AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.036

TDS -93 diesel insprutningspump problem pga ställverk pajar

Sida 7 av 10
mi
447
min528
525tds Touring -93
Perantoniohansson:

Ni skall ha smisk!!!!!

Jag har tidigare bett er om en tjänst som tar 3 min men ingen har brytt sig.

Det var att mäta resistansen mellan hål 1-3 på ställverkets kontaktdon och glöm inte att kolla vilket nummer din pump har (typ: 046040699?)
Jag behöver ett antal som mäter för att kunna gå vidare.

Så frustrerad, och inte ens ett tack efter att nån var hjälpsam och mätte
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
tycker som min528 ett tack ska han ju ha

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Jodå det skall du ha Tack! (har varit på resa tills måndags)
Men kom ihåg att syftet är att finna lösningen på ett gemensamt problem, dvs alla bör bidra, ellerhur.
Dieselmeken har bidragit med massor utan att få något tillbaka (det imponerar).
Så jag tycker att det är en självklarhet att vi bidrar lika.

perantoniohansson@hotmail.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
Hehe han vet ju redan allt, han får inte plats med mer dieselkunskap i huvet ändå :P Nädå, han är till stor hjälp och tack ska han ha.

Jovisst, alla bör bidra, men jag vet inte om jag kan bidra med nå mer, för min pump har inte börjat visa så tydliga symptom än, man märker det knappt

Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
har numera en sk smartstartbox för dom som har svårstartade dieslar att sälja. Funkar på alla EDC system.
Maila för prisinfo

elodiesel.aneby@telia.com

Att mäta är att veta

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
dieselmeken har mailat dej
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
?????????????????????
Jag har nu kört med det fixade "nya 850ohm" ställverket och problemen är hög förbrukning 0,95, svartryker men dåligt drag i motorn???? 110hk?, Vid 1500-2100rpm vill motorn "jucka" .
Kan juckandet bero på transmisionen (hoptryckta lammelfjädrar) elller annat????.

Har i lördags satt in det gamla galna 3115ohm ställverket som jag fixat. Justerade in det på så låg tomgång som möjligt och gasade till---ingen svartrök och dåligt svar/kraft. Knackade bak ställverket och fick högre tomgång, svartrök och bra svar vid pumpning på gasen.
Lyckades hitta ett mellanvärde där jag slapp svartrök men hade bra svar.
Nu funkade tomgångsregleringen för första gången, dvs: tomgången gick först till ca 1100rpm och sekunderna senare till 800 rpm.
Det krävs bara hundradelar för att man skall få en helt annan karaktär på bilen. Det är väl värt att testa sig fram!

Nu skall jag köra lite för att se hur den går, Men jag tycker det är lustigt att den ger mer effekt utan svartrök än med. Kan det bli för mycket?

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
det kan aldrig bli förmycket
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Provkörning med fixat "galet" ställverkvisar:
Bilen går tämligen bra och de kraftiga ryckningar när motorn dör under en tiondels sek är borta. tomgången kan dock lägga sig på 1500rpm men jag kan få den att gå fint på 800rpm ibland vilket aldrig hänt tidigare. Ställverket kanske inte är så galet ändå.
Dieselmeken uppgav att resistansen mellan stift 1-3 får vara 0,5-2kohm vilket är förvånande stor tollerans, kan det bero på att datorn lär sig och anpassar sig till olika ställverk???
Bilen har dock aldrig gått så här sympatiskt som nu.

min528: i början av foumet hade du problem som jag tror skulle lösa sig med en minimal bakåtknackning av ställverk. Har du gjort det än?

Vet någon hur man själv kan justera kamaxeln?

mi
447
min528
525tds Touring -93
perantoniohansson: Nej jag har inte provat knacka locket ännu, men menar du det där att den va slö under 2000 varv och tomgången gungade ibland?

kanske kan vara värt å knacka lite på locket

Jag börjar slappna av lite när de gäller elpumpen nu, då jag har fått tag på garage och ska förmodligen snart börja konvertera till mekpump istället.
Då blir man av med alla ställverksbekymmer och behöver inget chipp

Fast jag har inte bestämmt mig ännu hur jag ska göra

aldrig fel med hammare,hehe
bara knacka alt byt ut skiten och stoppa dit en mekpump

Länk
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
Vad är det som behövs för att byta till mekanisk pump mer än pump hållaren som jag har ett par till övers? ;)

mi
447
min528
525tds Touring -93
en gasvire, och sen TROR jag att man behöver flytta lufttempgivaren under insuget, även kylvattenröret som går under insuget. Det såg så ut när jag va mitt uppe i konverteringen men va tvungen å avbryta pga andra bilen gick sönder
mi
447
min528
525tds Touring -93
kom ihåg, det finns ingen gaswire som passar bolt-on, man får leta rätt på nån gaswire från nån annan bil och knåpa ihop det, blir lite pyssel med det om man vill ha det snyggt gjort
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
min528:
Lossa lite skruvarna högerfram och v-bak på ställverk och ta ett 25mm rör 40cm långt och sätt över v-framskruven (skruven är längra än de andra) och sål med hammare bakåt medans motorn går tills du hör en liten förändring. Provkör-banka mer prova dig fram. Banka bara upp/ner tomgången 50rpm i taget.
Daska till gasen och studera förändringar i svartröken. Dra åt skruvarna när du är nöjd.
Labba dig fram men notera ditt tommgångsvarvtal innan du börjar.

Var nu riktig karl och testa detta!!!!

va
102
valles
525 tds Touring -92
Tjoho!

525 Tds-92 Touring./Jönköping

För ngn dag sedan,såg jag att då bilen stod på TOMGÅNG att det läckte under bilen.

Läckan lokaliserades till Dieselpumpem o till ngn " Fyrkantig-skarv" på vänster sida o som verka va åtdragen med nåra bultar?.

Detta händer inte hela tiden..alltså läckaget(har kollat efteråt flera ggr men icke ngt droppande)

Bilen har varit svårstartad när den e varm i ca 1års tid.

Inga andra fel..typ pendlande tomgång o sådant.

En stor firma i Jkpg gav mej expertutlåtande idag, då dom tittade med ficklampa på Pumpen,som inte läckte just då.

En ny pump från Bosch a 13000kr /Plus Jobb ca 4.500kr

mi
447
min528
525tds Touring -93
perantoniohansson: haha "var nu en riktig karl".
Jo visst kan man testa innan man ger sig på och monterar mekpump, man kanske blir jättenöjd med resultatet

nu har du ju dukat åt mig och berättat precis hur man gör, så jag provar nog idag hehe

förresten så ser man att nån har varit på min pump tidigare, nån har ritsat dit markeringar mellan locket och pumpen, dock så krävs det ju mer precision än en rits och ögonmått
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
kollade om mappsensorn var hel idag med att montera en annan plus att jag drom ur kabeln med det var ingen skillnad förutom när jag drog ur kontaktenm då blev den ändå slöare van kan det vara mer för fel? den går utterst lite bättre när den är kall.. men bara utterst lite.
finns det någe mer man kan kolla?

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Valles:
Polaren brutal mekade med sin pegeut 405d med samma läckage. Köpte komplett packnings/oringsats för 110:- och packade om pumpen ute på parkeringen utan problem om man är nogrann.
Ps: kommer ev att ha en pump till övers senare, Testa tillsats/2t-olja om den läker igen, kan funka temporärt.

Torsella:
Vad är mappsensorn för något??

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
den som styr dieselmängden vid laddtryck!! den som sitter på högersidan av fjäderbenet..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.