AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.033

TDS -93 diesel insprutningspump problem pga ställverk pajar

Sida 10 av 10
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Svårstartad kall:
Jag har länge haft problem med att soppan försvinner ur pumpen? under natten och jag måste glödga 5 gånger för att matarpumpen skall mata fram ny soppa och då kan man starta. Detta problem kommer och går under 2 år. Jaghar satt transparent slang till pumpen och kan se att det finns luft före glödgning men när motorn går kommer inget. Jag har provat att trycksätta ledningen vid tanken och letat läckage utan att hitta.
Annars går bilen skapligt med de fixade ställverket

Var kan luften komma in ??
Ni som har haft pumpläckage, har ni också haft problem med att luft kommit in?

perantoniohansson@hotmail.com
i filterhuset har du problemet
ovanför värmeelementet sitter det också en packning som sällan eller aldrig byts ut vid filterbyte och just där börjar den ta in luft
alt kan vara om du har ett täppt filter men efter 2år som du säger så antar jag att du bytt redan eller?
om du har handpump kan det även läcka där också i mekanismen
precis som du sagt så kommer det inget när du trycksätter och tack vare att du gör det så blir det tätt eftersom allt expanderar då(som ett bildäck)
det är dom erfarenheter jag har av tjuvluft/luftbubblor
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Bra Jag ska kolla packningen, filter är bytt.
Sitter packningen underifrån?, dvs bort med filter och där i "hatten"?
Mina slang snabbkopplingar som jag misstänkte sitter som fan

va
102
valles
525 tds Touring -92
Tja...E jag inne i rätt tråd? Hoppas det så ja inte sabbar allt här nu....

Jag har hittat en beg Dieselpump med nummer:0 460 406 995

Ngn som vet om denna pump passar till min 525 tds Touring -92

Kommer nämligen inte åt o se numret på min pump.

Finns de ngn länk till Pumpnumren?

Om den nu skulle passa...kan de va sååå dummt enkelt att bara BYTA..o sen tuta o köra=D

Tacksam för lite info.

/vALLE
efter montering behövs injustering av pumpen då det handlar om väldigt små marginaler för att den ska gå som den ska (+-0.02mm)
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Helgonet:
Jag hittar inga fler packningar i filterhuset förutom filter packningen, däremot sprättade lag loss ett plastlock upptill,

va
102
valles
525 tds Touring -92
Tja....testar kladda i den tråd oxxå=)

Lämnat in 525tds på en vanlig VErkstad,för byte av pump.

Pumpen dom hittade beg hade legat typ 2 år.

Dom fick typ byta i packnnig "längst upp" inget annat..så långt allt väl..

Nu e problemet..Den laddar inte på turbon som den ska,den kommer väldigt sent..typ vid 4000varv?,dom vet inte vad som kan va fel.

Hjälper det o köra in med den för "justering" till ngn dieselmek? eller kan ngt i pumpen va defekt?

Innan bytet fannns inga strul med turbon.

Ngn med ideer?

Tack/Valle
om den får för lite bränsle får den inget laddtryck heller
detsamma brukar inträffa när man knackar "locket" på pumpen för att ställa in den.
det kan vara så att den är för snålställd helt enkelt.
inge svartrök eller hur ?????????

peranto....: plastlocket????, är det den som är runt "hatten"??
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Uch.... Jag är nu tillbaka i Swedala efter att spenderat vintern i Brasilien. Öhh var var jag? Ja just! TDS fan är som förut. Hade parkerat den på Arlanda med sommardiesel så det blev att tinaupp och byta bränslefilter omg. Den Går som 75% och jag skall nu kolla pump och kam justering innan jag sätter dit en annan pump jag har liggande.

Fråga: Finns det info någonstans på hur kam inställning går till exakt?

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
DEN GÅR SOM EN ...........DRÖM

Jag bytte pump och den går snuskit fint. Jag har glömt bort hur snällt och trevligt en tds kan gå. Jag fick bara justera ner tomgången på gaspedalen som enda justering. Jag tillverkede en hållare för indikatorklockan för att justera in pumpen, vilket tar ca 2min när man väl har spridarrör borta. lämna inte bort detta enkla jobb. Avdragare var ett måste att låna eller tillverka.

