|
|
|
|---|---|
|
Ska kolla på en 325a som snittförbrukningen i färddatorn (lilla) inte fungerar på. Vad kan det breo på? Hur fungerar den? vart mäter den osv? Mvh Erik | |
|
Lilla färddatorn väl ingen bränsleförbrukningsmätare? Är ju bara största 18 knappars som har den vad jag vet. Men visst.. här haru. The following is for newer OBC found in E36 cars for example: To determine if your OBC is eligible .. press 1000 and 10 together. you should see TEST NO . -- or something like that. Now, some of the functions are locked out -- I do NOT recommend messing with them and you do so at your own risk -- that said ... To unlock all functions .. press 1000 and 10 and at the TEST prompt enter 19 using the keys .. press SET/RES .. you should see LOCK:ON or something similar ... press the DATE key .. (today you'd see 08.20) and add the two numbers (day and month) together (today 28) Now enter the number you just calculated (28) and press SET/RES. TADA .. you have unlocked the secret functions ... To lock them back up .. press 1000 and 10 then enter 19, SET/RES now press SET/RES again .. it should show .. LOCK:ON again In general when I show a test enter it by pressing 1000 and 10 together then enter the number of the test with the numeric keys and press SET/RES to actually execute the test ... Test numbers for E36 OBC (Note: Joe this should also work for your 535!) Test no. Description 1 Display Test .. all LCDs and LEDs activate 2 Current Consumption in l/100km 3 Current Consumption in l/hour 4 Average Consumption (used to calc. Range) 5 Current Range 6 Not used .. 7 Average Fuel in Tank (l) 8 Current Speed (km/h) 9 System Voltage at terminal R 10 Country/Language 11 Units/ AM.PM 12 Average Speed (km/h) for calc. ETA 13 ETA 14 Date of software/mask of OBC 15 Production Diagnosis () 16 Production Diagnosis () 17 Display Vehicle Specific Data 18 Alarm Changeover (continuous v. intermittent) 19 LOCK/UNLOCK all functions 20 Correction Factor for OBC Fuel Consumption (SEE BELOW!) 21 Reset all defect codes, date and time ... activate by pressing SET/RES Note on test #20: The factor is used to correct the OBC Avg Fuel Consumption figure to reality. If your OBC is off a bit: fill UP totally, run tank down and refill; then calculate your Actual MPG. Now enter test 20 to get the old Correction Factor. NEW CF= OLD CF *(OBC MPG/Actual MPG) Enter the NEW CF using the numeric keys and hit SET/RES to store. PLEASE record your OLD CF so that IF you screw up you can always go back to what it was. |
|
|
Jag ber så mycket om ursäkt, jag missförstod den förre ägaren, det är natruligtvis ekonomi mätaern som inte fungerar, den hoppas från min till max iblan, finns lixom inget mellan läge. Mvh Erik |
|
|
beror bara på hur mkt du trycker ner gasen, tror jag...testa såhär kör i typ 70,(spelar ingen roll) 1.släpp gasen med växel i, (motorbromsa) då skall mätaren ligga på noll. 2.trampa ner kopplingen i fart, då skall den ligga på ca:0,4. dettta har ja fått sagt till mig några gånger.... |
|
|
Jo jag vet. men det gör den inte.. om jag kör i 70 med halvgas så visar den ingenting, sen när jag gasar upp den mot ca 3500varv så drar mätare upp i max och håller sig där till jag släpper, då grå den tillbaka till 0 igen.. Mvh Erik |
|
| då är den sönder | |
|
hehe jo det vet jag, men vad är det som kan vara sönder?? Mvh Erik |
|
|
Nu har jag haft bilen lite mer och har kollat lite på vad det kan vara med ekonomimätaren, men jag förstår inte vad det kan vara.. Kan det vara dom så kallade si batterierna? kan det vara så att det bara är ekonomimätare som beter sig konstigt? Det är så att när jag kör normalt och står på tomgång så står mätaren på 0. men om jag trycker på fult om kommer upp över 3an, sen håller den sig där tills jag släpper av. den har lixom inget mellan läge.. Har försökt hitta info på forumet men inte hittat något. alla säger olika.. Mvh Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.