|
|
|
|---|---|
|
Hallå E39 experter! I juni så bytte jag vattenpump samt tömde all kylarvätska och la i fräsch på min E39 540 1999. Fick direkt problem, värmen funkar inte alls 90% av tiden, samt att det ofta kommer ett konstigt metalliskt ljud från vattenpumpen - låter typ som "chick-chick-chick". Efter att tagit del av Hassos kunskap i en annan tråd så luftade jag enligt alla konstens regler. Blev typ bättre, men är nu tillbaka i eländet. Under sommaren har jag fortsatt luftningsproceduren om och om, även stående i en så brant backe att jag undrade om parkeringsbromsen skulle palla :) (har bokstavligen talat slitit ut en luftningsskruv). Symptomen är som följer.... 1. Chick-chick ljudet från vattenpumpen kan i 99% av fallen avhjälpas genom att med genomvarm motor lufta luftningsskruven. Tyvärr håller detta bara 3-4 dar, sen är det samma visa igen. Vattenpumpen är en sprillans BMW original, kan inte känna nåt glapp i axeln heller. 2. Värmen kommer igång ibland, helt utan förvarning - och lägger av på samma sätt. Mellan den lilla hjälppumpen (som har 2st ventiler också) för restvärme och en annan värmeventil som sitter under microfiltret går det en slang. När värmen lägger av är denna slang stenhård - verkar som båda ventilerna i varsin ända håller stängt. På sagda slang sitter det en luftningsskruv. Om man "släpper på trycket" genom att blöda ur kylarvatten ur denna nippel fungerar värmen igen, tillfälligt.... På denna skiss på realoem så är slangen ifråga nr 9 Länk Men, den skissen passar inte in 100% på min bil, då slang nr 9 mynnar i en värmeventil som inte syns på skissen... kanske beror på att bilen har restvärme samt ebersprecher (standheizung)...? Slang nr 11 är förresten alltid mjuk, och det gurglar i expansinskärlet om man klämmer på den. Alla tips mottages med tacksamhet... vete fasen om jag verkligen kan ha luft i systemet, eller en defekt (ny) vattenpump, och/eller defekta värmeventiler... blir snart tokig på detta problem. Allt funkade perfekt innan jag bytte vattenpump ock kylarvätska..... Kylarvätskan går heller aldrig över 110grader, så motorkylningen verkar funka perfekt trots allt. | |
|
Har du latentvärme i bilen? I så fall måste systemet trycksättas till 1,5 bar och så finns det i så fall ytterligare en avluftningsskruv vid mikrofiltret. // Länk |
|
| Hej, ja, det har jag tror jag...(?) DVS, jag har restvärme, en knapp i panelen som man kan trycka in efter man stängt av bilen så får man värme en stund till. Hur menar du att man ska trycksätta till 1,5 bar? Verkstadsjobb? Tack! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Hasso Länk |
| OK, enligt oljas inlägg i den tråden som hasso länkade till har jag latentvärme... den luftningsnippel han nämner är den jag släpper trycket på för att få igång värmen tillfälligt. Antar att det blir att åka till verkstan då, och lufta med trycksättning! | |
| Hm, jag antar att jag tänker fel här - men borde det inte redan ha gått att lufta den eftersom jag luftat många ggr med både kall och varm motor? När motorn är varm så harväl systemet lätt 1,5 bars övertyck... vad kan en extern trycksättning åstadkomma som inte arbetstrycket kan? Skönt att få en susning om vad som kan vara problemet iaf (tryck). | |
|
OK, sent omsider så har jag löst problemet fullt ut - antar att december månad gör att man blir mer aktiv med såna här problem... vad som hade hänt var att några sandkorn hade satt sig i loppet för värmeventilerna på ena sidan. Resultaten var dålig värme på båda sidor! Tog isär ventilerna, rengjorde, nu funkar det perfekt! Den enhet som innehöll värmeventilerna hade 2st ventiler, samt 1 st pump - sitter på förarsidan bredvid ventilkåpen, detta på en bil med restvärme och bensinvärmare. Tror att sanden/skiten letade sig in i samband med att det togs loss då jag bytte ventilkåpspackningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.