|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Kontentan av varför jag ville installera Rakarör "special" som KAT-ersättare är: - Få ner det extrema avgasbullret vid lågvarv (under 2000rpm). Bra ljud nu! - Eventuellt få ytterligare effekttillskott vid mappning. - Få ett häftigt avgasljud. När avgaserna roterar så uppstår ett skorrande ljud. - Förhoppningsvis få effektivare förbränning i motorn av avgasspiralen. - Klara avgasvärdena utan "kattar" vid besiktning. - Liknar katalysatorer, och går att "lura" SBP. - Rostfria och därmed hållbara. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Gav lite fel uppgifter tidigare angående vridet efter ommappning, på högvarv. Läste av tabellen lite fel. Det ska vara att den tidigare vid 6000rpm gav ett vrid på 323Nm(& 280hk), och att den nu ger 358Nm(& 305hk). Det gör +25Nm. Vid 6300rpm är ökningen hela 30Nm (från 290 till 320Nm)! Ska möjligen komplettera med ett NX-lustgaskit nästa år, det ska ge 150hk extra till en 8 cylindrig motor :-) Då har man ca 455hk och ca 560Nm att ta till emellanåt :-) Växellådan(5HP30) ska tåla just maxvrid på 560Nm. Troligen är det så att insuget bromsar upp det hela, då dom dubbla luftfiltrarna har en maxeffekt på 408hk. Jag har utrymme till lustgas-tuben nu i motorrummet när "spiralburken" är bortmonterad. Är bra att fästa tuben på samma fästanordning där "spiralburken" satt tidigare. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Vad går ett NX-lustgaskit på? Vad kostar det att fylla tanken igen när den e tom? Kanske vore nåt... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Ett NX steg-1 kitt kostar hos Vanadisgummi AB 6700kr eller 9900kr beroende på utseendet. Dom ska vara "blöta" system båda två, med egen luft/bränsleblandning. Lustgas påfyllningen kostar mellan 440-660 spänn (2-3kg), 220kr/kg. Läs mer här: Länk ...och här: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Eller bli kompis med nån som kör ambulans, då kan man nog fylla billigt :) Roughrider, du ska nog inte sätta en tub under tryck bredvid en varm V8 spis.... kan hända spännande saker! Tuben ska ligga i skuffen, av säkerhetsskäl. |
|
|
Jag vet nog om att trycket i tuben/behållaren ökar av värmen. Det är också fördelen med att den är varm, givetvis får inte trycket bli högre än behållaren klarar av. Dom säljer ju tubvärmare separat till lustgas-kit, för att öka trycket i tuben som i sin tur bidrar till ett kraftigare sprut/bättre blandning. Risken finns ju såklart att den blir för varm av motorn, så därför tänkte jag göra en värmesköld till tuben i aluminium mot motorn.Tuben får även placeras så långt fram i motorrumet och långt ifrån motorn som möjligt. Huvscoopet håller ju dessutom motorrummet något svalare än original. Låter det som att det borde funka, utan att behållaren riskerar att explodera vid något tillfälle? Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Ta reda på hur mycket värme tuben får utsättas för och mät sen temperaturen där du hade tänkt placera tuben? Kör bilen hårt ett bra tag så ser du vad som händer med tempen. | |
|
iofs, har för mig att det finns säkerhetsventiler som släpper ut gasen om trycket blir för högt, sålänge man har sån utrustning borde det mesta man riskerar vara en tom tub.... Men, jag tror det kan bli värmeproblem - tuber som ligger i skuffen en solig dag kan bli för varma och tömma sig, och under huven.... har aldrig mätt tempen där, men ganska talande är att det smältlim som jag gjöt in skruvarna till mina angeleyes (anti-stöld åtgärd) totalt smälte bort under sommaren. (standard lim från typ clasohlson, tror smältpunkten ligger runt 80 grader.) |
|
|
