|
|
|
|---|---|
| Upptäckte en märklig sak idag - när jag trycker ner kopplingen och lägger i en växel så hör man en tydlig dunk bak i bilen. Är detta normalt eller ska jag lägga saken till min ständigt växande oro-listan. Det händer bara då kopplingen trycks ner "första" gången, dvs om jag håller ner pedalen och lägger in växlarna så dunkar det bara vid den första växeln - förtsätter man lägga in växlar så hörs det ingeting tills man släpper kopplingen och trycker ner den igen. | |
|
Förmodligen inget alls att oroa sig över. Min dunkar också till lite när man har rullat och lägger i 1'ans växel. Känns tryggare med lite mekanik ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Min -99:a dunkar precis på samma sätt som du beskriver. Dessutom klonkar det från bakvagnen - beställt tid för byte av bärarmsbussningar nästa vecka... |
|
|
har samma fenomen på min. // M.v.h. Daniel |
|
| Samma här med | |
| samma här! | |
| Ingen som kanske har BMW insider information om vad det kan vara? :) | |
|
har samma fenomen på min.och har lämnat till en duktig mekaniker och det fanns inget fel på bilen så han. alex |
|
|
Jag tror det blir så på alla bakhjulsdrivna bilar. Den "spänner" väl upp draglinan på något sett kanske? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Mina har dunkat en bra tid nu och det verkar inte bli värre i alla fall med tiden! | |
| Samma här.. | |
| min dunkar inte, det kan jag inte påstå. men klickar när jag lägger i ettan ibland :) speciellt om man rullar jätte svagt eller bilen står lite i nerförsbacke. man kan höra lite svagt när man lägger i 2an ibland med, men tror inte det ska vara nåt att oroa sig för..låter bara rent mekaniskt rätt. | |
|
samma här, men hörs bara när jag sätter i bak växel... |
|
| Det klonkar i min med. På BMW sa dom att det kan vara så och att det hjälper att byta till en tjockare olja. | |
|
min klånkar också från bakvagnen...det kan inte vara någon bussning som kan vara dålig? verkar som vi är en del som har problem med det här iallafall=) BMW-När du älskar att köra |
|
|
Jag hade ett ytterst mindre dunkade ljud, dovt och man fick anstränga sig för att höra det. Förra året då jag lät M-testa bilen så hittade dem inga fel relaterade till dunkningarna, de tyckte det var fullt normalt osv. Jag bytte främre bärarmsbussningarna i bakvagnen och främre länkarmsbussningar i framvagnen till powerflex i dagarna och det lilla dunket finns inte längre. Jag vill belysa att ljudet var ytterst lågt och antagligen normalt, i och med att bakvagnen är något styvare nu så kanske det har påverkat detta. |
|
| Det ska stå bakre länkarmsbussningarna i framvagnen. | |
| däremot är det inget ovanligt att det klonkar till lite när man släpper upp kopplingen lite hastigt och med lite gas samtidigt på 2 och 3ans växel??? en framhjulsdriven bil kan man ju nästan växla och koppla lite hur som helst utan sån känslighet. men vad säger ni andra? känner ni igen det från era e36or oxå? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.