AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.025

TDS -93 diesel insprutningspump problem pga ställverk pajar

Sida 6 av 10
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Jag har skrivit det förut, men jag skriver det igen.
Utslitet ställverk leder till dessa bekymmer. Det finns inga billiga genvägar mig veterligen att fixa detta, men å andra sidan har jag inte arbetat med dieselpumpar så länge...................................................
Fila hål, knacka fram & tillbaka, ordna, byta dona, det är tur att ni har gott om tid att lägga på detta.

Kontentan, ska du ha bilen att lira OK, köp ett nytt ställverk, Pris finns tidigare i topicen.

Att mäta är att veta

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Har i dag montert tilbake den gamle pumpen IGJEN..., for å være 100% sikker på at jeg har de sammen problemene med begge pumpene.
Siden problemet fortsatt er der, og jeg ikke hadde disse problemene før pumpebyttet, er min konklusjon at jeg må kommet borti noe under arbeidet med pumpebyttet.

Jeg har testet litt i dag og funnet ut at IAT-sensoren (Intake Air Temperature) som sitter på undersiden av innsugsmanifolden ikke ser ut til å virke..?
Motoren oppfører seg 100% likt uansett om denne er koblet til eller ikke.
Har tilfeldigvis 2 stk slike sensorer og ingen av de ser ut til å virke selv om den ene er helt ny....!?

E
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Läste här att ställverket inte brukar krångla på lite "nyare" tds:er.

Min 96:a är svårstartad varm. Är ställverket det troligaste felet ändå eller kan det mer sannoligt ha med att matarpumpen är kass.

Den är svårstartad varm trots full tank, ej svårstartad kall vilket talar för att det inte är matarpumpen.. eller..

Backventil finns redan..
Slitet pumphuvud, hade samma symtom på min -98 tds jag hade tidigare, blev utbytespump från vege, kostade ca 12000kr med bytet.
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
jonek. Hur konstaterade du att det var pumphuvudet som var slitet på din?
det går ju att bara byta ut pumphuvudet och kolv så varför byta hela pumpen?

Diesel Mose.
Jag konstaterade att pumphuvud var slitet för bilen var svårstartad varm.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
nu är projektet igång motor är urlyft (nästan) ur donatorbilen har ävwen fixat elsystemet så den även fungerar utan att den sitter i bilen

bilen det blir projekt av då klaga inte nu men en volvo 760GLE 84
med FUNGERANDE AC fullutrustad 17tusen mil rostfri kaross mm mm vet ej vart jag ska lägga upp projektet tänkte full följka hela projektet med text och biler

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Skåne på 9 timmar utan problem.

Det sk nyrenoverade ställverket funkar som före men att lägga ner 3 tim på att fixa ett slitet ställverk kan inte vara en dålig affär. För min del gick det perfekt med en modifierad avdragare och kunskap (Bilder tagna). Jag är ganska övertygad att mitt ställverk ej var den felande länken. Skall prova byta box med en annan till veckan. Att slentriant lägga skulden på ställverk och sedan byta utan att veta, aj aj, hur många har inte fått betala i onödan redan.
Dieselmeken: "Att mäta är att veta" vilket jag håller fullständigt med om och det är det jag gör. Jag vill mäta/se /testa innan jag slänger ut pengar i sjön. I mitt ställverk sliter borsten på ny frisk kolbana och borde teoretiskt hålla 20000mil och det kostade mig 3tim på första försöket.

Om någon har ett garanterat kasst ställverk som behöver fixas, skicka det till mig så skall jag greja det så vi får se om min operation 100% funkar även för dig.

Erik: insugstempgivaren skall ha 6200ohm vid 20gr, 660ohm vid 80gr

perantoniohansson@hotmail.com
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Ni skall ha smisk!!!!!

Jag har tidigare bett er om en tjänst som tar 3 min men ingen har brytt sig.

Det var att mäta resistansen mellan hål 1-3 på ställverkets kontaktdon och glöm inte att kolla vilket nummer din pump har (typ: 046040699?)
Jag behöver ett antal som mäter för att kunna gå vidare.

mi
447
min528
525tds Touring -93
Jag kan mäta, som sagt! men jag tyckte dieselmeken skrev en lista på olika korrekta mätvärden på pumpen, men det va kanske inte dom du sökte?

jag skall göra mig en mätning idag efter jobbet, jag hjälper dig gärna med bekymmer ang dieselpumpen

mi
447
min528
525tds Touring -93
hann tyvärr inte med det idag, en kompis krockade med bilen så jag fick hjälpa honom hela dagen

återkommer
mi
447
min528
525tds Touring -93
har tittat nu, 961 ohm vid kall motor (om nu det har nån betydelse)

kunde dock inte se något pumpnr

Po
3
Powerwagon
BMW 525tds -92
Halloj!
Jag undrar en sak om min 525 tds. Jag var ute och åkte blev lite sugen på mat och stannade till vid mcdonalds stog där i mcdriven så började tomgången gå upp och ner typ 700-1500rmp fick min mat åkte vidare till en kompis. När jag startade bilen och skulle åka därifrån började den varva 2000-3000rmp utan att jag gjorde nånting körde iallafall vidare när jag kom ut på landsväg va det som den dog korta stunder men ändå inte ryckigt. När jag hade kört ca 8 km så bara helt plötsligt blev den helt normal perfekt tomgång. Men även nu ibland vandrar tomgången men bara ett par hundra varv upp och ner. Har väl varit så här i två veckor nu. Är det dieselpumpen som är kass då eller? Va kostar isådanafall renovering av pump + nytt ställverk inkl montering. Sen undrar jag även. Jag tycker den knackar högt mer än normalt va kan det vara?

Po
3
Powerwagon
BMW 525tds -92
Glömde även att nämna den är svårstartad när den är varm.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Powervagon:
När varvtals givaren vid startmoton är glapp/kass så svarar inte motorn på gasen normalt (tokvarvar)mm. den dör eller 2-3000rpm tomgång och blir i stort sätt omöjlig att köra. Dina problem är nog inte så stora utan du har snarlika fel med oss.

Jag skall medge att min är också mer svårstartad som varm de sista 2 veckorna och att efter jag bytt ställverk fram och tillbaka så trillar bränslet tillbaka i tanken under natten så jag måste glödga 4 gånger för att tankpumpen skall mata fram soppa igen. Jag har dock ej hittat felet än. Felsökning följer

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
Hur kollar man om varvtalsgivaren fungerar går det att möta upp den på näge sätt?

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
den ska vara på ca 1300ohm

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
när bilen är avstängd?? villken kabel ska jag mäta på? ska jag mäta från den kabeln villken de nu är och i jord då eller?

mi
447
min528
525tds Touring -93
varvgivaren innehåller 2 stift, mät mellan dom! eller så mäter du mellan stift 13 och 47 i kontaktdonet under lådan till vänster i motorutrymmet sett framifrån

med tändningen avslagen förståss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.