|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha skeppat 530in till grannlandet i öst och sedan varit utan bil i en vecka så dök det "ultimata fyndet" upp i lördags :) Är nu lycklig ägare till ännu en 525ix, denna gång en Touring från -94. Silvermetallic, relativt ny fördelningslåda (garanti kvar), 27500 på mätaren till ett väldigt överkomligt pris (han tog inte ens betalt för nya lådan). Har lite frågor: 1. Ibland vid lätt vänstersväng (inte alltid) så kommer ett gällt tjutande/gnisslande ljud för en kort stund, svänger man mer så försvinner det, har inte kunnat lokalisera varifrån det kommer, annat än att det är från min bil. Nån idé vad det kan vara? (Låter inte som ett typiskt bromstjutande i mina öron). 2. Vindrutetorkaren bak verkar leva sitt eget liv, oftast har den stannat "kl 12", men nu senast så gick den fram och åter flera gånger dock mkt saktare än dom där fram. Enkelt fel eller? 3. ACn fungerar men kyler inte lika bra som den jag hade i 530n...är det "bara" gas/kylmedel som fattas då eller? Tacksam för alla tips! /Mvh Jonas | |
| svar på en av dina frågor i iaf.. jag hade liknande proplem på min 520 touring, fast det tjöt och gnällde åt båda hållen.skämdes när man körde med bilen i stan.men jag kunde inte hitta nått fel så jag provade med smörjmedel från jobbet och sprutade på alla leder och styrstag i framvagnen och det hjälpte. har varit knäpptyst sen dess. | |
| kan ju vara nåt med servon oxå | |
|
Bakrutetorkaren beror säkert på en kass kabelstam till luckan, sitter en pa vardera sidan, jag hade allmänna problem med elen där bak och när jag tog isär kabelstammarna var det inte mycket som var helt. Här är en länk till hur man byter kabelstammar, men kan ju vara användbar även om man bara ska laga: Länk Dra ut så mycket kabel du kan och löd dit nya bitar på de skadade kablarna, har funkat för mig i två år nu. |
|
|
tack för svaren! har tittat på microbrytaren till bakluckeöppningen idag. den verkar fungera som den ska, däremot så kommer det ingen ström till motorn när jag trycker in knappen? vad kan det bero på? går kablarna "in i bilen" en sväng mellan brytare och elmotor? den man öppnar fönstret med funkar bra. sen så kom min sambo hem på förmiddagen till en fullt larmande bil, till synes helt utan orsak. är det vanligt att de här gamla orginallarmen har lite "hyss" för sig? finns det nån rimlig chans att man kan få ordning på det? /Mvh Jonas |
|
|
Om jag var du skulle jag börja med att kolla kabelstammarna till bakluckan, är de av eller kortsluter varandra kan mycket märkliga elfel uppstå. Att den larmade kan ju tex bero på att bilen fick för sig att bakluckan öppnade pga att den kabeln är dålig. Jag kommer inte ihåg exakt hur bakluckeöppningen fungerar, men min glaslucka ville inte öppna och jag kunde inte hitta någon logik i var det fanns ström när jag felsökte i bakluckan, när jag renoverat kabelstammen har det funkat som det ska. |
|
|
Ja det har du ju helt rätt i... Får ta mig i kragen nån dag och gå igenom det där! Hur är det med AC då? Brukar de behöva fyllas då och då eller är det bara nåt som alla skriver i sina annonser för att det ska låta som ett simpelt fel? ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.