AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.732

Glapp i vattenpumpen?

Visa användare
60
totteman
540ia -97
518i -86
518i -83
Hej!
Har nyss köpt en 540ia -97 (min första bmw), och har upptäckt att när man tar tag i fläkten så glappar det. Fläkt och remskiva sitter stumt ihop, men det verkar som att det är glapp i vad jag antar är vattenpumpen.
Ska det glappa eller ska det vara stumt, och om det nu inte ska glappa, vad gör jag då åt saken? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh Kristoffer
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag bytte v-pump igår. Både den gamla och den nya (från BMW) glappar en aning. Om jag håller i t ex remskivan (med pumpen lös) och skakar så känner man att den inte är 100% stum.
Men om det glappar så mycket att du känner det när du håller i fläkten bör du nog byta så snart som möjligt (=nu). Det finns mängder av trådar som vittnar om förödelse vid vattenpumpsras pga överhettning när man inte reagerat tillräckligt snabbt vid haveri.

Men grattis till en kompetent och trevlig bil! Och välkommen till forumet - här kommer du att spendera MYCKET tid!!!

//
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej o välkommen till forumet!

På min E34 530 hade jag liknande aväntyr förra året. Lite glapp gör inget tänkte jag så jag körde ett tag till o det började glappa lite mer, kylvätskan började läcka o det började vibriera mer o mer. Till sist var det dags att byta... När jag bytte pumpen o kände på fläkten så hade den ett litet glapp på typ2-3 mm men det kommer lite från fläkten.
Glappar det så att känns tydligt i handen då är det dags att byta pumpen o gärna remen oxå :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
60
totteman
540ia -97
518i -86
518i -83
Tackar för välkomnandet!
Beställde vattenpump från Motor Nord igår, och så hittade jag ev mek-guide här på autopower. Kalas :)
Nya baksulor vart det idag också. Billigt med 255/35ZR18 :D

Känns skönt att man hittat till bmw efter diverse fordar och nån japanare.
Skönt att man hittade ett fullsmetat ex också.
TV/Navi
Dubbelglas
DSP
2 zonsklimator(tror jag?)
skinn
elgardin
FK Coilovers
m.m m.m :)

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ta en titt under passagerarsätet så kanske det sitter en utrustningslista där om du har tur. Annars kan du få en på BMW om du frågar mycket snällt i samband med köp av någon liten reservdel. Alltid kul att veta vad man har! Dessutom kan det underlätta i framtiden när (om :)) du får problem med bilen.

//
Länk
Visa användare
60
totteman
540ia -97
518i -86
518i -83
Tack för tipset! :)
Ska byta pumpen nu. Wish me luck!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.