|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Upptäckte nyligen att bilen jag köpte för ca 10 månaders sedan på flera ställen är omlackad syns bla. på dåligt underarbete samt lack i på plastdetaljer. Bilen i fråga är köpt från auktoriserad bmwhandlare där den gått som demobil. Någon som vet vilka rättigheter man har som konsument? Eller ska man känna lurad/blåst och välja en annan BMW handlare nästa gång? Tack på förhand Natasa | |
|
Det kan inte vara rätt att inte upplysa dig om detta vid köp! Jag hade blivit tokig! /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Är bilen köpt i sverige eller tyskland? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Bilen är köpt i Sverige från auktoriserad försäljare jag är första ägaren efter BMW. jag har inte fått någon information om att bilen delvis är omlackad (av förståliga skäl) Jag kan godta att jag köpt en demobil dvs provkörd bil men inte att den är omlackad. frågan är om det får gå till så och om jag nu ca 10 månader efter köpet har några rättigheter? Vilka erfarenheter finns ? vad skulle ni göra? MVH |
|
|
Du har rätt att få det fackmannamässigt reparerat utan kostnad för dig. Du har inte rätt till prisavdrag eller liknande utan en fackmannamässigt reparation anses fullgott enligt praxis i Allmänna Reklamations Nämnden. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Är den krockskadad är det mycket svagt av ÅF. Är det bara omlackering pga skrapmärken o dyl är det väl inte så farligt att inte upplysa om. Jag tycker fler och fler ÅF lackar om huvar och fronter på nyare bilar så fort det är lite stenskott. Tyvärr tycker jag genomgående att vissa silver och blåa lacker är knepiga att få i samma nyans varför det ibland ser värre ut med omlack än att låta det vara. Du skall definitivt påtala din upptäckt och försöka ta reda på orsak. | |
| Nåja, det var en demobil vilket är att likställa med en beg bil varför man alltid får räkna med små skavanker, dvs du får i samband med köpet liksom för alla andra beg bilar försäkra dig om skicket. Det var ju inte bara km på mätaren som gav dig rabatt på priset i förhållande till listpriset ( hur långt hade den gått?)Omlackeringen måste väl anses vara fackmässigt gjord om det tog dig 10 mån att upptäcka detta. Jag vet en som efter några veckor misstänkte att hans fabriksnya bil var omlackad i fronten. Mycket riktigt hade någon skrapat i den vid avlastning varpå man lackade om detaljen. Detta fick man göra om ytterligare en gång tills kunden vart nöjd. Viss ekonomisk kompensation utgick också. Tror knappast du har något att hämta på en demobil även om det är bra fräckt att inte nämna det om det är omfattande. Möjligen kan de förbättra omlackeringen om den är bristfällig. | |
|
Jag var på en lackfirma i våras där dom lackade delar till min bil och där hade dom bara e60/e61/e91 och några e39or inne för div. mindre plåtskador! Visade sig att dom lackar åt en BMW Åf i Sthlm! Så du är nog inte ensam om att ha en ny bil som är delvis omlackad! Men självklart ska du ta tag i detta o försöka få någon lösning! Min bil Länk |
|
|
Det händer tom att nybilar blir omlackade innan leverans pga att någon klantar sig vid avlastning eller på verkstaden när de gör bilen lev klar. Någon på forumet med E90 hade råkat ut för detta om jag inte missminner mig. Att det inte är ett 100% resultat är däremot inte acceptabelt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tackar för kommentarer och inlägg Håller med Freude am Fahren att jag borde upptäckt det på 10 månader tycker själv det är konstigt att jag inte upptäckt det tidigare. Bristerna uppdagades av en rekonfirma som frågade mig vad som hänt med bilen. Köper man en "ny" demobil från en auktoriserad försäljare räknar man ju inte med att bilen är skadad och omlackad vilket gör att man inte tittar lika noga. vidare var jag i snabbt behov av en ny bil. vilket även det föranledde att jag inte tittade så noga. (vet bättre nu). Bilen hade heller inget fyndpris så att det kunde påvisa att något inte stämde. Det som Grämer mig mest är givetvis faktum att jag själv inte upptäckte bristerna samt att säljaren inte informerade mig om dessa. Vad räknas som fackmannamässigt utfört jobb? ska man acceptera lackerat hjulhus (de svarta pastdetaljerna). Lackrester på vissa gummilister. dörrhantag där man under lacken ser slipspår från slipningen samt på ett ställe ojämt utförd lackering = hack och streck i lacken. MVH |
|
|
