|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
|
det är det lilla som gör det bara så du vet det ska stå precis innan den börjar gå illa... ingen som vet något om laddtrycket då? |
|
|
japp jag har justerat ner min nu! sätt en justerbar pysventil på slangen till wastegaten så får du mer laddtryck, man skall icke skruva på wastegatestången om man är osäker på vad man gör men varför ska du höja laddtryck? |
|
|
tycket ändå inte att det är så mycket kräma i den som det har varit i mina andra turbodieselar vill ju trimma hehe hadde ju en 324td som var lite små gott på den span ju ettan tvåan och lite till vill ladda 1,5 iaf blev det bättre när du flyttade tillbaka ställverket lite till? |
|
|
Öhh Bara pysventil? Inte strypning sedan pysventil?? Vi ska väl inte slösa med den ädla luften perantoniohansson@hotmail.com |
|
| hmm kortar nog wg staget ist men det sitter ju på insidan utav turbon så jag väntar nog men annars när jag rycker slangen så blir det inte mer effekt varför den ska ju ladda för fullt ju | |
|
perantoniohansson: Det jag syftar på är en stryp-backventil eller en vanlig strypventil som man använder inom pneumatiken. Skitsamma om det pyser ut luft där, det lilla märks inte. Thorsella: Ingen mer effekt om du rycker slangen? Då behöver inte motorn nå mer luft, sätt dit slangen igen så slipper turbon jobba så hårt. Hade du ryckt slangen på en bensinbil så hade den gått utav helvete (inte så länge dock) Förresten, svartryker bilen? Thorsella: Nej jag har inte justerat fram locket nå mer ännu, den rycker LITE på tomgång när den är varm nu, men inte så farligt, skall åtgärda detta nån dag Vad jag har fått lära mig är att om man skruvar för mkt på wastegatestången utan att ha koll på allt så förlorar wastegaten sin funktion, just att leda iväg avgaserna från turbinen |
|
|
jaha så det är en vakumstyrd wg? eller det är alltså ingen tryck wg?? ja den rycker lite nu när jag gasar.. jag ska iaf fäörsöka få upp laddtrycket till 1,4 bar sen till våren får det bli till att sätta i en mekanisk pump ska pratat med dieselmeken om att bygga om pumpen till större pumpelement det kostar ju en slant men det kan bli kul i sommar ... får se kommer säker blåsa packningen det första jag gör sen men då blir det koppar packning så detr sänker kompritionen lite granna ska iaf ladda 3,5 bar blir väldigt missnöjd om jag inte kör en 12a på 401m!!! Hehe helgonet"" jag vet allt att du läser detta hehe jag har mycke större utrymme än dej för ic hehe.. volvo vettu möjkkartong motorn bör ju hålla för det m21an håller ju för allt så oj så mycke det blev ingen annan som är ute efter att trimma? |
|
|
Pysventil: Strypning på ca 1mm hål sedan pysen, allt nära wastgaten. En gång slog jag in en kvist från vinbärsbusken bredvid som strypning, funka fint-o billigt. Prova plugga slangen och testa försiktigt hur den laddar (montera manometer först). Det krävs bra med bränsle för att få bra med tryck. perantoniohansson@hotmail.com |
|
| vad kör du med för laddtryck har du kunnat få upp bränslet`? | |
|
perantoniohansson: är säkert jag som är dum hehe, men vad menar du med en strypning och sedan en pysventil, det är ju samma sak i mina öron? givetvis bör man ha laddtrycksmätare/manometer innan man börjar labba, hellst även avgastempmätare, då kan man vara säker |
|
|
thorsella: tyvärr så väger volvon mer så du tvingas plocka ut mer effekt min väger just nu 980kilo och vad gäller utrymmet så är det inga problem då jag kapar bort allt som är i vägen,hehe. både innerskärmar och frontplåtar/balk är ej existerande för vem ska besikta bilen????? men huvudsaken är att en bmw dieselmotor vinner till sommaren eller hur? ingen mb får då komma först (principsak) hoppas bara att du och jag får grejerna att hålla |
|
|
ps. vi får skynda oss då 335d är på intågandet den motorn i en e30 vore grejer det |
|
|
Pysventil släpper ut laddluft i det fria, dvs det höga trycket når inte fram till WG. men för att inte onödigt med luft ska släppas ut sätter man en strypning före pysen. Alltså når ej det höga laddtrycket fram till WG utan ett lägre tryck bara perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
så tror inte jag det fungerar, en strypning och en pysventil fungerar ju på samma sätt. Strypning på strypning? egentligen skall man ha en tryckregulator, den släpper inte ut nå tryck alls men men de kanske är jag som tänker galet :P de kanske är som du säger. Jag var lite osäker, därför ifrågasatte jag dina funderingar |
|
|
Länk Länk |
|
|
såg ju nästan ut som originalmonterat,snyggt gjort besiktat med den motorn än? |
|
| japp den e regbesiktigad och bes blanka papper | |
|
vad har tdsen för bakaxelutväxling?? |
|
| tdsen då`? | |
|
Min Pump läcker smått(eller mycket? )fortfarande...inga andra problem ännu , ,...Förutom!!! När jag sätter på värmen i kupen..så kommer en jävla illaluktande "OljaLukt" ej Glykol utan typ Olja ,helt enkelt. Samband med Pumpläckaget tros? /Valle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.