AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.211

Bevis! Optimering av 540i = +20hk

Sida 2 av 4
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Ravve: Vid vardagskörning är inte skillnaden lika stor, möjligen att bränsleförbrukningen har gått ner något ytterligare vid blandat och landsväg med 0,5dl/mil. Nu ligger den på snäll landsvägskörning 0,85L/mil (70-100km/h), vid riktigt hård landvägskörning 1L/mil (Det var vad snittet blev från Åstorp/Helsingborg till Karlskrona, med många fullgasaxar till 170km/h, och slökörning pga mycket trafik). Har ju redan tidigare fått ner förbrukningen med Halo-stiften och 2x Xeramic-tillsats i motoroljan. Givetvis är motorn förövrigt fullservad.

Ravve: Snygg bild du har hittat på dig till din presentation ;-)

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
se
661
seb_540
328i M F30
Hur mycket gick förbrukningen ner med nämnda halo stift o tillsatsen, gjorde några jämförande mätningar?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
The roughrider: Kul att du gillar min bild :-) De är när jag va i Sälen i vintras, hehe.
Th
291
The roughrider
seb_540: Förbrukningen gick ner med Halo-stift och Xeramic 0,10L/mil . Inget humbug, ren fakta. Tillsammans med ommappning har förbrukningen gått ner 0,20L/mil från original. Kan även intyga att spiraldämparna (som KAT-ersättare) har hjälpt till i bränslenedgången med 0,5dl/mil. Har använt mig av färddatorns förbrukningssiffror, efter varje modifiering. Varje modd har sänkt förbrukningen, det har ju varit meningen också. Och samtidigt ge mer effekt.
Låter som att det inte kan vara möjligt, men så ligger det till. Spiraldämparna har gett ett unikt dovt-skorrande V8 ljud till avgassystemet, och dessutom riskerar jag inte att få katalysatorbrand något mer och rasade kattar.

/Roger W
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har du några besiktnings avgasvärde med dessa monterade?
Th
291
The roughrider
Vi gjorde ett avgastest efter trim hos TS-motorsport och värdena var väl sådär bra. Får tanka 50/50 E85 till besiktningen bara.

800v/min: CO: 0,56 HC: 53 Lambda: 1,01
2000v/min: CO: 0,49 HC: 218 Lambda: 1,01

/Roger W
Th
291
The roughrider
Kollade upp värdena från avgastestet hos TS-motorsport, och det var som jag misstänkte att värdena hade kastats om på papperet. Han hade skrivit in varvtalen över värdena för hand, och varvtalsuppgiftena hade hamnat på fel rad. Så här ska det nämligen se ut:

800v/min: CO:0,49 HC:218 Lambda:1,01
2000v/min: CO:0,56 HC:53 Lambda:1,01

Han sade att spiraldämparna hjälper till i förbränningen lite, men inte så mycket som Rakarör skriver om på sin hemsida. Varför HC är högt på tomgång är för att förbränningen är dålig då(alltid), men blir bättre på högre varvtal. Så visst, spiraldämparna gör sin grej i att effektivisera förbränningen, när spiralsuget blir aktiverat på högre varvtal. Hade sämre värden med rasade kattar vid besiktningen vid 2000v/min i mars:

2000v/min: CO:0,69 HC:98 Lambda:1,03

Då fanns det ändå lite aktivt ämne kvar i kattarna för att ta ner HC- och CO-värdena.

/Roger W
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Med fungerande katalysatorer hade du haft ungefär följande värden:

CO 0,0
CO 2500 0,1
HC 003
LAMBDA 1,00

Detta var vad jag fick i våras vid besiktning.
Testa att sätta raka rör där dina "specialare" sitter och du kommer att få samma avgasvärden som du har nu.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
le
224
leifeugen
540IA -02
Godkänner besiktningen den sk. spiraldämparen i Sverige?Om så undrar jag hur det är i Finland,eller ser man inte skillnaden?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om dom upptäcker att du har ersatt kattarna med något annat så får du nerslag.

