AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.287

Ösregn och översvämning i Göteborg i Söndags = problem

Sida 1 av 2
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Tjena!

Det regnade en hel del i söndags och jag kom körande i BMW-fart och svängde ner i en viadukt som tyvärr va översvämmad... Bilen stoppade och vill inte starta sedan dess. Som tur va så kom de inte in så mycke vatten i bilen, endast lite rann över tröskeln i baksätet men de fick jag upp med lite tidningspapper. Problemet ligger snarare i främre delen av bilen....någon stans under motorhuven. När jag försöker starta bilen så låter de "zugh!" ungefär, som om startmotorn reagerar men den drar ej runt motorn. Har testat med startkablar så de verkar inte vara batteriet, samma symptom då. Hittar ingen trasig säkring. Någon som vart med om nåt liknande? Någon som har nån idé om vad de kan vara?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Du har nog fått in lite för mycket vatten i insuget. En del kan ha följt med ner i någon/några cylindrar varvid startmotorn icke kan dra runt motorn. Det du kan göra nu är att be till din herre att inget allvarligt skett och endast ta loss alla tändstift och sen dra runt med startmotorn. Då kommer det spruta ut lite vatten , sen låta bilen torka. Har du väldans tur så funkar den sen..

Svekke
se
661
seb_540
328i M F30
Ajaj, låter inte bra... vanligt i USA med sådant, här kan du läsa litet om "hydrolock" (engelska)
Länk
Illa... Men du kanske kan klaga hos vägverket då deras viadukt var översvämmad (på grund av bristande underhåll?), och du inte hade något annat val än att köra in i vattnet då bakomvarande trafik tvingade ner dig i plasket. ;) Bara ett litet tips. Vet faktiskt inte om du kan få ersättning för dina skador men jag tycker att det inte är mer än rimligt då vattnet inte rann undan. Det var många fordon som vart ståendes efter viadukter i Göteborg. Och säkerligen en och annan med vatten i insuget med totalhaveri som följd.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Tack för alla fina svar, ska testa de där med tennstiften med en gång. Får hålla tummarna på att det går bra. Berättar hur de gick sen.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Vatten har tagit sig in i elboxarna som ligger under baksätet = inte bra....ska ladda batteriet och se om motorn går runt med tenstiften borttagna.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Har nu fått avslag på min skadeanmälan vilket va väntat, lite småförbannad på Göteborg och dess infrastruktur som nu är ett faktum att staden inte klarar av dessa mängder vatten som väntas i framtiden.

Så hur gick de nu med bilen? Jo:
Jag plockade ut tändstiften och laddade batteriet och trodde att den skulle starta om den fick torka upp, men icke. Verkade vara samma problem att startmotorn bara "högg till". Testade ett par gånger och tyckte mig höra ett litet knakande om jag lät startmotorn gå ett par sekunder extra. Min kusin stod och tittade förundrande ner på motorn medans jag återigen drog runt nyckeln och plötsligt va det ett faktum att min kusin inte va lika torr som stunden tidigare. De small till och vatten sprutade ut ur cylindrarna. Enligt min kusin va de som en vattenstråle ifrån kranen ifrån en av dem. Stoppade i tändstiften och försökte starta motorn men batteriet va slut. Dagen därpå med laddat batteri påbörjades ett nytt återupplivningsförsök och drog också nu slut på batteriet, men körde sen med startkablar ifrån en annan bil med motorn igång och se på fan tillslut gick han igång! Motorn har stått med vatten i cylindrarna i 3 veckor och sedan går den igång, kvalitet! ;) Visserligen gick den inte så bra men den gick!

Någon som vet vart man får tag i snorkel till en E34:a? Måste juh förbereda sig inför kommande skyfall när man bor i denna jävla stan!
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Föresten, "el-boxarna" i baksätet va visst bara massa kablar och reläer och jag hittar inte elfel på bilen nu ;)
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Vilket "flyt" du har... ;-)
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Hehe, jo lite tur i oturen kan man säga. Får smörja upp diverse delar och hoppas att motorn kan gå lika bra igen som innan. Kammen har juh bara gått 3000 mil.
se
661
seb_540
328i M F30
wow, där hade du tur - grattis!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Kan nog vara med diverse oljebyten nu när du fått i gång maskinen.. Misstänker att motorolja ser ganska grå ut nu? Även växellåda och bakaxel kan vara läge att se över!

