|
Sida 2 av 10
|
|
|---|---|
|
lindkvist: har duy fått tag i någon pump?? eller står den still än?? kollat om det fungerar med mekpump? Dieselmeken: är det ställverket som kostar 3800kr plus moms?? vad blir de ink arbete? Har du startat upp den nya firman? |
|
|
Svar Lindkvist Stämmer om du ställer på genom att flytta hela ställverket (se de ovala hålen i alu-huset på bilderna). Men att småjustera det är ingen fara. Blanda inte ihop denna justering med att pressa kretskortet inne i ställvetket bara!!!! perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Thorsella, senaste priset idag, 4681:- + moms ja firman rullar på, Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
dieselmeken: ok då behöver väl inte pumpen monteras bort om jag inte minns fel? för pumpen isej är väl bra det är väl bara ställverkena som går sönder? |
|
|
Thorsella, det vanligaste felet är läckage, på plats 2 kommer svårstartad varm tätt följd av ställverksfel. OBS detta gäller potentiometergivare (90-94) HDK givaren 94-99 har sällan problem med ställverket. Nej, pumpen behöver inte tas bort, har man en dator som kan läsa av värdena som jag skrev innan, så går det att justera in den på plats med gott resultat. Om man däremont gör en omtätning, så anser jag att pumpen ska upp i bänk efter, för injustering av omställare samt pumphustryck, Nu tycker säkert vän av ordning att det är helt onödigt med datoruppkoppling & testbänkskörning, det går lika bra att knacka locket fram och tillbaka tills motorn går OK och visst, det funkar nog på GDS nivå, men för mig som har detta som yrke med dieselteknik, så finns det bara en väg att gå. Att mäta är att veta. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
vad är felet om den är svårstartad varm då?? förstår vad du menar med att den ska upp i benk och så för om man endå har plockat av den så e de ju omödigt att sätta dit en som e kass om 500mil igen mvh |
|
|
Utslitet rotorhuvud ( fördelarhuvud) i pumpen. Pumpen kan inte ge tillräcklig mängd när motorn är varm beroende på att styrdonet har bestämt mängden ( svarsignalspänningen)Kommer oftast vid 30-35000 mil, trots att mätarna endast står på 17000................... Lika med symptomen som topicen handlar om, ställverket. 30-35000 mil MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Igår Fick jag skåda innehållet (resterna) av en tämligen ny utbytesbump från VEGE. Kamskiva o rullar helt upptuggade perantoniohansson@hotmail.com |
|
| perantoniohansson, och orsaken till haveriet var? hur långt hade den gått? | |
|
pumpen var ca 3 mån utbytes pump, vad VEGE gjort med pumpen efter förre ägaren skulle jag också vilja veta. nada! perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
vege tar 6900kr för en utbytes pump tycker jag låter vettigt.. dom byter inte ut ställverken häller men dom ger 2 års garanti på hela pumpen också jävligt bra ska köra slut denna pumpen sen får de bli en sån pump |
|
|
thorsella: ny bil? löste det sig med f bolaget? hur fn gör ni därnere när pumparna går sönder hela tiden ingen av mina har pajat än och ingen läcker heller trots över 50000mil på nacken med uppställd pump tankar ni ifrån farmartankar eller mack? eller kan det vara så att det svenska skitbränslet torkar ut era pumpar |
|
|
he he sök på ställverk helgonet!! ingen klarar sig utan hjälp hehe::: ne det sket sig med bolaget fick inte at så mycke jag ville det blev sista ordet dra åt helvete men men så kan de gå har nu köpt med en tidig bnmw 525tds 95:a går mycket bra faktist lite bättre än 324an trotts typ 1000kg mer hehe :: måste hitta ett chipp!! ingen som har ett billigt tillsalu?? |
|
|
Thorsella, observera 6900 PLUS moms! 10500:- inkl moms och frakt skulle jag få betala för en utbytes till min TDS Perantoniohansson, vore ju förjävligt om det va nå fiffel av VEGE, dock så lämnar dom ju 2 års garanti så det löste sig väl ändå? |
|
|
Vega uppgav 6 mån garanti för 3 veckor sedan, och samtalet gav inte mig ett seriöst intryck, vilket 2 dieselproffs instämmer i. Ett av proffsen har en kund som pendlar till Finland ideligen som intygar att bilen går varje gång bra där på det bränslet men inte i Sverige. Proffset sa även "jag har renoverat många pumpar som körts på gröndiesel" Men Jag är övertygad att det är för att folk får med bottensatsen el vatten ur sina farmare som aldrig rengjorts. Därför pajar dom och inte pga soppan i sig. Jag levererade ikväll 1400liter till en kund och han gör allt för att undvika mack soppa trots att han kan köpa sådan till 8:-. Äldre diesel/villaolja har dessutom högre energi innehåll (43kj... mot dagens diesel 36-37kj...(detdu trimnisse) perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
min528 skulle VEGE ha nästam 2000 ifrakt för en pumplåda??? 6900*25%= 8625kr för end. pump.. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
perantoniohansson Vad ska vi göra när det "gamla" bränslet tar slut då?? Funkar ju med 2t olja men det är ju egentligen lite långsökt.. Mmmm Diesel...... |
|
|
Svar: tar det gamla slut---otur! . Tyvärr lär knappast Persson och oljegolagen införa fetare diesel frivilligt och då är det bara att köra på 2t olja. Jag hade en långt samtal med ett dieselproffs och han trodde att jag skulle få svårt att få Hydro att betala min pajade pump oavsätt intyg från honom. Så jag får väl knacka en sajt och där skämma ut Hydro och på den vägen dra mitt strå till stacken för ett fetare bränsle. perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
per anton..: det bekräftade min teori eftersom jag aldrig haft pumpproblem tog förresten bort topplcket på dieseln (524) som gått över 50000mil för att kolla ev spricka i toppen men cylindrarna såg fortfarande fräscha utan vändkanter vilket är imponerande tycker jag komiskt igentligen att man kör på ett bränsle som kostar 5kr billigare per liter och är mycket bättre |
|
|
Lindqvist, jag ber om ursäkt för dom förvirrande siffrorna ärligt talat så minns jag inte va VEGE uppgav för pris UTAN moms till mig hur som hellst så skulle jag få betala 10500:- med moms och frakt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.