AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.493

Ojämn tomgång och taskiga avgasvärden!

To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Bilen går lite ojämt och oroligt på tomgång och gav dåliga avgasvärden (HC och CO) på bes. Misstänkte först stiften då dessa hängt med under ett toppras! Men med bytta tändstift märks ingen skillnad.

Kan för hårt ställda ventiler orsaka att bilen blir orolig? Ställde nämligen dem med ljummen motor! Bilen har precis fått ny topp samt kam med tillbehör!

Vad kan annars vara fel, bilen går bra i övriga delar av registret, är bara på tomgång den blir orolig!

Mvh Tobbe
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Ingen som har en aning alltså......ni brukar vara så snabba att svara!
Mvh Tobbe
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Har själv problem med orolig tomgång ibland! Fick tipset att det skulle vara nån tomgångsmotor/ventil!
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Kan för hårt ställda ventiler orsaka detta?
Måste snart besiktiga om bilen så jag vill veta var jag ska börja, annars börjar jag rota med tändsystemet.....tacksam för tips!

Mvh Tobbe
Man skall alltid ställa ventilerna när motorn är kall, bilen bör helst stå över natten.In 0,25-Ut 0,25
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Iknow.....men det var inte svaret jag var ute efter...bilen går bra förutom på tomgång.....så återigen kan ventilspelet påverka tomgång och därmed leda till kassa avgasvärden?

Mvh Tobbe
Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
Packningarna mellan insugsrör och cylinderblocket är otäta, du får byta dom det finns nya idag med metallstomme som är mycket bättre

zacke
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det är inte så enkelt då som en slut lambdasond? symptomen med orolig tomgång o höga avgasvärden brukar iaf hänvisas till dålig lambdasond.
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Så här låg avgasvärdena på bes, gränsvärden inom parantes!
CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,4 (0,3)
HC: 387 (100)
Lambda: 1,02 (1,03)

Mvh Tobbe

go
5
gorkas86
BMW 320i -90 E30
HC halten styr nästan alltid av att katten är kass och när dom är är så skhöga som 387 så kan jag nästan garantera att det är katten som har gett opp... man kan oftast staka i den och höra om det är lösa delar i den... isåfall e dte bar att byta skiten...
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Om katten är dålig borde väl inte tomgångsegenskaperna påverkas eller? Ska i skrivande stund iväg och testa med en annan lambdsond!

//Tobbe
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Testade med annan lambdasond och bilen gick mycket jämnare direkt........ska kolla avgasvärdena när jag får tid!

//Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.