|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
OK tack för länkarna.. Nu har jag fått svar från vägverket för min bil 523i Touring och de säger: Din BMW är helfordonsgodkänd, och för dessa bilar gäller följande: Däckens rullningsomkrets måste ligga inom det intervall fordonstillverkaren angett. De däck din bil godkänts med är följande: 225/60 - 15 dessa däck har en rullningsomkrets av 1986 mm 225/55 - 16 1995 mm 235/45 - 17 1964 mm Detta innebär att godkända däcks rullningsomkrets måste ligga inom intervallet 1964 - 1995 mm. Däck av dimension 185/65 -15 har omkretsen 1894 mm och dessa däck blir alltså otillåtna att använda. Jag rekommenderar att du kontaktar en däckfirma och där kan hitta lämpliga vinterdäck till din bil. Vinterdäck måste ha en hastighetsklass av minst Q ( 160 km / t ), samt för den aktuella bilen ha ett belastningsindex av 94 eller högre ( däcken måste minst tåla en belastning av 670 kg per däck I övrigt se bif länk: Länk Kan det verkligen stämma att det endast är: 225/60 - 15 som är godkända för min bil av 15-tummarna? På vintern borde det väl funka också med t.ex 205/65-15? |
|
|
Gå in på följande Länk och knappa in ditt reg.nummer och kolla under rubriken "Däckdimension bak" där står det vilken den minsta däckdimensionen är. 205/65-15 har nästan på exakt samma rullomkrets som 225/60-15. Jag känner en som kör med 205/65-15 på vinterdäcken och det funkar perfekt. Skriv gärna här vad VV:s sida säger som minsta däckdimension. |
|
| Här kommer en länk istället för adressen: Länk | |
| Funka visst inte. Gå bara in på den adressen. | |
|
ok.. tackar.. nu har jag kollat och det står: Däckdimension bak: 225/60R15 96V. Då borde det alltså funka med: 205/65-15 som vinterdäck? |
|
| Jag är helt hundra på att det fungerar med 205/65-15 som vinterdäck. Din bil är möjligtvis inte import? | |
| nej min bil är inte importerad. Det får nog bli 205/65-15 som vinterdäck.. och jag har 15 tums lättmetallfälgar som jag tänkte använda för vinterdäcken... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.