Även om man kan avskärma tuben i motorutrymmet så att temperaturen hålls nere så skulle jag inte rekomendera att ha den där. Om det börjar brinna i en bil så är det ju oftast i just motorutrymmet som det tar fart. Har man tuben därbak så har man oftast lite mer tid att föra den i säkerhet/tömma den. Nästa problem är att ha tub i en touring. Man bör ha en slang som sitter ansluten till sprängblecket på tuben och som kan leda ut eventuella gaser utanför bilen vid eventuellt övertryck. Kan bli lite lattjolajban inne i bilen annars :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Vet av "spiralburken" när den var på plats i insuget, att den blev jävligt varm av motorvärmen när bilen stod stilla ett tag efter en körning, under/direkt efter körningen var den sval av luftcirkulationen. Får kolla upp värmetåligheten hos tuben och mäta tempen vid den tänkta placeringsplatsen så får vi se hur man gör. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
J.Dredd: Har hellre lustgastuben i motorrummet, framförallt installations förenklande och snyggare. I bagautrymmet har jag hellre en liten brandsläckare ifall att... Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
THE ROUGHRIDER DIN BIL ÄR SÅ JÄVLA FET OCH SEXIG MVH-V8 |
|
|
Har min beemer representerad på sajten Gatbilar.se nu istället för Garaget.org. Klicka på länken: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Tänkte tala om att jag nu har köpt ett begagnat NOS Cheater lustgas-kit till min 540:a. Kittet är från början ämnat för en V8 med förgasare, alltså har den en sprayplatta istället för en Nozzle. Detta kit innehöll även en Holley-bränslepump, bränsletrycksregulator och en separat 1,5L rostfri bränsletank. Har gjort en beställning hos Dalhems för alla delar som kittet måste kompletteras med för en smidig funktion/användning i trafiken. Detta inbegriper en NOS Fogger2-nozzle, NOS-tubvärmare, NOS-elektrisk tuböppnare, NOS-tryckmätare i A-stolpen, NOS-bränsletrycksvakt, fler stålomspunna slangar mm. Det går att ta ut 300 extra hk med detta lustgaskitt ur en V8. Har beställt jet-munstycken för att ta ut mellan 75-150hk efter behov, med maxtryck från bränslepumpen. Det gör att det går åt mindre gas och även bränsle för samma effekt, mot vad det annars gör om man använder motorns egen bränslepumps tryck och behövlig gasmängd för effekten. Dessutom kan jag använda racebränsle till enbart lustgasmatningen. (Det rekommenderas att man inte tar ut mer än 20hk/cylinder ur en motor som inte har förstärkta kolvar & vevstakar). Ska ha en strömbrytarpanel vänster nertill ratten (sitter nu en liten förvaringsfack där) med separata strömbrytare för aktivering av tuböppnare, tubvärmare och solenoiderna + bränslepumpen. NOS-tryckmätare i A-stolpen gör att man har koll på att trycket i tuben är den rätta vid aktivering för rätt effekt. Tänkte väl från början ha lustgastuben i motorrummet, men en sådan här stor tub får inte plats. Ska ha tuben i reservhjuls baljan istället. Dessutom måste jag installera 1,5L bränsletanken, bränslepumpen, tryckregulatorn på den platsen istället (där jag tänkte ha NOS-tuben) på höger sida i motorrummet. Ska klä 1,5L tanken med en bit värmeisolerande matta för säkerhets skull ( för racebränslet). Parantes 1: Behövs inte om man har i Shell V-power eftersom den har egenskapen att inte ta åt sig värme (enligt info från TS motorsport), dvs bränslet är kallt hela vägen in i motorn vilket bidrar också till mer effekt hos detta bränsle, förutom högre oktantal och tillsatser för att effektivisera förbränningen. Parantes 2: Om man matar in mycket lustgas/bränsle in i motorn framförallt om man redan har kompressor eller turbo upptill, så resulterar det i att cylinderväggarna expanderar såpass av den enorma energiutvecklingen (explosionen) att lustgas som inte hunnit förbrännas läcker