|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Mycket att läsa men kul!!! hehe startade upp svarta tdsen idag den gick somm vanligt som två första sekunderna sen gick den upp till 2000rpm och gick på 5 och en halv cylinder men gav jag gas gick den på alla gasade jag till svarade den som en formeletbil ok tänkte jag jag tar en sväng då ut på vägen och ryte ur den och de var då helvete va den gick högg tvåan det spann hejvilt högg trean och de spann då med ett par meter sen ville inte kopplingen lite smådålig hehe skulle vänta gasade till en gång innan jag la i backen och åkte ivär så var den som vanligt ingen ojämn tomgång allt som de var förut ha knepigt Dieselmeken vad hände? tappen i svänghjulet?? går inte det med ett 8mm borr som jag alltid har använt när jag bytt pump på 324an?? |
|
|
Kontentan av att inte göra reparationen på "rätt sätt" Vad hände med vadå?? Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| Min nya bil bara gick på 5 och varvade ca 2000rpm.. Och gick uta bara fan efter en stund gick den som vanligt? | |
|
fel svarsignalspänning till ECU, sätter felkod orimligt värde och slår förmodligen av som säkerhetsåtgärd. Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| dieselmeken: 13 minuter och 25 sekunder..det är inte i närheten av Joakim e det..han kunde byta pump utan att stänga av motorn han..*S* | |
| Ok hur gör man för att få den felkoden igen då... För den gick på alla när man rörde gasen det var precis som når man flyttade ställverket bakåt samma princip som att höja tomgången? | |
|
Intressant Thorsella! Det har hänt mig detsamma (tokgasar själv med svartrök) efter att BMW tömt felkodsminnet. 2 dar senare var fenomenet borta). Deras teori var att datorn försökte göra sitt jobb trots att den fick felvärden från något håll. därefter gav datorn upp och gick över till reservprogram för att vara nogolunda körbar tills idag (1,5år). Min chipbox var inkopplad och BMW hittade inga fel i minnet vilket jag inte litar ett dugg på. Kan detta vara rätt teori? Och hur tvinger man datorn ur sitt reservprogram?????? Med kortslutning av pol 7 och jord med diodtestlampa kan man nollställa oljeservice 3sek och inspection 12sek men tömsminnet?-reservprog?. PS tapp och indikatorklockhållare tillsvarvade idag. 13min 25sek ska jag slå (måste bilen funka sen?) perantoniohansson@hotmail.com |
|
| Om man kan ha en knapp som gör att bilen går i det resevprogram den gjorde idag skulle vara våldsamt kul den gick ju inte dåligt på nå sätt hehe... kan man inte koppla in bilen till sin egen dator? Med tex en bärbar? Eller är det speciellt program | |
|
Fel När bilen gasade själv gick den på sitt riktiga program men med galna värden. Fortsätt och kör så kanske som min börjar gå mer normalt, dvs reservprogramet tar över. om jag nu är rätt informerad. Det är därför jag ev efter ha lagat ställverk/byt pump kanske måste in till BMW för att dom skall få datorn att börja jobba som den ska utan reservprogram,(om det nu inte finns ett annat sätt att "reseta" (ctr alt del))????? På bensinare har jag hört att man kan koppla av bat polen över natten för att reseta???? Felsök efter Autodatas instruktioner perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Håller just nu på att riva ställvrkskort och slipa upp hålen ovala på båda ställverken (ett klart). Mitt gamla ställverk måste vara galet! (3-4000ohm) mot 854 resp 840ohm på mina 2 "nya" mellan hål 1 o 3), hur kunde bilen gå?? med gamla? Min teori är att potentiometern inte används av reservprogramet därför märks ingen skillnad mellan ett friskt och paj ställverk monterat eller är något annat paj ochså (alla givare är ok). Dieselmeken!! Hur tvingar bort rerservprog så att datorn jobbar normalt igen? Hur går inställningen av ställverket på pumpen till (exakt). Hur kan din apparatur se var sliden befinner sig. Ställverket bestås av bara 3 komponenter tempgivare, pådragsmagnet och potensiometerfan som jag modifierat 1500:- (max borde skiten kostat). perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
