AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.031

TDS -93 diesel insprutningspump problem pga ställverk pajar

Sida 8 av 10
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Nya I-Pump bilder på
Länk

Valles:
PS: Fyrkantig skarv ÖÖÖÖÖ Förklara bättre på bilderna här

perantoniohansson@hotmail.com
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Jaha kallas den för mappsensor
Kabel 1 på den och jord skall ha 1,78volt på tomgång och gå till 2,7v vid gaspådrag kortvarigt eller vid laddtryck.
och ha 5v matning på kabel 3

mi
447
min528
525tds Touring -93
Nu har jag provat knacka på locket, jag knackade tills jag hörde varvtalsförändring och testade sedan gasa, den gick jävligt oroligt på tomgång och rök rättså mkt och svarade bra på gasen. Fick lov att knacka fram den lite igen för hela motorn började rycka efter att man gasat till en gång. Det slutade med att jag knackade fram locket tills den slutade rycka sådär sen skruvade jag ihop och lät det vara så, den rycker lite nu på tomgång, ska knacka fram locket lite till nån dag, då hamnar nog locket där det stog från början

Njaaa, det blir nog mekpump för mig :)
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
men varför e min så slö då? det händer ju inget under 3500rpm
mi
447
min528
525tds Touring -93
Thorsella:
ryker den mkt?
har du kollat alla saker, laddtrycksläckage, luft i dieseln (genomskinligt plaströr)

du har väl inte flyttat kamaxeln eller nått ?
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
jag har inte flyttat kamaxeln nej den rycket inte ett piss inte ens om jag gasar fullt inge luft i bränslet nej

vad mer styr bränslet??

mi
447
min528
525tds Touring -93
det som styr bränslet borde vara tempgivare laddtrycksgivare och gaspotten, eller så är det ställverket som ger konstiga symptom
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
temgivaren i insuget?
villken laddtrycksgivare?
hur mäter man upp gaspotensiumetern?

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Thorsella:
Laddtryckgivaren/mapp.....(reläliknande) sitter på v-innerskärm och bredvid egr elventil. Båda med slangar till. laddgivaren med slang till insuget. mät upp denna som förklaeades ovan. Kolla att tryckslangen är som den ska och att laddtryck kommer ur den till givaren.

luft temp givare påverkar bränslet minimalt

gaspedal: dra isär kontakt vid gaspedal och mät ohm mellan stift 1-2: ca2115ohm ejgas, 1400ohm fullgas. justera ned stoppskruvarna. (min stämmer ej heller)

min528: Bra försök, men knacka inte för stora steg bara.

Kamaxeljustering: Hur gå till väga, har jag förjäves ställt frågan, utan svar. Är det så illa att ingen vet

mi
447
min528
525tds Touring -93
Thorsella:
Jag menade ej tempgivaren i insuget, utan i topplocket så datorn vet om motorn är kall eller varm

Perantoniohansson:
Ska justera lite mer när jag får tid, jag fick den att svara bättre på gasen nu i alla fall, men den rycker ju som sagt lite på tomgång när den är varm

Det enda jag vet är att man skall ha en bygel som man sätter över kamaxeln som låser den i ett speciellt läge, sen montera kamdrev/kedja och dra åt.
Jag har varit in på bmw och mätit av deras verktyg och har sedan tillverkat ett eget på jobbet, busenkelt. Har dock inte haft användning av det än.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
men motorn ska väl gå lika bra endå även ifall motorn är kall el varm eller?

om du drar ur kontakten till din tempgivare blir den slöare då?? skulle du kunna kolla den?? kolla lite andrakontakter med om du skulle kunna vara så bussig??

kolla tomgångsreglaget sitter vid eller under startmotorn

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
har den med att göra att den är slö?
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
men om varvräknaren fungerar ska ju den givaren fungera bilen borde ju inte ens starta om givaren inte fungerar elleer har jag fel?
mi
447
min528
525tds Touring -93
jag kan testa koppla ur lite givare när jag får tid, men jag tror nog ändå att det är ställverket som jävlas med dig
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
mekano: under startmotorn sitter bara varvtalsgivaren, och är det avbrott i den blir motorn komplett galen. tomgångsreglage har jag aldrig hört förut. skall ge 1300ohm

Motortempgivere: Är den givaren i mitten av de 3 (manuel) dvs näst längst bak. skall var 2440-2600ohm vid 20gr, 8-900ohm vid 50gr, 3-400 vid 80gr

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ok du behöver inte kolla jag testade alla givare och det enda som hände var att varvet gick upp till det som den är när den är kall alla givare fungerar som sagt men pumpen är ju en utbytes som inte är alls gammal max ett år gammal

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
nu går den utta bara helvete hehe backade ställverket lite men det är så tar man förmycket får man bara konstig tomgång det verkar som den bara går på 5 eller något men nu e jag nöjd som fan hehe
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
hur ÖKA laddtryck då? hehe
mi
447
min528
525tds Touring -93
Thorsella:
Okej då vet jag! ja om man tar för mkt på ställerket börjar motorn rycka å gå illa på tomgång
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.