|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Thorsella, nä så förfärligt är de nog inte att dom stänger av nån dieselsida det förstår jag med, men jag tänkte att jag påminner alla, innan det blir för mycke snack om annat i hans tråd nog pratat om det nu :) |
|
|
Deutz F12M716 eller om det var 714 (sugmotor), bilderna ligger i kameran. Jag skall sälja denna pjäs med elverk och all kringutrustning. Om jag inte tar hem den och sätter den i vardagsrummet Vet du var man kan få avsättning för den? Jag tänker göra en säljsajt för den med alla bilder. perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
714 är "bara" 19 L cylvolym, du skrev 27L, då är det F12M716 eller BF12M716 Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Det är en F12M716 ser jag på bilderna nu. Den blev konserverad 1980, och har stått tort och fint, den ser ut som ny, men kan lager mm tagit skada av att stått still, eller kan man skjuta in oljetryck och sedan starta den bara? perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
perantoniohansson, va fränt. Ett filmklipp med ljud vore inte helt fel när du startar upp den :D |
|
|
happ då har man köpt sej en 525tds till då.. hehe fungerar väldigt bra ingen ojämn tomgång eller något pumpen ser ut att vara nybytt fot inte så längesen det är ju ett plus ingen me som gjort något mer kul då med sin räser |
|
| Thorsella, va roligt att du köpt dig en sådan. va den i bra skick? touring? | |
|
Tips och knep Önskas: Jag köpte en beg pump som nyligt blivit ompackad och tänkte slänga dit den innan torsdag då jag åker till Skåne. Jag har haft stor nytta av programet Autodata (ner laddat efter tips) för mektips spesifikationer och felsökningsguide, men allt finns ej. Inför bytet vill jag veta: SPECIALVERKTYG: svänghjultap, kamaxelhållare, kjedjespännare hur ser dessa ut (att göra egna) behövs dom?, andra metoder? tex mäta lobcenter på kam så in/ut står lika???. Kan kam justeras steglöst eller är det bara rätt kuggning som gäller ? , har kjedjorna automatisk spänning? Vad ska jag passa på att byta vid pumpbyte: Kjedjor spännare packningar, rem, .....Hur mäts slitage på Kjedjor och var rek ni för inköpsställe för BMW delar till rätt pris perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
denna var väl kanske inte de bästa skicket med den går perfeckt i motor låda etc ..... det var en vanlig sedan... så nu har jag ju två st en 95 och en 92a villken skillnad de är att åka i dom 95an känns ju som att åka i en volvo v70 03a ju hehe |
|
|
PS/ Bara för jag ska byta pump innebär inte att min tjuriga skalle har gett upp lagningen av ställverk. Dieselmeken: Igår mätte jag upp alla givare som hör till motorstyrningen och jämförde med vad autodata uppgav det skulle vara. Men gas potensiometern skall ligga på mellan 1399ohm-2115ohm, ska jag justera till rätt värden på gasstoppskruvarna? Kan någon med friskt ställverk vrida av den runda kontakten innanför i-pump som går till ställverket och ohm mäta i kabelkontakten mellan hål 3 och 1. Hålen är numrerade med små siffror och detta tar 3min för med dig-instrument o kall motor, snälla (jag har inte fått nya pumpen än) Har lagt ut bildgalleri på v12an på Länk perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Har själv hållt på med byte av pump, man behöver endast 3 specialverktyg för bytet: * tapp till svänghjulet * avdragare till pumpen * hållare för indikatorklocka vid justering av pump efter montering tappen har jag enkelt tillverkat själv, och avdragaren hade gått å tillverka men jag va lite slö så jag köpte en istället för 1100:- om ja ginte minns fel. Och så köpte jag även hållaren till indikatorklockan Fråga mig om du behöver veta nått mer |
|
|
