AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.034

TDS -93 diesel insprutningspump problem pga ställverk pajar

Sida 1 av 10
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Symtom:
Tomgång som varierar eller hög och sist ingen alls. Motorn dör en bråkdel av en sekund vid 1500-2000 rpm och får hela transmision att rycka till rejält (stackare).

DETTA FORUM HAR TILL SYFTE ATT FINNA EN METOD FÖR ATT FIXA STÄLLVERKET BILLIGT.

Berätta här om dina bravader rörande insprutningen!!!!!

perantoniohansson
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Komplettering till text ovan

Har efter mycket svett kommit hem till Östersund efter en semester där insprutningspumpen pajade 2-5 km efter en tankning på Hydro Strömstad.
Tomgången försvann och bilen ville bara trivas över2200 rpm. Husvagnen dumpades i Gbg. En veckas mekande efter vägen hjälpte ej.

Under insprutningspumpens topplock finns ställverkets Kolbane kretskortet som sitter med 4 små muttrar. Kortet pressades bakåt resp framåt och drogs fast för att de 2 små borsten som slitit kolbanan skall få ny yta att slita på (tips från Bosch expert) För mig räckte inte denna justering utan nästa steg blir att ta av borstarmen och fila upp skruvhålen ovala för större justermån. Har någon annan gjort detta??
Min bil gick så dåligt att den gick inte att köra utan trimbox och var supersvag när motorn var kall. Per (bra kille) på Bosch verkstan i Kristianstad (Dieselservice) lossade 2 av 4 torxskruvarna på locket under topplocket (ställverket) och knackade brutalt (slägga+rör) ställverket någon tiondels millimeter bakåt medans motorn gick för att öka dieselmängden och vips hade jag tomgång + 100 hästar tillbaka. Skjut ställverket bakåt mer så att ni får 2-2500rpm i tomgång då får ni brutalt drag i motorn (50hk ? extra). Ställverkets justering är viktig bör kanske justeras av BMW eller har ni tips?

Jag har ett extra ställverk nu och skall börja labborera!
Vilka erfarenheter har ni?
Har du rivit /monterat ett ställverk?
Har du en paj pump som du eller jag kan riva/mätaupp?

perantoniohansson
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
förtog nog dej inte riktigt nu... vad slog han på?

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Han lossade bara 2 av 4 torx som håller ställverket (under topplocket på pumpen) för att kunna slå ställverket bakåt medans motorn gick utan att soppa skulle läka ut. När han fått tomgång, bankade han ställverket lite fram o tillbaka tills för att finjustera motorgången (jag skall senare lägga ut bilder på delarna )

perantoniohansson
finns redan utlagt på min hemsida hur man gör

mi
447
min528
525tds Touring -93
perantoniohansson: tjena, min exakt likadana bil som din börjar visa tecken på slitet ställverk.

IBLAND kan tomgången börja gunga, inte ens så mkt att det syns på varvräknaren, men man hör tydligt

den är slö under 2000 varv tycker jag (kanske är så oavsett skick på pumpen?)

VEGE, som du skrev i en annan tråd byter inte ställverken om dom håller sig inom angivna toleranser, är dom FÖR slitna så byts som, så man kan ha tur å få en pump med nytt ställverk, jag pratade med dom om detta för några dagar sedan

Har pratat med min närmsta boschverkstad (Branzells) i vås, och dom va inga trevliga gubbar att prata med, dom ville knappt ha mig i butiken och såg allmänt tjuriga ut så där fick man ingen bra hjälp

Vore ju fint om man kunde lösa detta problem med ställverken själv, räknar inte med att det ska hålla livet ut men en fördröjning av problemet med några tusen mil i alla fall, SEN blir det väl byte av pump

mi
447
min528
525tds Touring -93
tomgången kanske bmw kan ställa ner åt en, efter att man har knackat bak locket menar jag? kanske skulle ringa å höra med dom
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ring och hör för då behöver man ju inte köpa chip

mi
447
min528
525tds Touring -93
Thorsella, nja visst är väl ett chipp bättre kan jag tro! för att om man knackar locket så ger den ju en viss mängd mer diesel vid alla varvtal och oavsett om man gasar lite elle rmycket

en box styr väl det där lite finare, den ger inte mer diesel tex när man ligger å kör i landsvägsfart

knackar man locket så ger den väl mer diesel även då

eller tänker jag helt galet? :P
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
säkert säkert någon som har chip å sälja

mi
447
min528
525tds Touring -93
Thorsella, vad menar du?
mi
447
min528
525tds Touring -93
Pumpens inställningsvärde är 0,95 +/- 0,02mm