///Jesper
Th
291
The roughrider
J.Dredd: Värdena för fungerande kattar på 540 vet jag ju givetvis vad dom ligger på. Dom har ju trots allt funkat en gång i tiden. Att du tvivlar på spiraldämparnas funktion för något ökad förbränning i motorn känner jag också redan till. Din tvivel går inte att rå på, eller hur? Varför jag vågade mig på projektet med Rakarör 'special' som kat-ersättare var just för att dom liknar originalkattarna väldigt mycket med sina koniska ändar, och att jag INTE tvivlade på att dom skulle kunna fixa till avgasvärdena såpass så att det går att klara besiktningen. Skulle knappast ha fått dessa värden med ett rakt rör på spiraldämparnas ställe. Du såg ju vad värdena låg på med rasade kattar.
Du ser ju även att värdena vid 2000rpm är godkända med en hårsmån hos CO-värdet. Det är bara tomgången som inte är godkänd med för högt HC-värde. Men hur mycket går bilen på tomgång under sin livstid egentligen? Har ju ingen större betydelse egentligen om tomgångsvärdena är mer miljöovänliga. Det är ju vid körvarvatal som värdena ska vara okej. Får som sagt tanka 50/50 E85 vid besiktning för att blidka politikerna för tomgången.

/Roger W
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Igensatta trasiga kattar gör nog avgasvärdena sämre än samma bil helt utan kattar. Jag fortsätter nog att vara skeptisk till dessa spiraldämpare tills motsatsen bevisas :)

///Jesper
Th
291
The roughrider
Du kommer nog aldrig att få bättre bevis för det, än du får av mig här nu. Du får isåfall be Rakarör göra ett separat test, med ett rakt rostfritt rör kontra en spiraldämpare, vilken som ger mest effekt och bäst avgasvärden.

/Roger W
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Roger-
Vad tror du att du ligger på för tid på 0-100 nu?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Th
291
The roughrider
Har inte testat det ännu efter ommappning, har inte varit och kört så mycket på sistone. Får göra det snart. Skulle tippa på 6 sekunder, i jämförelse med 7 sek i original enligt fabriks uppgifter. Vi får se vad den gör nu...

/Roger W
se
661
seb_540
328i M F30
att du skulle klippa en sekund med 15-20 häst extra kan man nog minst sagt fet-glömma... tycker det låter bra att bränsleförbrukningen sjunkit, samt att körbarheten ökat - var nöjd med det istället för att drömma sig bort :)
FredricF
Hmm, vart lite nyfiken på dom här "spiraldämparna" och surfade iväg till Länk.

Aldeles klart vet dom inte vad dom pratar om. Kanske fungerar deras pryl på något sätt men inte som dom beskriver. Det går helt enkelt inte att ta energi ur avgasflödet för att sätta snurr på avgaserna utan att öka mottrycket. Det bildas inget "sug" av en virvel, en virvel stoppar upp flödet, referensen till en ölflaska är f.ö. helt fel, som alla som sysslat seriöst med ölhävning vet (ja, så seriöst det nu kan bli ;-), och vad det gäller vasken är det bara att ta sitt stoppur och kolla....
Dessutom så är inte avgasrör formade som varken ölflaskor eller diskbänkar så jämförelsen haltar ordentligt.
En annan "humbugvarning" är den icke namngivna "experten" på Chalmers... jaja...

Den kan mycket väl ge mindre motstånd än en katalysator, men så är det ju inte en katalysator heller.

The roughrider: Jag vill absolut inte förta din glädje över de extra pållarna, fast jag undrar om inte nya luftfilter och avsaknad av kattar, samt naturligtvis mappningen bidrog med mer än "spiraldämparna".

/Fredric tvivlaren
Th
291
The roughrider
Danjel: Var och gjorde 0-100 axar nu inatt (fiins bara 70-sträckor i närheten med vägren). Klockade tider mellan 6,4-7,0 sekunder. Beror ju på hur snabb man är på att trycka igång tidtagningen, vid att kopplingen i lådan slår in. Men något snabbare än förut (marginellt). Vi snackar om tiondelssekunder, ska vi säga 0,4 sekunder snabbare till hundra, alltså 6,6 sekunder. Duger för en tung koloss på 1900 kilo.

/Roger W
Paap Reeder
... finns det inte en tumregel som jag/man "brukar" räkna med:

" Varje häst kostar 1000:- .... och 100 hästar tar en sekund" ... ?

... d v s det blir dyrt när det skall riva ordentligt i kallingarna.

MVH /// Paap R

FredricF :

Jag var också lite nyfiken så jag var inne och tittade på "specialen" och jag måste nog säga att jag fick en del TV-shop känsla av deras förklaringar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.