AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.062

Hur vet jag om priset är rätt?

Tja alla BMW experter... Har hittat en kanon fin 523:a och ville vara säker att priset är rätt också...

Det är en 97:a, sv.såld med full historik och 2 ägare. Den har gått 8.800 fulldokumenterade (en massa kvitto och stämplad bok) mil. Bilen är svart med caramel färgad (M5 bruna) montana läder. Den är automat och resten av utrusningen är standard, typ hissar, multiratt, pdc, osv. Inga repor, inga bucklor.

Vad ska man betala för en sån bil?

Tack!
He
82
Henke006
535 touring.-08
Är den privat eller hos handlarre. Importerad??
Sv.såld privat runt 65-75 papp. Lite beroende på skick. Kolla på bilpriser.se

/Henke006
(ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det var inte många mil!
Där skulle jag kolla miltal mot garantireparationer (fixas på BMW för ett par hundra), ringa alla stämplade telefonnummer för att verifiera samt läsa av ljusmodulen där miltal finns lagrat. Kan du dessutom få tag på de förra ägarna kan det också komma fram något.

Om allt är OK låter det ju bra!

//
Länk
Instämmer med Henke006 men med tanke på miltalet och skinnklädsel skulle jag nog säga närmare 75' än 65', kanske till och med 80' om allt är OK.

Om den står hos en handlare gissar jag att de vill ha en bit över 100'. Kanske kan man betala lite mer för köp av handlare med tanke på garanti osv men inte mycket.

Mvh Johan
Tack för era svar. Bilen säljs privat och jag kan inte hitta nåt skumt med den alls. En massa bytt på den, och kvitto till allting finns. Tel.nr till förra ägaren är oxå med... Nylackad pga skadegörelse, runtom. Tom strålkastarglas är nya... Som sagt, den är kanon fin. Men jag är lite rädd för åldern.. den är ju en 97:a... vad kan man förvänta sig, vilka saker som brukar paja på 97:or oavsett miltal?

Han släpper inte bilen under 85. Är det värt o betala? Är det bättre o satsa på en annan som gått längre men kostar mindre?

Tack igen!
Bilen låter onekligen fräsch, men 85 000:- är för mycket. Marknaden kryllar av tidiga E39:or (även om de flesta är skrot).

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bra bil...

Men det som emellanåt brukar skrivas är ju problemet med topplocksbultar som ibland dragits åt lite för hårt av fabrikens robotar vilket i värsta fall KAN leda till motorbyte(gäller främst på tidiga E39 med sexor,ovanligt att det t.ex skett på årsmodell 98- enligt många)..

Dåliga hjullager,både fram o bak enligt en del..

Framstötdämparna brukar börja läcka "lite väl tidigt" på vissa..kolla gummibälgarna som sitter som skydd för kolvstången.

Vattenpump+termostat +termostathus bör bytas(i samma veva) "hyffsat fort" men inte iofs så tidigt som efter 9000mil(normalt sett iaf)..En del brukar nog hålla "det dubbla miltalet" men se upp med att tempen stiger,då är det akut(troligen defekt vattenpumpshjul då)..

85 papp,dyrt!...men om du känner att bilen känns rätt för dig är det ju bara att handla :)
Jag tycker som så,att OM bilen bara rullat 8800mil (kontrollera absolut miltalet enligt "gängse regler")+att den verkar då vara i ett "utomordentligt skick",så förstår jag att han vill ha dessa pengar..

Mvh Janne.

735
Tycker oxå 85 låter dyrt, men som sagt bilar klöps ju inte av ekonomiska skäl... Dock kan det ju vara värt att betala en slant extra för en bil som är väl underhållen. När större reparationer kommer kostar det flis, kan "undvika" detta genom att köpa en bil där mycket är gjort. Utöver detta låter det som en smaklig färg-kombo.

Tillägg till det Janne skriver, är det inte behöver vara Vattenpumpen utan kan oxå vara avgassystemet som gett upp. hände på vår bilen. Men det var å andra sidan det som behövde bytas under 22´mil.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Kylaren! Den brukar ge upp, kolla slanginfästningarna och gavlarna

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.