perantoniohansson Ska svara på dina frågor en efter en, så det blir redogjort en gång för alla. Hur tvingar bort rerservprog så att datorn jobbar normalt igen? Läs av samt nolla felkoderna. Nu är jag övertygad om att din tds inte gått in i något "reservprogram" utan det beror på att du klabbat och gett styrdonet felaktiga värden. Hur går inställningen av ställverket på pumpen till (exakt). Hur kan din apparatur se var sliden befinner sig. Jag har fasta värden på dieselpumparna till testbänken. Likaså fastställt vilket testutrustning som skall användas, Rören mellan pump & injektor har ett visst mått, insprutaren är flödestestad samt kalibrerad på rätt tryck, det tryck som normbladet kräver. När det är klart kör jag pumpen, på en 0460406995 pump så ska den gå på 1500 rpm, 3000mv svarsignalspänning, samt ge 45,6cc/stroke i bränsle, rätt temp på returbränslet med mera. Dom 3000mv får jag från datorn, som skickar ut spänning så att magneten rör sig upp till det läge där släpskon ( potentiometern, kalla det vad du vill) ger en svarsignalspänning på 3000mv tillbaka till datorn. När jag har det, justerar jag in bränslemängden. Sedan följer en hel del test som innefattar matarpumpstryck 0-10 bar tändomställning 0-12 mm samt bränslemängder. När detta är klart och alla värden är OK, vet jag att motorn går klockrent när jag har monterat pumpen. Ställverket bestås av bara 3 komponenter tempgivare, pådragsmagnet och potensiometerfan som jag modifierat 1500:- (max borde skiten kostat). Vad priset anbelangar, så är det inte jag som bestämmer vad det skall kosta. Jag påpekade detta för Bosch under min tid som Chef på Bosch dieselcenter i JKPG, och fick respons, då priserna för samtliga EDC ställverk sänktes med mellan 35-50%. Kan hålla med om att det verkar dyrt, om man tar det i proportion hur gammal bilen är. 13 min 25 sek, det var demonteringen, monteringen tar lite längre tid, runt 25 minuter och ja, då skall den funka. Lycka till Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Jag har fixat ställverken och monterat utan reaktion på motorgång (den juckar vid 1500-2200rpm och har hög tomgång och ger ca120hk???) Men om jag monterar det galna ställverket(3115ohm) så går ändå motorn likvärt,konstigt. 3115ohm utan gas och det nya ställverket kommer upptill 2120ohm på fullgas och 850 utan. Därför misstänker jag att reservprogramet går. Ska till stan och se om någon har tid att "reseta", Opps BMW meken ringer!! Jag skall komma till honom i EM och han tror att det är mkt troligt att bilen går på reservp och därför reagerar den inte på vilket ställverk som sitter i-vi får se. Anledningen till att jag frågar är att andra justerar in ställverket när pumpen sitter i bilen, trots att den bänkkörts innan. Du kan ju se (i bänk)slid position genom mängden den ger på varje slag, men i bilen ser man vadå? varvtal! Vad tar du för att bänkjustera en pump? Tack dieselmeken för ett uttömande svar! Kommentarer: perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Om man behöver göra en justering på motorn efter bänkkörning, så är bänkkörningen felaktigt utförd. I bilen kan man se mängden, mängd/hub på tomgång samt svarsignalspänning. Just min KTS650 ( Bosch) har dessa funktioner på VAG med mera, vet ej hur det var på BMW:s äldre system i KTS:en. Tyvärr så ser man inte om ett ställverk är kasst i provbänken, det visar sig först på bilen, priser från 1500:- + moms & uppåt. Korrekta mätvärden vid avstängd motor, bortkopplad kontakt pump 0460406995 stift 1-3 0,5-2,0 Kohm stift 2-3 1,0-3,0 Kohm stift 2-3 saknas, men brukar vara samma som 1-3 4-7 magnet 0,4-1,0 ohm 5-6 Bränsletemp 1,2-4,0 Kohm vid 20c Magnet för tändomställning 14-18 ohm Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
