AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.349

Vad tänka på vid oljebyte, M3 -02?

Hejsan,

Gick igenom en del kvitton som följde med bilen idag. (köppte en M3a-02 förra veckan). Såg till min förfäran att BMW Solna har hafft i SLX 0W-30 vid förra servicen (insp. 1) för ca 1200mil sedan!!! Jämmer och elände. Antar att det bara är att så fort som möjligt byta oja till 10W-60.

Funderar på att göra det själv då det är 450mil kvar till nästa service. Är det något speciellt att tänka på vid oljebyte på en m3a, eller är det bara att göra som vanligt. Antar att jag måste skruva bort skyddsplasten under motorn för att komma åt urtappningspluggen?

mvh

Kale
pe
204
petrob
320i -18
Samma upplevelse här efter oljeservice på bmw.
Åkte in till Rinaldo här i jkp så han bytte olja åt mig.
men det är bara att skruva bort pluggen som vanligt.
Ett litet tips bara. Stå en liten bit bort om du kan för det skvätter.
Byter man själv så har man väl "skitkläder" så då gör det kanske inte så mycket. 0w-30 är ju som vatten när det kommer ut.

Petrob
------
M3 Cab
Lars Jakobsson
Se till att göra rent filterbehållaren ordentligt bara..
Och det sitter en liten lucka precis vid pluggen så du behöver inte ta bort hela skyddsplasten.

Min älskling: Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
det är ingen panik, ska du vinterköra är det tom bättre med den tunnare oljan. Det är enbart vid riktig hårdkörning som castrol SLX inte riktigt räcker till. S
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, det är absolut ingen fara att ha SLX:en. Möjligtvis att du hellre haft en TWS om du smiskat bana i många hårda varv men till normal användning ingen fara som sagt. Jag skulle köra SLX:en åtminstone ett par hundra mil om du använder bilen "normalt".

Min Länk Cabrio
Ok,

Tackar för svaren, får se hur jag gör. Kanske kör med samma olja till nästa service.

mvh

Kalle
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej.....gör det..ingen panik.

TVJT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.