Ett gäng avdragare har jag, klockan skall jag nog kunna fästa tror jag, men du har inte måtten/ritning på tappen du kan uppge? Men jag skulle behöva att någon mäte resistansen på ställverk för att jag ska kunna testa det fixade ställverket innan jag byter pump. Ny pumpen kommer med tradare i natt redan för visso. perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Det går med vanlig 3 eller 2 armad avdragare, men då måste man montera ner kamkedjekåpan. avdragaren som krävs är annorlunda, den sticker man in i ett hål i kåpan, sen skruvar man fast avdragaren på drevet där inne, sen i centrum på avdragaren sitter en bult som man skruvar in som i sin tur trycker på pumpens axel så pumpen lossnar. Sen låter man avdragaren sitta kvar i kåpan och håller drevet på plats. Man spar mkt tid du ser en bild på avdragaren i autodata under "transmissionskedjor" bild Nr 7 tappens totala längd skall vara 100mm med en diameter av 11,5 - 12 mm, och i änden skall det vara en plutt på 10mm som har diametern 8mm dom enda packningar som man kan passa på att byta är insugspackningarna, sen är det lite diverse oringar på pumpen och locket till hålet i kamkåpan, gå att lösa om du har tillgång till oringar i olika dimensioner på jobbet kanske |
|
|
Ang. mätvärden på pumpen: Jag skulle kunna mäta på min pump enkelt, men min är nog inte HELT frisk, ställverket är ju inte sprillans nytt med andra ord Ang. specialverktygen: Fråga om du får låna BMWs verktyg. Dom ville inte låna ut på BMW i västerås, men dom lät mig rita av verktygen Annars rekomenderar jag dig att köpa avdragaren, är nog lite för svår att tillverka om man inte är riktigt händig med svarven och kan skära gängor ordentligt osv Hållaren till indikatorklockan kan vara lite knepig att tillverka då den skall skruvas fast i centrum av pumphuvudet. Med det är ju vad JAG tycker :P |
|
|
Mått på tappen till svänghjulet 11,8mm utvändigt, tappen skall vara 8 mm i diameter samt 9 mm lång. Totala längden, välj själv, men ca 130-140mm är OK annars tar den i blocket. Demontering av dieselpump från det att huven öppnas tar 13 min 25 sekunder. Detta förutsätter att inte telefonen ringer under tiden. Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
ops, såg inte att det var besvarat innnan. ber om ursäkt. Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Härligt grabbar??? (antar jag) Tappen svarvar jag till, Avdragaren kan med lite tur vara samma som jag har till MC-svänghjul. Är det någon som har en humm om mina kam/kjedje frågor tidigare och min528 mät gärna ditt ställverk. Nu drar jag till stan och skruvar lastbilar vi köpt sista veckorna och hämtar ny-pumpen perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
per:om du bara ska ta lös pumpen behöver du inte byta mera än insugspackningarna som "min528" säger. du tar inte bort bröstkåpan endast pluggen som sitter vid fläktrems spännaren.. kedjorna byts väl vid 25-30 000 mil eller när det låter för mycket.. när du byter kedjor byter du spännare å kedjesläpor. du behöver aldrig låsa kamen när du använder svänghjuls kilen.. dock kan du komma ett varv "fel" så att pumpen "snurrar" när du får loss den.. men kolla att kamen står 10 i 2 så är pumpen rätt oxå.. //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
Mycket att läsa men kul!!! hehe startade upp svarta tdsen idag den gick somm vanligt som två första sekunderna sen gick den upp till 2000rpm och gick på 5 och en halv cylinder men gav jag gas gick den på alla gasade jag till svarade den som en formeletbil ok tänkte jag jag tar en sväng då ut på vägen och ryte ur den och de var då helvete va den gick högg tvåan det spann hejvilt högg trean och de spann då med ett par meter sen ville inte kopplingen lite smådålig hehe skulle vänta gasade till en gång innan jag la i backen och åkte ivär så var den som vanligt ingen ojämn tomgång allt som de var förut ha knepigt Dieselmeken vad hände? |
|
|
tappen i svänghjulet?? går inte det med ett 8mm borr som jag alltid har använt när jag bytt pump på 324an?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.