|
|
|
|---|---|
|
Har en 318is då, som jag tycker beter sig nervöst o vingligt på vägen. Det sitter servo i bilen och bilen är helt utan stykänsla enligt min mening. Visst, stötdämparna o fjädrarna är ju inte nya, o inte bilen heller för den delen, men det är inte alls kul o köra den i lite högre hastigheter. En bekant sa att spindellederna kunde vara dåliga, därav styrkänslan, men jag är inte så kunnig och kan inte riktigt veta vad som är "felet". Kan det vara nåt med servooljan eller liknande kanske? Finns det någon annan som har uppfattat samma symptom hos e30 med servo? Jag blir så frustrerad! Tacksam för svar och tips// Ronelov | |
| alternativet är att lämna in på felsökning av framvagnen! läcker de nån servo olja eller finns de glapp i styrväxeln/framvagnen? dessa saker kan en verkstad se! bussningar och framvagnslager är relativt billiga! dämpare finns säkert från ca 500-600:- o uppåt! kanske en fjäder som är av! som du märker kan de ju vara lite olika saker! är bilen "slingrig" i lite högre hastigheter i kurvor kan även bakvagnen behöva en översyn oxå! t ex silentblock mm! se modellguiden för e30 för mer info om sistnämda! | |
|
Bakvagnsbussningar? Däck? Länkarmarna var knappt 200 mil gamla när du köpte bilen av mig... Då bytade jag också en länkarmsbussning som var dålig. Inte fel heller att byta servooljan då och då. ATF ska det vara i din bil. Behöver du stötdämpare / fjädrar kan nog Länk ge ett bra pris... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Ronelov, är det en vit is med reg nr a#g412 du har köpt? |
|
|
Simon 318is > Är det något speciellt med den bilen? (Du får väldigt gärna maila mig vad du vet om den). Ronelov köpte min gamla pendlarbil en svart 318is. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Jag får byta servooljan o felsöka runt om chassiet. Men jag vet inte riktigt hur man ska förklara, för det känns som det finns ett litet glapp i styrningen ändå om det inte finns:S Den reagerar på minsta rattutslag, men vinglar mest till. Däcken är nya, men sen att det är 18" kanske spelar roll. Visst, han är lite spårigare, men det är inte det som stör... Och servon är så jäkla lätt, alldeles för lätt. Provade kompisens e30 utan servo, och det var mkt skönare känsla i den. Det var såhär att första natten jag ägde bilen och den stod utanför huset, så skar någon sönder ett par däck för mig(!!) Då drog jag till däckverkstan och fick ett par nya 18" fälgar med nya däck mkt billigt, så jag köpte dom. Efter monteringen såg den avsevärt mkt högre ut fram, och lite hastigt sådär kapade jag ner fjädrarna ett varv framtill(pinsamt), men bara provisoriskt tills jag skulle köpa nya grejer i vinter=) Jag vet att detta ingrepp kan förkorta livslängden på stötdämparna, men kan detta också vara orsaken till slingrigheten? Med 15" däcken kommer jag inte riktigt ihåg hur bilen betedde sig,men förmodligen liknande. Jag har gjort framvagnsinställning både före och efter "sänkningen", och allt ska vara okej. De påpekade inte något om några defekter i framvagnen heller. tryggve; Finns det ingenting som du kan tänka dig vara problemet som du märkte av när du hade bilen? Får ta en koll imorrn på servoolja, ev. glapp o bussningar=/ Däcktrycket jag förresten kör med är 2.7 bar runt om.. |
|
|
Ja 18" på en E30 är ju inte den optimala början.. Styrkänslan i E30 är vida erkänd som sopkass.. Kapade fjädrar är egentligen ingen stor sak men med kassa dämpare ställer man sig själv i ett härn där man inte riktigt vet vad som händer om man inte räknar på det. Halvfabrikatsdäck har spelat bilägare spratt förr. Det jag vill få fram är att det inte är så lätt att sätta fingret på vad som felar. Att montera originalgrejer (eller likvärdigt) i så stor utsträckning som möjligt är en bra början. då kan man efterhand kanske få fram om det är någon av de modifieringar man gjort som spökar. /Anton |
|
|
Närmsta original utförandet jag kommer till blir med 15" vinterdäck i November... Dämparna känns ändå fräscha o spänstiga, men jag vet inte vad som spökar. Däcken jag kör med är 215/35-18 Kumho Ecsta SPT.. |
|
|
Jag hade inga problem med styrningen, utan servo blir det en helt annan "tyngd" i känslan men istället blir styrningen otroligt vevig (nästan som en jänkare). Jag håller med Anton på alla punkter... utom att styrkänslan skulle vara sopkass, den är bara kass, sopkass är styrkänslan i en gammal Mercedes S-klass med snäckväxel... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| mina dämpare fram på min e30 är sopslut samt bussningarna till länk armen och styrstag! jag har nu beställt ett kitt på ebay med länkarm hö vä komplett stystag inre o yttre hö vä och bussningar till länkarmarna alla bussningar är polymetan och kittet kosta mig 2000kr inkl frakt till sverige! så får se när det kommer och skillnaden efteråt! har även beställt lätt begagnade koni dämpare! det ska bli spännande hur bilen blir att köra efter dessa modds! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.