Jag har mängder med mätvärden på datorn (Autodata2005) men det tillhör bilder osv så blir svårt att lägga upp allt här så man förstår

ge mig en specifik mätpunkt du vill ha reda på så kan jag hjälpa dig

Jag har mätvärden på:
Bränsletempgivare
Mängdreglerventilens lägessensor
Mängdreglerventil
Magnetventil insprutningsbörjan
Bränsleavstängningsventil
Tempgivare insugsluft
Turbons laddtryckssensor

Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Ställverken till dessa pumpar har faktiskt efter påtryckningar gått ner kraftigt i pris. Senaste priset låg runt 3800:- + moms, vilket får anses vettigt. Att manipulera med ett slitet ställverk ger oftast ingenting tyvärr, felet finns dår och kommer tillbaka.
Att låta BMW justera upp tomgången ca 100 rpm hjälper i vissa fall, men du har fortfarande kvar den otäcka vartalsökningen när du lägger i Driven ( automat) eller släpper upp kopplingen lite sakta, precis som motorn faller i varv, och därefter matar på rejält med soppa ( känguruhopp)

Min erfarenhet är att maskinen blir starkare på låga varv samt otroligt stabil på tomgång med ett nytt ställverk.

Injustering göres lämpligen med ett diagnosinstrument, där man kan läsa svarsignalspänningen / bränslemängden.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
mi
447
min528
525tds Touring -93
Dieselmeken, är det möjligt att byta ställverk själv och enbart få den justerad av någon lämplig firma? eller är det helt omöjligt? jag vet ju inte hur det ser ut under locket där så...

Visa användare
396
dieselmeken
Jag rekomenderar inte gör det själv om man inte vet hur det ser ut, bättre att låta en dieselmek göra jobbet, bör gå på en timme eller 2 med av & påmontering av insug, uppkoppling dator etc.

Annars testa LBE!!

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Välkommen Dieselmeken

Men var inte tråkig nu "köpa ställverk" inte fiskar jag för att bli mätt, detta är utmaning. Med handen hjärtat visst skulle du väl göra samma sak om det vore din bil? Vad rekomenderar du mig nu................
Jag har laddat upp bilder på ställverket på "Mina BMW"
Att demontera/montera ställverket tar 10 min. längd-justeringen kan man mäta vid demontering med en borr+bladmått för att underlätta åter montering. Undre oring kostade 21:-. Som första åtgärd lossa de 4 muttrarna och pressa kretskortet fram eller bak så att katttassarna inte går i de gamla slitna spåren(som blänker). Pressa ordentligt utan att svängarmen går trögt efter. Nästa steg blir att riva ställverket och fila skruvhålen ovala för större justering (senare)

perantoniohansson@hotmail.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
Dieselmeken, vad är LBE?

perantoniohansson, du verkar inte rädd för att ge dig in i känsliga prylar å skruva :P
jag blir med sugen på att prova flytta kortet så att tassarna får fin yta

en fundering: vad gör tassarna på kolbanan? rör sig den där armen när man gasar? följer den pedalens rörelse? kan nån förklara exakt vad som händer där inne när tomgången börjar vandra, och när det blir ett "känguruhopp"
dieselmeken har nog full koll på detta
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
pressa kretskortet är ofarligt. tassarna är en "volymknapp" som känner av hur mkt servomotorn gasar på. Vandrar gör den antagligen pga tassarna hittar inte rätt resistans pga glapp och därmed inte rätt position, eller.

Se bilderna på Länk

perantoniohansson@hotmail.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja det är nog som du säger, om kolbanan är sliten eller smutsig på stereon så sprakar det ju i högtalarna när man justerar volymen.

när tänkte du genomföra denna operation? jag är med sugen på att testa, men vill gärna ha en annan bil redo, utifall att det går åt helvete, är beroende av bil.

även om de inte kommer fungera bilens livstid, så är de ju kul om de fungerar ett par tusen mil till

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
Tja. Att "ställa" på en tds på locket går ju jätte bra om man gillar att ha hög tomgång.. sen är det ju så att det blir lite för varmt oxå så toppen lär ju spricka.. jag lovar att jag har provat.. det blir mycket bättre drag genom att ställa på den på locket än att chippa.. (dock jobbig tomgång) laddtrycket på minblev ca 1.8 med org turbo.. och det går inte...

//Fredrik

Mmmm Diesel......
Visa användare
396
dieselmeken
min528, LBE = Learn by error

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.