Tur i oturen att bilen drog igång iaf!

Diesel-räsern
/Rickard
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Det kan vara läge att byta tändstiften, speciellt på de cylindrar du fick
"hydrailizing" på. Jag hade tidigare samma problem som dig och vissa stift
blev söndertryckta!

Svekke
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Jepp tror också att de e läge för att byte diverse vätskor och stiften såg la sådär ut. Gick iaf att köra bilen 4 mil till kusinens garage.
Det är skandal att dom inte ersätter dig för detta. Du kan knappast lastas för att viadukterna är feldoserade och inte lämplig avrinning ej finns. Eller vad värre är att avrinningen är igentäppt av massa skit, lösa löv och annat bråte som dom inte har städat bort. I ditt ställe så hade jag åkt till platsen och kontrollerat avlopp samt fotografera den samma. Om du kan påvisa att det fortfarande är stopp där så kanske du har en viss chans. Där jag bor så är det samma visa ständigt och jämt, det är knappt man kan köra där på ena sidan vid kraftig nederbörd. Skandal minst sagt...
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Det är fel på hela infrastrukturen i göteborg, det va inte stopp i brunnen utan vattnet pumpades upp ifrån den. Vattnet kom förmodligen ifrån motorvägen åvan. Förr i tiden så lät man avloppat gå rakt ut i älven och även dagvattnet rann ut i älven i samma rör och detta hjälpte juh till att spola ut skiten när de regnade och även spädde ut de, numera är samma rör istället kopplat till reningsverket vilket innebär att när det regnar så får verket ta hand om både avlopp + allt regnvatten och detta klarar de inte av om det regnar för mycke. Resultatet bilr att vattnet kommer upp ur brunnarna. Så det är hela systemet det är fel på.

De fanns en artikel i gårdagens GP på sidorna 6-7 om detta problem ;) Jag har överklagat men får la se hur de går, räknar inte med något.
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Bilen ovan går numera som en klocka igen. Några oljebyten till behövs dock och en rejäl service gör nog gott. De1ta hade tur med vattenproblemet och så även jag som får låna bilen som vinterbil :)

/kusinen
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Hehe, tack kära kusin!

Fick beslutet ifrån Göteborgs stad skriftligt idag, där menar de att det ej va något fel på underhållet och att löv förmodligen åkt ner i brunnarna och täpt till av vattenmassorna och att de ej kan råda över detta. Sedan menar de också att de har kontrollerat brunnarna i efterhand och att de ej varit några problem med dem. Ja ni hör själv hur de låter, de ena säger emot de andra. Tur i oturen att de va en välbyggd BMW...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Du har haft otrolig tur som inte tryckte sönder motorn när du vattenfyllde cylindrarna. Skönt att det gick bra.

Men måste fråga, såg du inte vattnet innan du körde in i det??? Om det vräker ner så vågar man ju inte dra på ned i viadukter och in i "sjöar"

Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Hehe, viadukten är precis efter en avfart ifrån motorvägen och sedan en skarp sväng så viadukten är lite skymmd så de kan vara svårt att hinna upptäcka. Jag såg att de va vatten på vägbanan i viadukten men hann ej uppfatta dess mängd innan de va försent. Ska inte sticka under stolen med att när jag kör bmw så ligger jag på i hyffsad fart. Va många bilar som kom efter mig som också höll på att dratta i men de såg juh min bil och hann svänga upp på refugen på sidan. Satte upp min varningstriangel så efterkommande bilar kunde ta en annan väg, annars hadde de nog stått fler än en bil där.
ba
68
barrre
318is -94
Var också ute och svängde med min bmw den dagen, blev en aning skraj vid avfarten till höger (mot centralstationen) strax innan götatunneln (kom från 45'an). Skulle svänga vänster mot centralen så jag ligger i filen längst till vänster, när jag också upptäcker att ett brunnslock tryckts undan för en fontän av vatten som forsade rätt upp ur brunnen. Kastar mig åt sidan och missar hålet med nån meter, och blir tvungen att slänga mig 3 filter åt höger för att inte konvertera till U-båt.

Tycker det är helt sjukt att dom avslår din anmälan. Det ser ju vem som helst att det blir kaos i GbG varenda gång det regnar mer än normalt.
För att inte tala om på vintern.... känns helt sjukt att man efter ett "normalt" snöfall en natt ska få köra på en oplogad europaväg! (E6)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.