diesel är inte till för snåla människor hehe... min svarta har inte gjort så sedan jag tog av batterikabeln nu ser också att den pumpen nyligen är renoverad sitter en röd flärp på framkant på motorn och sen har den nya metalliska färgen på bakkant på pumpen ska skrota bilen tror jag peranton du ska inte köpa en hel motor då hehe och experimentera med |
|
|
Står i dörren på väg till BMW för att tömma felkoder. Håller med att det enda logiska vore att justera ställverk i bänk. Sitter med kvitto (bosch Mora)på pumpen jag köpte för 1500:- i måndags. Där har man packat om och direkt monterat på motorn a 6400:- ,smart eller. Torsella : Jag 1-2 pumpar o 1 ställverk till salu om inte jag skall börja ta på mig ställverks rep vill säga??? perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Shit!!! Bmw hittade inga felkoder eller andra fel och det verkar som den ej gått på reservprogram heller. En teori var att låna en styrbox temporärt för att se det kan ge någon skillnad och därefter pumpbyte. Bilen får gå som den gör till Skåne med verktyg och nypump i bagaget. Jag ger mig inte!!!! perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Ungefär som jag misstänkte! Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Men var sitter felet???? Motorn svajar/hickar (svagt) vid 1600-2100, tomgången på 1300rpm och kan inte sänkas på elektronisk väg och när jag ställer ner den på ställverket så börjar den rulla kraftigt alt stannar. Slår jag på AC så hinner inte gasen kompensera på utan motorstopp. Vid ekonomi körning tex1800rpm och släpper ner förbrukar hålen till 1l/m så dör motorn en bråkdel av en sekund så att det raslar fint i hela transmisionen. Fisåker jag på max 1500rpm eller över 2100 går allt fint men aningen svag. Till Skåne blir det 3500rpm, ses där perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Jeg har et lignende problem... Kopi av et innlegg jeg skrev i den norske BMW klubbens forum for en stund siden.. " Hei! Har et spørsmål angående en trøblete 525Tds. Skiftet i sommer dieselpumpe og justerte denne etter alle kunstens regler. Etter oppstart går motoren ugjevnt/fusker. Minner litt om en snekke og hele bilen "slår" og rister. (nesten som om den går på fem og en halv sylinder) Hvis jeg gir litt gass (over 1000rpm) går motoren helt jevnt, men kan også nå slå et og annet feilslag innimellom. Dersom jeg lar motoren gå på ca. 2000rpm i et minutt eller så, kan jeg av og til slippe motoren ned igjen på tomgang og få den til å gå jevnt og fint på tomgang relativt lenge, før den igjen etter noen minutter begynner å fuske mer og mer.. Ved kjøring oppfører motoren seg egentlig ganske bra, men ved enkelte igangsettinger i kryss med moderat akselerasjon, kommer det STORE mengder svart røyk.. Dvs. langt over det normale.. MERK: dette skjer bare av og til.. Etter å ha justert pumpen "ørten" ganger, og brukt alle verdiene angitt i manualen, uten at dette endrer symptomene overhode, har jeg konkludert med at det må være "noe annet". Dette "noe annet" er jeg veldig usikker på hva er, .. Noen som har noen erfaringer med lignende problemer? NB! Etter pumpebyttet har jeg også prøvd å sette tilbake den gamle pumpen for å se om det kunne være noe feil med den nye pumpen, men problemet var der også med den gamle pumpe montert. " |
|
|
hmmm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.