet skulle komma tillbaka?!?!

Dessutom var dom snälla nog att bara ta betalt för halva tiden som dom lagt på felsökning.

Fick m.a.o betala 633 kr för att få reda på att det inte var ett fel, men att felet kan komma tillbaka kanske eventuellt... *SUCK*

Känns inte direkt som välplacerade/välanvända slantar...

//SR
Hah, vikka muppar! Helt otroligt..

/// Bimmarkomanen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.