|
|
|
|---|---|
|
Hej! Gjorde precis en snabbsökning men hittade ingenting som stämde in på mitt problem, men kan absolut ha missat något. Jag har kraftiga vibrationer i framvagnen som börjar vid ~95 km/h och slutar vid 110 km/h. Betydligt kraftigare än skeva framskivor. Bilen är också väldigt känslig för hur vägen lutar, vid t.ex en omkörning så slänger den ut till vänster när man ska gå om och sedan slänger den till höger igen när man ska gå tillbaka till sin fil. Både problemen är uppstår både vid acceleration och rullning. I min fantasi känns det som om både vibrationer och känslighet för vägbanans lutning avtar ju högre fart jag håller. Har ni någon idé om vad som kan vara galet? Jag har fått förslag på allt ifrån hjullager till stag och bussningar. Ska göra en fyrhjulsinställning snart men vill ju ha löst problemet innan dess. Tack på förhand! Med vänlig hälsning Magnus Finns det andra bilar än BMW!? | |
|
Jag gissar på däcken, prova skifta däck bak/fram om det är samma dimension. Kan också bero på något/några stag i framvagnen som är dåliga. Men då brukar det "klonka" i små gupp och så. |
|
|
Om du har centreringsringar till fälgarna så kolla om de är dåliga. Jag hade t liknande problem som försvann med bytet. |
|
|
Det låter typiskt som defekta styrleder. Det är meningslöst att göra hjulinställning innan du bytt ut de defekta komponenterna. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag lägger även jag mina 2c på däcken. Hur ofta switchar du mellan bak/fram? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Att bilen "kränger" är ett tecken på att du har breda däck med låg profil. Så länge som du har det så får du leva med det här i SE pga av våra kassa vägar. Vill du slippa det så får du sätta på "ballongisar" typ 185/65/15 :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Dina bekymmer med obalansen liknar mina. - Jag har dock klonkandet också... Jag kommer inom kort att byta fjäderbenslagringar och övre bakre länkarmarna. Tar nog stabilisatorstagen också när jag är igång... Jag återkommer med svar om min obalans försvinner. Misstänker att du kanske har för mycket luft i däcken. |
|
|
Tack för alla svar! Jag tror inte däcken är problemet. Jag körde med 235/45 -17 och 255/40 -17 bak. När jag köpte bilen för ett halvår sedan hade jag inga problem. Sen var bakdäcken slitna så jag satta på mina gamla vinterdäck bak och sedan bytte jag tillbaka till sommardäcken när jag fått på nya däck. Saken är den att det är inte lite den "slänger", för någon som är ovan vid det så kan det handla om upp till en meter i sidled. Jag är själv så van att jag kompenserar det med en rattrörelse. Är vädret bra i helgen så jag kolla lite på det. Jag återkommer med uppdatering. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Hej! Vanliga fel är: Styrleder eller hjälpstyrarm och fel hjulinställning = självstyrande effekter Obalans: Bakre länkarmens bussningar eller led (casterstag) Centreringsringar, däck, främre länkarm. Mvh Jonas |
|
| Vad kostar dessa saker att byta ut? | |
gretzky |
Har du samma fabrikat o typ av däck på både fram o bakhjulen? Annars kan de va en orsak. Ett brott i stålkorden på däcken kan också framkalla liknande bekymmer men då brukar man även känna att bilen vill "vagga" lite fram o tillbaka när man kör sakta. Hoppas det ordnar sig för dig, riktigt jobbigt o åka omkring me obalans. dieseldoris |
|
jag hade en 525a som styrväxeln var lös på tog väl ett halvår att hitta de felet sa till dom på bilprovnigen att kolla på bilen extra noga men dom hitta inget kolla bultarna om den kanske e lös |
|
|
Svarar lite allmänt på tråden... De delar jag byter (läs ovan), kommer att kosta mig ganska exakt 2500:- Styrväxeln kan eller ska man ju tydligen sträcka upp lite vart efter den blir sliten, och tipset är väl att byta lederna innan man sträcker upp den. En glapp styrväxel gör ju inte att besvären med "kast" eller "släng" blir mindre. Dåliga leder och glapp styrning kan säkert vara den olämpliga kombination du lider av. Det blir ju som att ha en bil med fördröjd styrning... |
|
|
Hej igen. Jag hann inte titta på det i helgen. Återkommer när jag har gjort prövat. Det är olika däckmärken fram och bak, men den gjorde likadant även när det var samma märken. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
| Jag har samma fel och Det är hjälpstyrarmen som är total slut på min stackare.. det klonkar och klappar rejält vid höger framhjul..om man skakar på hulet så är --> <-- O --> | |
| Kan tilläga att den sitter fast i Framvagnsbalken och mittre styrstaget.. Priset för mig på den på mekonomen hamnade på 300kr.. 400kr+ annars. | |
|
Jag hade exakt samma fel i exakt samma farter som du. Byt övre och undre länkarmar så blir du kvitt problemet. Du kan känna om bussningarna är slitna genom att ta ett stadigt tag i armen och vrida på den. Om den rör sig utan att du behöver använda större kraft så är det dax att byta. Finns billigt på ebay.de. Lite meckigt att byta men det är inte så svårt om man lossar länkarmarna från chassit och därefter lossar fästet för länkarmarna som sitter fastskruvat i fjäderbenet. Efter det så är det bara att banka loss spindellederna när hela paketet sitter i ett skruvstäd. På med dom nya och meka tebax allt. //C |
|
|
Jag har inte tittat på problemet än. Ville bara tillägga att jag inte har något klonk och att alla problemen försvinner över 150 km/h. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Bilen ska säljas hastigt då jag köpt en 4x4 bil för vintern. Så tyvärr återkommer jag inte med vad felet har varit. Har för övrigt blivit sugen på en E23 eller E28. Med vänlig hälsning Magnus Lindberg Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Mina skakningar i framvagnen försvann helt och hållet. Först hade jag dubbade vinterdäck av bra kvalitet och noggrant balanserade. Centrumhålet var något för stort och jag riktade in hjulen i centrum och kollade om det fanns synligt kast med hlälp av indikator mot däck. Felfri. Ut och testade men emellanåt började skakningar igen vid 95-105 km. Efter det bytte jag till gamla sommardäck på originalfälgar utan extra balansering och nu går den MYCKET bra utan det minsta skakning. Centrum adapter och nyare dubbdäck är ett måste, om framvagnen är bra i övrigt. Ebi Jeson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.