Dessvärre borde du nog ha upptäckt detta INNAN köpet. Efter 10 månader kan det bli mycket svårt att få handlaren att fixa det. Beroende på hur "omoralisk" handlaren är kan dom ju hävda att de inte vet något om krockning och omlackning (förutsatt att det inte finns lagrade verkstadsordrar på det) och att du själv orsakat skadan och nu försöker få dom att åtgärda ett dåligt jobb någon annan utfört. Sen om det håller juridiskt är naturligtvis en annan sak, men jag misstänker att det handlar om så pass lite pengar att det inte skulle löna sig att dra saken vidare för din del. Men självklart ska du prata med handlaren och fråga om de har nån lösning på problemet. |
|
|
Kolla om det finns en reperationsorder eller dylikt och i så fall, kolla om du kan reklamera DET jobbet. Borde väl finnas en garanti på det? Min Länk Cabrio |
|
|
Precis som Anders S. säger så måste det finnas en order på jobbet. Kanske går att ordna till missnöjet den vägen? Min bil Länk |
|
|
Stackare, lider med dig och kan nog förstå din frustration över upptäckten. Sen är det väldigt jobbigt att i efterhand påtala brister, bara tiden och tjafset ( som ibland uppstår ) kostar energi/pengar. Hoppas nu bara att min inte har någon "dold" historik, för man blir ju ängslig om man inte kan lita på ÅF ens! Lycka till mannen beemv |
|
|
Ber om ursäkt Natasa! Skrev lycka till mannen, det skall naturligtvis stå lycka till tjejen :=) MVH beemv |
|
|
Ingen fara beemw min man är oxå med på ett hörn och han lider nog mer än mig :) MVH |
|
| Det är nog tyvärr så att man får räkna med en del småskavanker vid lackjobb. då det verkligen är många lackare som inte har någonsomhelst yrkesstolhet utan är mer eller mindre anställda av försäkringsbolagen som betalar merparten av deras jobb. Var glad om det inte syns några nyansskillnader. Själv blev jag påkörd häromåret varpå riktning och omlack följde. Riktning och slipning mm som plåtslagare gjorde vart suveränt. Lackningen var jättefin förutom en viss nyansskillnad. När jag påtalade detta så sa lackeraren först att han själv inte kunde se var den var omlackad (visst!) Därefter sa han att vissa färger var särskilt svåra att få till osv. Försäkringbolaget sa detsamma. Jag kanske är petig. När jag bytte in min bil informerade jag åf om detta vilket knappt noterades. Jag blev också kontaktad av en spekulant på bilen ( hos åf ) varpå jag informerade honom om bilens historik osv. Tydligen kunde han heller inte se någon nyansskillnad eftersom han köpte bilen och efteråt kontaktade mig om hur nöjd han var. En nyansskillnad som jag noterade och irriterade mig över varje dag var inget problem för någon annan. | |
|
Vad är det för lackerare ni råkar ut för egentligen? Min farsa har smällt båda sina två tjänstebilar och det har absolut inte synts några nyansskillnader överhuvudtaget! Både jag och han är mycket känsliga för sådant men det gick inte att se överhuvudtaget. Bil1 smälldes mycket kraftigt fram och huv, skärmar och front lackerades. Stod man från sidan gick det inte att se några skillnader i nyans överhuvudtaget. Bilen var mörkröd metallic och jobbet gjordes på aukt. åf. (Saab Norrk) Bil2 repades på hjulhuset av någon förbipasserande. Skadan var att cirka 25 cm av bilens färg var avskrapad och ersatt med den krockandes. Bilen var mörkblå metallic i det här fallet men det gick inte heller denna gång se att bilen var omlackad. Då hade de inte heller lackat hela skärmen utan bara det område som var skadat. Åtgärdades på aukt. åf. (Audi Norrk) Att döma av dessa exempel så undrar jag hur klantiga lackerare ni råkar ut för. Om jobbet är dåligt gjort, protestera, bli jobbig och ge er inte! //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Orkar ej läsa vad övriga personer redan har skrivit... Men vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun och be om råd... Ta sedan och skriv ut blanketter på arn.se och se till att fota och dokumentera så mycket som möjligt... Skriv i blanketterna att du känner dig vilseledd osv.. att du inte har så mycket kunskaper om bilar och att du inte väntade dig att få en krockad bil... (Lagen säger att det räcker att man är missnöjd och att man inte fick det man förväntade sig att få när man köpte varan för att klaga på detta... Är extra bra om du åker till en lackare eller bilverkstad som kan styrka att bilen har varit smälld... Men iaf... Fråga bilhandlarn vad han har att säga (Var själv ute för samma situation). |
|
|
Tackar för inlägg och tips skall ta kontakt med handlaren för att se vad de har att säga. Fortsättning följer.......... MVH |
|
| wendtan, det var jag som hade problem med min förardörr. Fick verkligen säga till på skarpen innan jag fick det åtgärdat. Det visade säg att det hade hänt innan bilen kom till Västerås. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.