AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
14.214

Bevis! Optimering av 540i = +20hk

Sida 1 av 4
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Nu har jag optimerat motorstyrningen hos TS-motorsport på rullande landsväg, och fått svart på vitt på att det lönar sig att chiptrimma(individuell chiptrimning)av en 540:a (kostnad: 6295kr).

Det gav 20 extra hingstar under huven, bättre effektkurva och vridkurva. Det märks, för axet är grymt. Med sportavgas och sportinsug a'la cold direktair och Halo-tändstift blev beräkningen av motoreffekt före optimering 287hk & 400Nm. Efter optimering med Unichip 305hk & 405Nm. Dessutom fick man till en magrare bränsleblandning vid fullgas. Den gick väldigt fett original på fullgas.

Den uppmätta effekten på drivhjulen var 230hk före trim och efter 245hk. Det ger en transmissionsförlust på 25%. Undrar om det inte borde ha räknats med 30% förlust i drivlinan, då hade det gett ca 300hk, 410Nm före trim och efter 318hk, 422Nm. Borde vara mer realistiskt eftersom jag inte har strypande katalysatorer utan fullflödes spiraldämpare från Rakarör som ersättare.
Insuget fick ommodifieras under trim. Fick avlägsna Rakarör 'special' från insuget för den gav trots allt en strypning i insuget och minus 20hk, trots grova 89mm silikonslangar. Hade den i tron att den skulle öka på förbränningen i motorn mha spiralflödet, men den gjorde mer skada än nytta trots allt. Var ju tvungen att testa. Så jag kopplade den kortare silikonslangen istället direkt från LMM till min special luftfilterpaket. Så testresultaten är mätta utan Rakarör 'special' i insuget.

Men iallafall, alla ni som vill ha BEVIS från rullande landsväg, före/efter resultat av ommappning av en BMW sugmotor (resultatet gäller ej massproducerade trimchip a'la Superchip), nu har jag resultatdiagram presenterade på GARAGET.org

Klicka på länken: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tycker att det låter ofattbart mycket med en drivlineförlust på 25%. Normalt brukar det ju ligga på runt 10%. okej för att det sitter en automatlåda i bilen med ändå... 25% ??

Kul att du märker skillnad iaf.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Som LexCom säger så är 25% drivlineförlust alldeles för mycket. Troligtvis så ligger du på ganska exakt 300hk. Precis som vilket trimchip som helst med andra ord.
Kul att det gav något åtminstone! Var dock försiktigt med att ligga på fullgas för länge. Eftersom den går magrare nu på fullgas så kyler det samtidigt sämre vilket kan leda till haveri. Bla många e34 M5 som har gått åt på det sättet.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du gav alltså 6 295 kr för själva chipningen och sen fick du modda lite på det? Du fick 15 eller 18 hk mer, vilket innebär att det så utskällda uttrycket "1 000 kr per hk" inte ligger oerhört långt borta. :-)
Th
291
The roughrider
Har börjat tvivla lite på om diagrammet över effekten på drivhjulen är från dom första mätningarna, då han hade matat in uppgift om 6 cylindrar och då visade den på motoreffekt före mappning på 255hk och efter 275hk. Då får man en transmissionsförlust på 12% mellan 245hk och 275hk. När han helt plötsligt kom på att beemern hade ju 8 cylindrar så började effekt siffrorna stämma bättre. Borde ju ha en drivhjulseffekt på 272hk efter ommappning, med 12% förlust i drivlinan. Får kolla detta med TS-motorsport om jag fick fel diagram i mätnings virrvarret.

/Roger W
se
661
seb_540
328i M F30
Hm, intressant... den nyfikne undrar förstås om det nu var så att rakarörs spiral-insug var kasst, hur hade bilen gått med vanliga racekattar istället för rakarörs spiralrör där....
Th
291
The roughrider
seb_540: Ha ha, den var bra :-D Det var ju så att meningen var att utnyttja sugspiral-effekten från spiraldämparen, men det hela blev inte som man hade tänkt. Det var ett test projekt som antingen skulle bära eller brista. Hade jag inte fått det bekräftat i bromsbänk, så hade jag idag funderat om det hade kunnat ge något extra ändå.

/Roger W
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
"Det var ju så att meningen var att utnyttja sugspiral-effekten från spiraldämparen, men det hela blev inte som man hade tänkt"

Tacka fan för det. Sugspiraleffekten existerar nämligen inte överhuvudtaget. Det är nått som Rakarör har hittat på alldeles själva :) Skulle dom få det att fungera så står dom på tur för diverse Nobelpris. Då skulle dom ha uppfunnit en evighetsmaskin nämligen ;)

///Jesper
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst kan det löna sig att mappa om/chippa.

Men detta visar är väl att man måste kombinera.

Att bara mappa om ger oftast inte ett skit.

Samma sak att häva på spartavgas och tex klippa kattar ger heller inte något.

Ska de bli något måste man modda både fysiskt (avgas, insug osv) + mappa för den nya setupen.

Men ändå verka det bli 1000 kr/ hk som ni skrev ovan.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker snarare att det bevisar att det räcker med att chippa/mappa för att nå drygt 300hk på en 540.

///Jesper
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
BMW_MAN:

Att mappa bilen ger alltid mer än ett chip även om man inte har gjort några andra modifieringar på bilen.
Th
291
The roughrider
Har pratat nu med TS-motorsport i Åstorp angående effektresultatet från drivhjulen på 245hk. Det är så att när man mäter på rullande landsväg (drivhjulseffekt)så blir förlusterna större (25%), mot om man mäter direkt på hjulaxeln (10%, ca 12% med automat) som dom gör hos Motornord. Jag har alltså ca 273hk på hjulaxeln (12%). Men den beräknade motoreffekten (305hk) stämmer med någon(+/-)procents marginal.

