|
|
|
|---|---|
|
Det har blivit dags för första oljebytet i min 540. Motorn är en M62TU och enligt kvitton på de tre sista oljebyte.na, har senaste gång varit Mobil 1 0w-40. De två gångerna tidigare var SLX 0w-30. I samband med oljebytet tänkte jag plocka ner oljetråget och kontrollera oljepumpen (bilen har gått 16.000 mil). Frågan är alltså, vilken av dessa oljor lämpar sej bättre för min motor? Från Castrol's sida hittade jag även en olja som heter Edge 0w-40. Är detta (o)lämpligare än SLX, eller är det i stort sett ingen skillnad? ///air MSN: air(a)multi.fi | |
|
Luften, nu har jag en 525 och jag lämnar in bilen hos en privat bmw verkstad och han använder Edge 0-40. Han tycker att 0-30 blir lite för tunt, Bmw:s verkstäder använder just denna bilolja. Vilken bilolja du än väljer så blir det säkert bra. |
|
|
Tack för svaret! Noterade nyss att det finns en rekommendationstabell på Castrol's hemsida. Där rekommendersa ockso Edge Sport 0w-40, så det lutar åt den oljan! ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
| Du kan köra med Edge, Edge är ersättaren för SLX som utgått ur Castrols sortiment. Men om du gör servicen själv så kan jag rekommendera Valvoline Synpower 5W/40. Mycket bra olja och kostar 100kr/l, istället för Edge som kostar 150-200kr/l =) Viktigaste av allt är att du använder en helsyntetisk olja med hög klassning. | |
|
per_j82, Nej nej nej! Edge ersätter INTE SLX, däremot så skall Edge ersätta Castrol RS! Däremot så funkar det säkert lilka bra med SLX 0W30 eller Edge 0W40 i en 540iA -99 - välj den billigaste. Personligen skulle jag använda Valvoline SynPower 5W40 - en olja jag har mycket goda erfarenheter av i "standardmotorer". Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Valvoline rekommenderar Max Life 10W/40 när bilen gått mer än 75000 miles (12000 mil) istället för SynPower. Jag har köpte Max Life (samma pris som SynPower - 398:-/4L på Micro), har inte bytt än men det blir i helgen. // Länk |
|
| Helt rätt, Edge ersätter RS. Tack kalle. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Valvoline Maxlife är inte Longlifegodkänd till M62TU däremot Synpower 5W-40 håller med Kalle i detta fall ett mycket bra val. Min 540 låter som en viskning i motorn trots nästan 18.000 mil. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för tipsena. Skall se vad jag hittar för olja i närheten. Lokala BMW servicen hade ingen Castrol, dom använder Shell Ultra Helix?! ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
Valvoline MaxLife är ingen helsyntet, ta Synpower 5W-40 om du vill ha valuta för pengarna. Serien Ultra Helix borde vara äkta helsyntet, Johan B vet nog... Mvh |
|
|
Det FINNS numera en helsyntetisk MaxLife! Ett ypperligt val för äldre bilar, men den är inte Longlife-godkänd den heller. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Olja vs. Religon - though call. :-) | |
| Ingen som kör på Mobil 1? Har kört det på alla mina bilar, genom alla år & hård körning utan problem. Enda undantaget var min M3, då jag vek mig för grupptrycket och la i TWS. Just Mobil 1 kan man ju hitta billigt här och var. | |
|
Ok. Nu har Castrol Edge Sport inhandlats. Tyckte först den var hutlöst dyr, när officiella bmw verkstaden ville ha priset 18euro litern (168kr). Efter några telefonsamtal, hittade jag dock en butik som beställde in oljan åt mej, till priset 12.25euro litern (114kr), vilket verkar vettigt. Mobil1 0w-40 kostar ungefär samma sak, och Valvoline hittade jag ingen synpower, utan endast maxlife. Oljefilter + oljetrågspackning + oljeavtappningsskruvspackning har inhandlatas original bmw, så bara jag kommer mej för att besöka hemtrakten blir det till att kontrollera oljepumpsbultarna samt byta oljan :) ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
| Jag kör mobil1 , vet inte om det är longlife men jag behöver inte det heller då jag byter var 1500:e mil. | |
| Kör också Mobil 1 0w-40. Helt klart en bra olja. | |
|
Lite i efterskott, men oljan byttes förra veckan :) Kontrollerade samtidigt oljepumpsbultarna, och alla satt fast som dom skulle. Noterade att trågpackningen som var på bilen var av samma modell som den nya, dvs, metallpackning med gummikant längst inne. Är det så på alla M62 motorer, eller har någon haft upp tråget innan mej? (i mekartipset så har m60 motorn korkpackning original). ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.