AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.213

Bevis! Optimering av 540i = +20hk

Sida 4 av 4
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det fanns ett inlägg på forumet på EvuclubSweden om det dubblerade vridökningen med lustgas, citat: ..."sen spelar det ingen roll om du har 450hk med Turbo etc eller 450hk med gas. effekt är effekt, du får högre vrid med gas däremot. Om man sprayar 100hk gas så får man en ökning på ca 200nm i vrid, dvs en Steg1 bil på säg 350hk och 400nm blir plötligt 450hk och 600nm!! i vrid.
Länk

Annan matnyttig info om lustgas som jag har tagit till mig: Länk

Sajt med info om bränsletryck kontra storlek på jet-munstycken för en viss effekt: Länk

Det är en del av den info som jag letat fram på nätet för att få en uppfattning om lustgas som effekthöjare, och hur jag ska stycka mitt lustgassystem utan överbelastning.

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Paap Reeder
OK! ... får fundera vidare.

När man exvis med ett flytt av tändpunkten hastigt sänker vridet i min M70 ... när exvis ASC-lampan tänds ... har det sin förklaring i o m att kolven hinner vända från ÖD och då först kommer gnistan varvid gasvolymen hunnit expandera så det förstår jag men att vridet med gas skulle öka med det dubbla mot vad effekten gör? ... finns en kunskapslucka hos mig.

MVH /// Paap R

Th
291
The roughrider
Det verkar vara en halv vetenskap det här med kemin inom förbränningsteknik. Det kan ha att göra med att kraften vid förbränningsögonblicket med lustgas blir så mycket intensivare att den ökar kraftens vridmoment (Nm) mer än effekten (KW eller hk). Förbränningen av bränslet blir nästan fullständig och värmeutvecklingen i cylindrarna därmed enorm. Syretillskottet med lustgas ligger på 33%, mot 21% med luft (tex kompressor) Länk. Lustgasen kyler dessutom bränsleblandningen enormt och ökar densiteten av den så mer luft bränsle får plats i cylindrarna. Det är en del av förklarningen till att förhållandet vridmoment/effekt ser annorlunda ut med lustgasmatning än med kompressormatning.

/Roger W
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Men hur ser effektkurvan ut vid kompressormatning respektive lustgas? Om vridmomentet ökar mer än effekten med lustgas jämfört med kompressor så måste det ju betyda att vridmomentet ökar mest under de varvtal där effekttoppen ligger, då ju effekten är en produkt av vridmoment och varvtal.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag är helt övertygad om att Roger kommer visa oss effektkurvor när grejerna är monterade och de är mappat.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Eftersom detta gäller:

effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w) (kopierat från bjoercks tråd om vridmoment)

Då kan inte vridmomentet dubblas utan att effekten också gör det på ett visst varvtal....

Th
291
The roughrider
Är ni helt 100 på att den formeln gäller även med lustgas? Ibland blir man villrådig av alla påståenden och information på nätet. Vill vara på den säkra sidan så inget tar skada av ett effektuttag på +100hk med lustgas. Jag önskar att ni har rätt.

/Roger W
FredricF
"Är ni helt 100 på att den formeln gäller även med lustgas?"
Om du syftar på sambandet mellan effekt och vridmoment så är svaret att formeln gäller för alla motortyper som någonsin gjorts inklusive disel-, otto- och elmotorer och det kommer att gälla för de som ännu ej uppfunnits.

Om man räknar i SI-enheter så är det enkelt: Effekt i Watt = (Vridmoment i Nm) x (varvtal i Radianer/s).

Om man räknar i Hk, Nm och RPM (varv per minut) så måste man ha en omräkningsfaktor:
Effekt i Hk = (Vridmoment i Nm) x (Varvt per minut) / 7032
Observera att man aldrig i praktiken kan ha max vridmoment vid samma varvtal som max effekt. Max effekt måste alltid ligga vid ett högre varvtal än max vrid och tillverkarna anger alltid max vrid och max effekt men dessa är alltså vid olika varvtal.
T.ex. BMW 540 har idag max effekt 225kW vid 6300 RPM och max vrid 390Nm vid 3500 RPM. Det blir 225kW (306hk) och 340Nm vid 6300 RPM och
143kW (194hk) och 390Nm vid 3500 RPM.

Det tragiska är många motorjournalister inte fattat detta alls och yrar vilt om vridmoment och effekt som om de vore två helt skilda saker. Mänga tror också att en dieselbil accare snabbare än en bensinbil för eftersom den har högre vridmoment. Orsaken till att en disel har högre vrid är att den varvar mindre och accelerationen beror i huvudsak av effekten (men givetvis också och hur bra kraftöverföringen är anpassad för motorns effektkurva).

/Fredric (the besserwisser)

PS. Lite mer besserwissrande för dom som ev. är intresserade:
"Formeln" gäller inte bara roterande motorer utan allt som rör sig. Effekten = Kraften x Hastigheten. För roterande motorer så blir kraften och hastigheten lite speciella men i princip är det samma sak och man kan härleda den ena formeln ur den andra. Det betyder alltså att om du vet vilken effekt din bil har och vilken hastighet du kör med så kan man räkna ut kraften som driver den framåt. En del av den kraften går åt att övervinna luftmotstånd och friktion och sånt och den som "blir över" accelererar bilen. Eftersom luftmotstånd och friktionskrafter öker med hastigheten så kommer till slut all kraft gå åt till dessa och inget blir kvar att acca med. Då kör vi med bilens toppfart (om inte BMW mixtrat med elektroniken, vill säga). Exempel: Om en bil behöver 200hk för att hålla 200 km/h så blir dragkraften ca 2600N (med reservation för felräkning).
Paap Reeder
... puh! FredricF!
Tack för en mycket bra genomgång!!
För egen del är jag på nivån "pelle i botten" och då skall det gå framåt utav bara tusan.

MVH /// Paap R

Th
291
The roughrider
Ville bara meddela att det är en annan webbadress som jag har nu hos Garaget.org, mot vad jag har lagt in i början av tråden.

Garaget.org: Länk

Gatbilar.se: Länk

Avgasljudet: Länk

Lustgaskittet ska jag väl få monterat under detta året hoppas jag. Återkommer om det sedan :-)

/Roger W
Th
291
The roughrider
Det blev inget med lustgaskittet i min bimmer trots allt. Sålde NOS-kittet till BMW635_Robban för ett tag sedan. Hans snabbmontering ser ut så här: Länk . Robban ska använda den när han kör blackrace.

Jag ska istället satsa på en dubbelskruvkompressor framöver isåfall om jag vill ha mer effekt. Mer praktiskt & smidigt. Har förresten en video nu på axet hos min bimmer från 0-180 km/h. Den bevisar också att den nu axar från 0-100km/h på 6,6 sekunder: Länk

Notera den extra kraften som inträder efter 3500v/min! ...och ljudet :-)

/Roger W
Gemini__
Härligt projekt med kompressor, glöm inte att dokumentera allt under resans gång bara =) Fint ljud i kärran förresten.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.