Tog även upp vridmomentet, varför det inte blev 20-30Nm extra, som dom utlovar hos chiptillverkarna till 540:an. Han sa att det är försäljningskonkurrensen mellan tillverkarna när den ena lovar 20Nm extra så lovar den andra 25Nm, men det har ingenting med verkligheten att göra.
Har har nyligen haft inne en Audi RS6 med dubbelturbo, inhämtad från tyskland, tidigare ägaren hade köpt ett 50.000kronors chip till den som skulle ge 50 extra hästar, men det visade sig hos TS-motorsport att den bara gav 18hk extra. Så den skulle mappas om med Unichip istället. Ett typexempel av felaktig effekt/kraft angivning för massproducerade trimchip. Dom vet ju inte exakt hur mycket deras chip ger, det är en ren gissning/uppskattning. Det sa TS-motor och vet det nämligen annars också av att ha pratat i telefon med Tuningchip, och dom testar inte varje bilmodell för sig på rullande landsväg/ el.bromsbänk med deras framtagna trimchip för bilmodellen. För dyrt, skulle öka priset oerhört per chip. Dom visste bara att efter motorbromsat några motorer med deras chip så har dom tagit fram en ungefärlig procentuell effekt/vridmoments höjning för deras chip, som dom sedan tillämpar på alla chip som dom tillverkar.

Så den nya effekten/vridet som jag har på min 540:a är verklig. Dom 540 ägare som tror att dom har 420-450Nm efter chiptrimning har gått på en nit. Det är inte ens säkert att dom har fått 300hk från trimchippet, det är alldrig testat av tillverakren.

/Roger W
Th
291
The roughrider
Annars så bevisade resultatet från rullande landsväg att det inte ger någonting extra i effekt att man byter till sportavgas och coldair sportluftfilter, eller ens HALO-stift på en BMW före trimning (hade ju 287hk före trim), möjligen ger den något extra efter en individuell ommappning (typ Unichip), jag fick 305hk med mina moddar.

/Roger W
kilroy
The roughrider*

Dina slutsatser angående fabrikstillverkade, massproducerade och okontrollerade chips (med avseende på effekten) har väl tidigare konstaterats i åtskilliga trådar i trimningsforumet.

Tyvärr är det mycket tro och lite vetande när det gäller massproducerade chips. För många verkar det vara tillräckligt att självkänslan får sig en kick framåt även om inte effekten ökar nämnvärt...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Th
291
The roughrider
Har inte testat kickdown tidigare efter optimeringen med Unichip. Gjorde det idag med s-läget inkopplat, och skillnaden var att pga att motorn nu dessutom varvar snabbare, så hann motorn varva till 2000rpm innan driven slog in (förut var det 1800rpm), dessutom blinkade antispinnet en kort stund vid start trots 265 breda däck bak(på torr asfalt!). Aldrig att den ens kom i närheten förut till att vilja spinna loss vid kickdown från stillastående. Axet är verkligen grymt, varvar så mycket fortare och så mycket mer effekt/vrid att ta till efter varje växling efter maxvarvning. Tummen upp för Unichip :-)

/Roger W
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Det vore så roligt att jämföra våra bilar någon gång! Kommer du inte till Stockholm någonting?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Th
291
The roughrider
Klart att det är alltid roligt att jämföra bilar i verkligheten. Kan tyvärr inte säga när jag kommer till Stockholm, men när jag gör det så lovar jag att kontakta dig innan, så kan vi snackas vid och jämföra våra 540:or. Ha det!

/Roger W
Th
291
The roughrider
Har lagt in NYA bilder på min beemer nu med BBS-splitfälgarna, på min sina hos GARAGER.org.

Klicka på länken: Länk

/Roger W
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om jag tolkar dina mätdiagram rätt, har du i princip fått mer effekt efter 5000varv och knappt nått mer vridmoment .
Vad är det för vits med det?
Mvh
Marin
Th
291
The roughrider
Det är just det som är vitsen, att man ser till att motorn blir optimerad till att ge maximal effekt/vrid på toppvarv, och ge en så jämnt stigande kurva som möjligt. Även att få ner bränsleförbrukningen framförallt på fullgas. Optimeringen gör också att modifieringarna på motor-, insug- & avgassidan ger ut sin rätt.
Max vridet blev inte så mycket högre, men hela vridmomentskurvan till maxvarv är betydligt bättre. Vid 6000rpm gav den tidigare ett vrid på 230Nm (& 280hk), nu ger den 255Nm (& 305hk). Det ger en ökning med 25Nm. Vid 6300rpm är ökningen hela 35Nm. Förut låg maxeffekt vid 5500rpm nu vid 6000rpm. Hela förbättringen av effekt/vridkurvan gör att vid fullgas/maxvarvande så blir accelerationen så otroligt mycket bättre, det finns så mycket mer kraft att ta av efter varje växling, och maxhastigheten nås fortare, eller vilken tänkt hastighet som helst (tex 0-100km/h) :-)

/Roger W
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
The roughrider: Feta fälgar. Bred fälgbana är nåt speciellt!

Marin: Vid fullgasrepor för maximal acceleration lär kraften komma till sin rätt men i vardagskörning kör kanske inte toppeffekten över 5000 varv nån större skillnad :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.