|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag ska förmodligen köpa en bil imorgon en 525:a -93 som blev importerad 97. Så jag yrade runt lite på nätet för att kolla försäkringspriset på bilen, jag har inget reg nummer på bilen som jag förmodligen ska köpa så jag hittade en 525:a -95:a svensksåld, och fick fram väldigt bra priset. Så nu undrar jag hur mycket det kan skilja i priset. Har hört att efter ett par år så räknas bilen som sv-såld. | |
|
lite tips på olika försäkrings bolag hade också varit bra. Har ett par försäkringsbolag som jag tänkte ringa till. Folksam If Länsförsäkringar Trygghansa aktsam salus ansvar sockenbolagen svea insplanet sveland tennant |
|
|
BMW Originalförsäkringar, Länk /// Erik |
|
|
Hooligan_BMW:Här kommer några till som är lite mindre kända: Motormännen ok Q8 tre kronor Vesta skadeförsäkringar Villaägarna Svenska Konsument försäkringar AB Dina försäkringar=gamla sockenbolagen. Dem här försäkrar bilar även att villaägarna låter lite skumt att försäkra sin bil hos :-) Satt och kollade vilkoren lite kort innan hos dem och en del Självrisker kan vara i högsta laget men inga heltokiga! Mpower |
|
|
Det är svårt att säga hur mycket priset skiljer, men ett par hundra procent är inte otänkbart. Kontrollera med rätt registreringsnummer innan du slår till... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jeppe - Menar du att en importerad bil kan kosta 200% mer (alltså tre gånger så mycket) som en svensksåld hos samma bolag? Det stämmer isf inte med mina erfarenheter, som säger att det idag ganska ofta är i princip samma premie oavsett import eller svensksålt. | |
| Förmodligen får du betala samma premie som för en svensk bil vid det här laget. Det får iallafall jag hos folksam och den importerades 95. Sjukt system egentligen; tänk om de skulle köra med samma sak när invandrare ska livförsäkra sig... "Tyvärr, du får en dubbelt så hög premie eftersom att du inte är född i sverige."... | |
| Fast då har jag bara trafikförsäkring, bör tilläggas... | |
|
alla som funderar på bmw originalförsäkringar bör ha i minnet att importbilar inte får maskinskadefskr (maskinskada gäller alltså nyare bilar under visst miltal, som alltid) om de tecknas där, till skillnad från bl.a. folksam och lf... uråldrigt av bmw orig.fskr / if men vem vet, om "några år" så kanske de iaf tar bort kravet om omkodning av immobilizer som folksam gjorde för flera år sen... bmw orig.fskr SUGER! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Trygghansa har infört maskinskada på importbilar nu ochså, men kraven på immobilizer/omkodning på import bilar reggade i sverige kortare än 1 år kvarstår fortfarande tyvärr. Tyvärr så blir det även lite dyrare med en import bil där än en exakt lika samma som svensksåld. Mpower |
|
|
Anders: Kort efter att jag hade köpt och försäkrat min 750 höjdes premien från (minns inte siffrorna exakt, många år sedan nu) ca 7000-8000:- helåret till över 30000:- helåret när Trygg Hansa plötsligt "kom på" att bilen var importerad. Detta trots att jag upplyste om att bilen var importerad när jag tecknade försäkringen, och vi diskuterade vilka krav som ställdes då bilen var importerad. Jag bytte naturligtvis bolag omgående... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.