|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis inhandlat nya Michelin Energy däck till bilen som sattes på ibak.. Ifram har jag fortfarande Bridgestone Turanza Både fram och bak är 205-55/R16 91V på 7" alufälg (BMW orginal) Bilen verkar vara mer känslig för spår i vägen än tidigare, är det normalt att det blir så med nya däck? Däcken är tillverkade i Juni och balanseringsvikten är mindre än 15 gram per bakhjul (naturligtvis visade mätaren OK på efterkontroll). Jag kör 3.2 kg luft i bakdäcken. enligt rekommendation från klistermärket vid föraradörren Några funderingar? eller går det bort när däcken är "inslitna"? Jag hara bara kört ~25 mil med dem än så länge, och detta i ganska lågt tempo. //amullo --- | |
|
Om man blandar olika däckfabrikat/modeller på fram- resp. bakaxeln kan man få slingriga tendenser - särskilt på BMW-bilar som verkar extra känsliga för "störningar" i chassit. Ibland kan däck behöva 50-100 mil innan de är riktigt stabila i sina egenskaper så det kan ev. vara av övergående natur. 3,2 kg låter lite mycket i mina öron - är det med full last? Prova att gå ner några hekto till typ 2,9 kg. Mvh |
|
|
Däckstryck: Provar det.. Jag har också för mig att det skall bli stabilare efter ett tag. Förmodligen är det så att det blir bättre. Nya Energy däck kommer till framvagnen också, men inte förrän efter vintern. Det är för mycket kvar än. (3mm) //amullo --- |
|
gretzky |
Håller med Johan B angående blandningen av däck. Om du hade tagit dig tid vid monteringen att känna på mjukheten/styvheten i däcksidan på de båda fabrikaten så hade du förstått varför bilen beter sig som den gör. Kan inte tänka mig att du kan få skönare däck än Miche Energy att åka på. Lufttrycket däremot har jag svårt att hålla med om om du inte praktiserar "Ecodriving". Har själv en 320dT och tycker den rullar bäst på runt 2,5-2,6kg.(bak) Så om du inte lastar tungt ofta så skulle jag föreslå en sänkning annars kommer däcken att slitas fel. Utan att tänka på ekonomin så tycker jag du skulle bytt alla 4. 3mm håller inte undan mycket vatten i den stundande "regnperioden". Lycka till o mycket nöje med dina Miche. dieseldoris |
|
Finns några trådar om detta fenomen, bland annat denna: Länk Blandade däcksfabrikat på min med tidigare med samma resultat och det blev bättre men inte riktigt bra efter en tids inkörning, upplevde problemen som värst med normalt däckstryck bak, dvs 3,2 som du nämnde. Prövade att köra in dem med nästan kilot lägre och det gav resultat, speciellt efter en helgs släpvagnsdragning. Gissar att däcket går varmare med för lite luft och då körs in snabbare/hårdnar snabbare. Pratade om detta fenomen med min lokale däckhandlare och han kände till problemet. Sa att det var vanligare bland olika vinterdäck än mellan olika sommardäck och kunde bero på två saker, dels på skillnader mjukhet/gummiblandning mellan ex. japanska däck jmf med europeiska, samt att gummit i de äldre däcken är hårdare pga ålder(plus mönsterdjupet förstås). Han ville jag skulle sätta de nya fram under en inkörningsperiod om jag ville slippa problemet. En iakttagelse mellan mina olika däck var också att trots samma dimension 205/60-15 på dem så såg mina gamla Good Year mycket bredare ut på fälgen än de nya Falken som satt bak, de stack ut mycket mer...vilket kanske kan förklara att det aldrig blev riktigt bra!? Hoppas det blir bättre efter ett antal mil! Jag kom till skott till slut att uppgradera till nya 17" fälgar, med samma däck runt om så nu går bilen stabilt igen, som den ska. Riktigt läskigt var det i början faktiskt med omkörningar i motorvägsfart! / Micke |
|
|
Tack för info´n alla. Jag skall gå ner i tryck, men redan nu har bilen blivit bättre.. Jag körde ytterligare 25 mil häromdagen och märkte att det vara bara vid riktigt djupa spår som den spårade lite.. Energy däcken verkar riktigt bra. De rullar tyst och fint och att de har lite mjukare sidostommar är ingen nackdel. Jag är inte mycket för lågprofil däck egentligen.. Stötiga, dyra och högre bränsleförbrukning. Jag vetifan.. Jag har nog blivit gubbe även fast man bara är starx över 30. //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.