Om man får helt sjukt betende på motorn: den rullar, vansinig tomgång, tappat 100hk i motorn................. så är det alltid värt ett försök att knacka ställverket några hundradelar och bilen kan vakna helt plötsligt.

Enligt TIS så skulle man dra ur kontakten till i-pumpen när motorn går utan att det skulle märkas, om så märks -byt pump. Min stannade, men efter detta test var motorn galen. hade 2 varvtalslägen 700 o 3000. Jag snabb bytte till andra ställverket och bilen gick någålunda igen.
Skulle vara intressant att sätta de gamla ställverken på nya pumpen o testa om det inte vore för att nya pumpen är justerad i bänk, (jag fegar)
Jar misstänker typ glappkontakt och att kolbanan inte är enda boven.
I mitt fall råder det inga tvivel om att något mekaniskt harveri hänt nere i pumpen efter att jag tankade på Hydro i Strömstad.

Nu skall gamla pumpen öppnas och ev hydro kontaktas igen beroende vad proffsen tycker.

Jag som har funderat på att byta bil, Vem vill köpa?

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Jag svårhittat tjuvluft problem på matarledningen. Speciellt när jag parkerar uppförslut så nästa dag är det luft i slangen till pumpen och då får jag glödga för att matarpumpen skall pressa ut luften. (även vid full tank).
Nästa dag kanske det inte har kommit in luft alls??.

Hur som helst så mixtrade jag med anslutningen till pumpen och det botade inte problemet men bilen fick minst 40hk extra, dock lite hög o skakig tomgång på köpet. Den går jäkligt gott helt enkelt (utan tok rök) , men vad kan detta bero på?????

PS: Förut (med gamla trstiga pumpen) visade Bränsle förbrukningsmätaren minst 1l/m vid 100km/h men idag visar den hälften bara. DVS mer krut /cm gaspådrag. Och den verkar dra mindre i verkligheten

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det läckage på returledning om bränslet rinner tillbaka när du parkerar som du säger..tex.slangar mellan spridare..man brukar även få samma fenomen om förpumpen i tanken inte fungerar..läcka på matarledning syns rätt snart när bilen är i gång

Eller om du har backventil monterad så kan du fått lite skräp i den så den inte stänger helt
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Det var ett bra tips, skall kolla genast

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Bra förslag! det var från spridarna tjuvluften kom in.

Ett annat fel är att den svartryker för mycket över hela registret men går bra annars. Har kollat turbo givaren o tryck

Sn
1
Snickesniff
bmw 525tds e34 -92
min bmw 525 tds 92 började bara mittialt fö en jävlit hög tomgång efer att jag bytt kopplingen. och jag vet inte vad det beror på. jag har testa att stella pumpen fram och bak men om jag ställer den fram stannar den på tomgång och när jag har bak den får den allt för mycjet så det bara rycker som fan och bobblar. och föresten när jag har pumpen som den har varit förut så tomgången är hög och den får inte lika höga varv som förut. och dessutom har bilen fårr ett annorlunda ljud :S men jag undrar om det kan vara styrboxen som har farit när jag har jöcklat med motståndet???? vill järna ha svar vad ni tror det är

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om du bytt koppling så har du ju haft bort växellådan du kan ha förstört varvtalsgivare eller sladd till denna då får du mycket hög tomgång..givaren sitter under startmotorn...
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Du säger att du ställer pumpen fram o tillbaka. Pratar vi då ställverket eller vrider du timningen av pumpen???? .båda delar kan flytta på sig vid en smäll om de inte varit dragna ordentligt. Ställverket kan rubbas valdigt lätt. Jag har extra databox och extra pump o ställverk

perantoniohansson
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Jag har dock ett annat problem .
Min startspärr har gett upp och har ingen lust att betala dyrt för en ny usbminnes liknande nyckelring som man trycker mot knappen på instrumentbrädan.
Hur tjuvkopplar jag

perantoniohansson
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kan få dålig tomgång ibland sen hackar varvtalet då ja frikopplar mot rödljus tex. När ja stannat till så blire okej igen.

Hade 2 felkoder

Ställverk sensor och blandning signalställverk i insprutningspumpen (översatt från mengenstellwerk in der einspritzpumpe) tecken på dåliga släpringar eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.