AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
513

Xtraktorgrenrör!!

Ande
Tjenar... exakt vad är extraktorgrenrör? (vanliga avgasgrenrör?) går det att skrämma upp M5 lite grann genom att byta till nå´n annan sort? (fetare) Isåfall riktigt dyrt kan jag tro!?

Jag har undrat detta ett tag nu, tänkte få lite ro, så jag är mycket tacksam för svar.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Ett extraktorrör är ett grenrör som är utformat så att avgaspulsen som bildas när ventilen öppnar hjälper till att "dra ut" avgaserna ur loppet, därav namnet. Vet att bildelsimporten har extraktorrör till vissa e34:or - vet dock inte hur det är med m5:an.
Sitter extraktor orginal på M5...man kan väl beskriva den så här också det går ett separat rör från varje cylinder.

Patrik L
Ande
Ok då var den saken ur världen... Tackar!

Skulle dock va sköj att få skrämmt upp M5:an lite ändå! Jag har redan fått chippat den och byggt på en BMC-kon, vad är nästa steg...som inte är allt för dyrt?!
Gu
80
Gum
320 Touring -05
alla rör på grenröret är lika långa=extraktorgrenrör
har inte du det på din bil redan? sitter i allafall original på m3
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Alla rören måste väl inte va lika långa??
Bara där är samma "motstånd" i varje rör!??? eller?

På M3 E30 är rören inte lika långa men har hör att det är ett extraktorgrenrör likaväl!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
20
78
2002
2002tii -73
Det är skillnad på extraktor och kollektorgrenrör. Extraxtorgrenrör till en 4:a brukar även kallas 4-2-1 rör. Ett kollektorgrenrör har däremot alla rören lika långa där rören möts i en kollektorstos. Kallas även 4-1 rör. Ett krångligare rör att göra och svindyrt att köpa! Men är det absolut vanligaste på flercylindriga motorcyklar = där är det endast himlen som begränsar utrymmet. Pga. anledning kallades röret för "ormbo" i gamla bubblan.

Ynf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.