ut i motoroljan. Detta resulterar i vit motorolja efter lustgas användning. Därmed är den oljan förbrukad. Oljebyte efter varje gångs användning av lustgas därmed. Detta är ett vanligt problem inom dragracing och gatubilar som är maxtrimmade med kompressor och lustgas. Detta enligt info från innesäljaren hos Smörjteknik AB (distribuör av Omega-oljor). Annars så kommer det att bli kul att ha lite tillgång till lustgasinmatning emellanåt sedan. Har min beemer på Garaget.se igen, förutom Gatbilar.se! Där finns en bild på NOS Cheater-kittet också. Länk Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
>>>Tänkte tala om att jag nu har köpt ett begagnat NOS Cheater lustgas-kit till min 540:a. o.s.v.<<< Hur väl håller växellåda och kardan/bakaxelklump för sån här behandling? |
|
| Med tanke på att ESS säljer kompressorkit med samma eller mer hk och som är testade med allt vad det innebär så tror jag inte de är nån fara. Man använder ju inte gasen under några längre perioder. | |
|
Jhoony: Klart att det håller så länge man inte överskrider maxvärdena i kraftbelastning motor/växellåda. För att inte överskrida automatlådans(5HP30) maxvrid belastning på 560Nm så tänkte jag begränsa effekten till max 400hk med lustgas. Har läst om att lustgasen tillsammans med rätt mängd bränsle ger en dubblerad vridmomentshöjning gentemot hk höjningen. Alltså om effektökningen är 100hk så är vridmomentsökningen 200Nm. Antar att den uppgiften är med lika stora jet-munstycken för bränsle/lustgas och med ett bränsletryck på 10psi. Då höjer man vridet betydligt mer med lustgas än med en kompressor för samma antal hk. Om en kompressormatad och optimerad 540:a har 430hk och 570Nm så har en lustgasmatad 430hk och 660Nm. Enligt den uppgiften så skulle jag få ett vrid på 600Nm med 400hk uttag. Förmodar att man kan trixa något med jet-munstyckena när man har en högtrycks bränslepump (25psi), dvs ha något mindre munstycke till gas och något högre till bränsle vid angivet bränsletryck för ett visst effektuttag. Då kan man nog ta ner vridökningen något. Tex vid 420hk få 570Nm. Ska testa det på rullande landsväg. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
ravve: Nu vet jag inte säkert vad du syftar på, men om man tar den delen med att man får lustgas in i motoroljan så att den blir vi, så är det ingen fara med den saken så länge man håller sig till regeln 20hk/cylinder i effektökning med lustgas. Om du menar att ett effektuttag på 150hk inte är någon fara så har du rätt, det var därför jag inte har tänkt ta ut mer effekt för att hålla mig inom ovan nämnda regel (20hk*8=160hk). Sedan är det ju så att det är inte hästkrafterna som är dödaren för motor/växellåda utan vridmomentet (den egentliga kraften). Så som jag skrev tidigare så ökar vridet mer med lustgas än med kompressor (pga kallare luft/bränsle blandning och en mer förbränningeffektiviserande gas-sammansättning) så hk uttaget är känsligare med lustgas för motor hållbarheten utan förstärkande moddar. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
Paap Reeder |
" ...ger en dubblerad vridmomentshöjning gentemot hk höjningen". "Om en kompressormatad och optimerad 540:a har 430hk och 570Nm så har en lustgasmatad 430hk och 660Nm." Hm ... vad eller vilka motrotekniska torier styrker dessa påståenden? Vridmomentets grundpelare kommer sig av avståndet vevtapp <-> vevaxelcentrum vid 90-grader. Den kan väl inte ändras mht vilket drivmedel man kör på? Jag menar att en 10% effektökning i cylindertrycket vid förbränningen ger även en 10%-ig ökning av vridet. Annars är det väl hokus pokus. MVH /// Paap R |
| Förhållandet mellan hk och nm borde ju gå att laborera med elektroniskt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.